• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4709 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد

پيروزي بزرگ استقلال مقابل سپاهان

شاه فرهاد مچ ژنرال را خواباند

با تساوي تيم‌هاي تراكتور، فولاد و شهر خودرو ديدار آبي‌هاي تهران و زردپوشان اصفهان اهميتي چندبرابري پيدا كرد؛ يك نبرد، يك فرصت. برد هركدام از اين دو تيم 45 امتيازي، دو تيمي كه در دوران مسابقات پساكرونا وضعيتي سينوسي را تجربه كرده بودند، مي‌توانست وضعيت‌شان را به كلي دگرگون كند. هم امير قلعه‌نويي به عنوان سرمربي سپاهان و هم فرهاد مجيدي به عنوان سرمربي استقلال در دو ماه گذشته فشار زيادي روي خودشان احساس كرده بودند. اميرخان كه حتي به خاطر فشار عصبي كارش به بيمارستان كشيد و به دستور پزشكان حتي به تهران سفر نكرد تا تكسيرا بار هدايت سپاهاني‌ها را در نبرد بزرگ هفته به دوش بكشد. جالب اينجاست كه در سمت مقابل، فشار روي فرهاد مجيدي با زمزمه نام امير قلعه‌نويي كليد خورده بود. از گوشه و كنار باشگاه شنيده مي‌شد كه ژنرال و مديران استقلال براي فصل بعد در حال مذاكره هستند. شايعه كنار گذاشتن فرهاد مجيدي در حالي شنيده مي‌شد كه هفت محبوب آبي‌ها قول داده بود همه چيز را درست مي‌كند. او بعد از چند هفته ناكامي با قطعيت اعلام كرد هم سهميه مي‌گيرد، هم قهرمان جام حذفي مي‌شود و هم از گروهش در ليگ قهرمانان آسيا صعود مي‌كند. آن موقع اين جملات فرهاد مجيدي دستمايه طنز هواداران تيم‌هاي رقيب قرار گرفت و حتي برخي طرفداران استقلال هم با ديده ترديد به آن نگاه كردند. تساوي‌ها مقابل سايپا و تراكتور و نساجي دليل اين ترديدها بود. 
اينها تمام پيش‌زمينه‌هاي اين بازي حساس نبودند و رخ دادن يك اتفاق ديگر در فاصله چند ساعت مانده به شروع بازي، باعث شد حساسيت‌ها افزايش پيدا كند. طبق اعلام كميته اخلاق فدراسيون فوتبال شايان مصلح، مدافع سپاهان كه به دليل كامنت اكانت توييتر منتسب به او تا اطلاع ثانوي از حضور در ميادين محروم شده بود، به دليل محرز نشدن تخلفش بخشيده شد. اين خبر هواداران استقلال را حسابي عصباني كرد. آنها علاوه بر اينكه تاكيد داشتند آن اكانت توييتر قطعا متعلق به مصلح بوده، بخشيده شدن مدافع سپاهان آن هم به اين سرعت را غير‌منطقي و ناموجه دانستند. آبي‌ها كميته‌هاي اخلاق و انضباطي را به جانبداري از تيم سپاهان متهم كردند و با پيش كشيدن اتفاقات بازي رفت كه در آن يك پنالتي خيلي واضح براي استقلال گرفته نشد تا آن مسابقه مساوي تمام شود، از رخ دادن اتفاقات غيرفوتبالي در زمين بازي ابراز نگراني كردند. درنهايت مصلح در تركيب ابتدايي سپاهان براي بازي با استقلال قرار گرفت. 
رقابت دو تيم استقلال و سپاهان در ورزشگاه خالي آزادي، خيلي زود نبردي تمام عيار و فيزيكي تبديل شد. بيژن حيدري به عنوان داور بازي از همان لحظات اوليه سعي داشت جو مسابقه را آرام كند، اما تنش‌ها بيش از حد به نظر مي‌رسيد. اميد نورافكن، استقلالي سابق در متن اين درگيري‌ها قرار داشت. او در بازي رفت موفق شده بود در لحظات پاياني دروازه تيم سابقش را باز كند و خوشحالي اگزجره‌اش به مذاق هواداران استقلال خوش نيامده بود. نورافكن به‌طور مشخص با كاپيتان استقلالي‌ها وريا غفوري مواجهه داشت و اين درگيري‌ها درنهايت منجر به يك درگيري لفظي شديد شد. آن‌طوركه دوربين‌ها ثبت كرده‌اند در دقايق پاياني نيمه اول نورافكن كه با دست جلوي دهانش را گرفته بود، حرف‌هاي ركيكي به وريا زد و اين باعث شد ساير بازيكنان دخالت كنند و جو حسابي متشنج شود. عارف غلامي در راس آبي‌پوشان معترض به نورافكن قرار داشت. داور هم به نورافكن هم به غلامي كارت زرد داد. دو دقيقه بعد آن جو متشنج كار دست استقلال داد و آرش رضاوند به خاطر خطاي خشن روي نورافكن كه احتمالا انگيزه‌اش ادب كردن اين بازيكن بود با كارت قرمز از زمين بازي اخراج شد. به اين ترتيب نيمه نخست بازي كه بسيار متعادل و محتاطانه پيش رفته بود، با اين اتفاق جنجالي به پايان برسد. 
واقعيت اين است كه نيمه نخست بازي دو تيم استقلال و سپاهان چندان بار فني مشخصي نداشت. توپ بيشتر در ميانه ميدان در جريان بودو نبردهاي فيزيكي در متن بازي به چشم مي‌خورد. اما 10 نفره شدن استقلال همانند يك شوك واقعي يخ بازي را آب كرد، مربيان را به اتخاذ تدابير تاكتيكي خاصي واداشت و سرنوشت مسابقه را تغيير داد. اول از همه سپاهاني‌ها منطقي‌ترين كار ممكن را انجام دادند. يعني بيرون كشيدن نورافكن كه به‌ شدت مستعد اخراج بود و دوم فرستادن علي قرباني به عنوان يك مهاجم كنار كي‌روش استنلي تا تيم اصفهاني بتواند از برتري عددي خودش استفاده و كار استقلال را تمام كند. در سمت مقابل فرهاد مجيدي برخلاف آنچه در اين هفته‌ها زياد گفته مي‌شود كه او چندان دانش فني ندارد، دست به تغييراتي در تيمش زد كه نشان از نگاه خوب او به بازي و شناخت درستش از بازيكنان خودي و تيم حريف داشت. مجيدي ابتدا قائدي را بيرون كشيد و به جاي او دانشگر را وارد زمين كرد. مجيدي به خوبي فهميده بود با توجه به تراكم خط مياني‌اش و روز خوب كريمي، اسماعيلي و ريگي سپاهان چاره‌اي جز بردن بازي به كناره‌ها و ارسال‌هاي پشت سر هم ندارد. البته مي‌توان گفت حريف با فرستادن قرباني به بازي به نوعي دست خودش را رو كرده بود. اما نوع چينش بازيكنان استقلال مقابل حريف با يك يار كمتر، كاري بود كه مجيدي انجام داد و به اين ترتيب توانست بخش عمده‌اي از حملات حريف را خنثي كند. 
در فاز حمله نيز مجيدي با دادن وظايف مشخص به شيخ دياباته تلاش اين بازيكن را هدفمند كرد. در اوايل نيمه دوم يك توپ‌گيري خوب از علي كريمي و يك پاس دقيق در عمق دياباته را پشت مدافعين سپاهان صاحب موقعيت كرد. مهاجم استقلال در كورس با شايان مصلح در محوطه جريمه سپاهان سرنگون شد و داور نقطه پنالتي را نشان داد. هرچند برخي از كارشناسان داوري معتقدند كه اعلام پنالتي اشتباه بود اما به هر ترتيب دياباته خودش پنالتي را تبديل به گل كرد تا استقلال ده نفره از حريف پيش بيفتد. چند دقيقه بعد روي حركت دانشگر، بازيكن تعويضي استقلال و پاس توي عرض او مصلح به اشتباه دروازه خودي را باز كرد تا استقلال در كمال شگفتي دو بر صفر پيش بيفتد و مصلح به نوعي مرد اول بازي بشود. او كه تا چند ساعت مانده به پايان بازي محروم بود و به يك‌باره حكم بخشش صادر شد، با دادن يك پنالتي و زدن يك گل به خودي مهم‌ترين چهره بازي لقب گرفت.
در ادامه سپاهان موقعيت‌هاي نسبتا خوبي به دست آورد و درنهايت محبي با يك شوت تماشايي از روي خط محوطه جريمه يكي از گل‌هاي خورده را جبران كرد. به جرات مي‌توان گفت حمله سپاهان كه منجر به گل شد، يكي از معدود حملات سازمان‌يافته مهمان در بازي شنبه شب بود. جايي كه آنها دست از ارسال‌هاي پياپي كشيدند و با تمركز روي نقطه‌ ضعف حريف يعني فضاي خالي پشت محوطه به گل رسيدند.
بازي در نهايت با برتري دو بر يك استقلال به پايان رسيد. مي‌توان به جرات گفت در اين مسابقه جزييات و تصميمات مربيان تاثير بسزايي در نتيجه به دست آمده داشت و اين فرهاد مجيدي بود كه در در انتهاي بازي سربلند بيرون آمد. هيس نشان دادن مجيدي كه معلوم نبود دقيقا رو به چه كسي است، احتمالا ناشي از همين حس غروري بود كه سرمربي آبي‌پوشان بعد از پيروزي بزرگ داشت. مجيدي احتمالا رو به همه منتقدانش و كساني كه تلاش داشتند در چند هفته گذشته او را تحت فشار قرار دهند، انگشتش را بالا برد. تيم او با اين پيروزي فوق‌العاده ارزشمند خيلي چيزها به دست آورد. اول از همه قلعه‌نويي را كاملا از استقلال دور كرد، دوم به كسب سهميه نزديك شد و سوم هواداران را مجاب كرد بايد به حمايت  تيم‌شان تا آخر ادامه دهند. استقلال هفته آينده بايد يك فينال ديگر مقابل ديگر مدعي كسب سهميه يعني شهر خودرو برگزار كند. بعد از آن آبي‌پوشان دو بازي نسبتا آسان با دو تيم انتهاي جدولي پيكان و شاهين بوشهر دارند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون