• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4711 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

صادرات نفت ونزوئلا در ۴۰۰ هزار بشكه ايستاد

صادرات نفت و سوخت ونزوئلا در جولاي تغيير چنداني نسبت به ماه پيش از آن نداشت و حدود ۳۸۸ هزار و ۱۰۰ بشكه در روز بود. واشنگتن امسال فشارها عليه مشتريان، شركاي تجاري شركت نفتي دولتي PDVSA ونزوئلا و شركت‌هاي كشتيراني را تشديد كرده تا فروش نفت ونزوئلا را متوقف كند. اين امر يافتن نفتكش براي حمل نفت ونزوئلا را براي بسياري از مشتريان اين شركت دشوار كرده است. طبق آمار رفينيتيو آيكان، مجموعا ۲۰ محموله نفت و فرآورده‌هاي نفتي ماه گذشته از ونزوئلا صادر و هند دوباره به مقصد اصلي صادرات اين كشور تبديل شد و يك سوم از كل صادرات نفت ونزوئلا را دريافت كرد. شركت ريلاينس اينداستريز هند پس از يك وقفه سه‌ماهه به دليل تحريم‌هاي امريكا، در جولاي واردات نفت ونزوئلا را از سر گرفت. اين شركت خواستار اجازه وزارت خزانه‌داري امريكا براي سوآپ نفت ونزوئلا با ديزل شد.

بازگشت رشد اقتصادي منطقه يورو

توليد كارخانه‌اي در منطقه يورو رشد متوسطي در ماه گذشته داشت كه اولين رشد آن از اوايل 2019 بود. روند ركود در كشورهاي وابسته به صادرات كند شده و از مشكلات توليد كارخانه‌اي در آسيا هم كاسته شده است. به اين ترتيب، اين اميد وجود دارد كه بخش توليد كارخانه‌اي از بدترين شرايط همه‌گيري ويروس كرونا خارج شده باشد. بيش از 18 ميليون نفر در سراسر جهان به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند و آسيب وارد شده از تعطيلي فعاليت‌هاي اقتصادي و سياست‌هاي فاصله‌گذاري اجتماعي جهت مهار گسترش اين ويروس، تاثيرات مخربي بر رشد اقتصاد جهان گذاشته و بسياري از اقتصادها را وارد ركود كرده است. طبق نظرسنجي از 500 اقتصاددان در سراسر جهان، افزايش موارد ابتلا به ويروس كرونا و احتمال اعمال دوباره تعطيلي‌ها فرصت رونق اقتصادي را از بين برده و دورنماي اقتصاد جهان را دوباره تيره و تار كرده است.

فروش بخش امريكا در تيك‌تاك چين

مايكروسافت اعلام كرد در حال مذاكره با غول ويديوي كوتاه چين، تيك‌تاك است تا فعاليت‌هاي امريكاي اين شركت را خريداري كند. اين خريد بسيار مهم مي‌تواند باعث تحول بزرگي در صنعت شبكه‌هاي اجتماعي شده و آتش تنش‌هاي امريكا و چين را برافروخته‌تر كند. اين درخواست خريد پس از آن رسما اعلام شد كه رييس‌جمهور ترامپ اعلام كرد قصد دارد ظرف چند روز آينده تيك‌تاك را به عنوان خطر امنيت ملي امريكا اعلام كند. او سپس به مايكروسافت ۴۵ روز فرصت داد تا فرآيند خريد خود را تكميل كند. به دست آوردن تيك‌تاك امريكا با ۱۰۰ ميليون كاربر به مايكروسافت اين فرصت استثنايي را مي‌دهد كه بتواند به بازيگر بزرگي در شبكه‌هاي اجتماعي تبديل شده و در كنار غول‌هايي مانند فيس‌بوك و اينپ‌چت قرار بگيرد.

تداوم افت دلار با نگراني از تاثير پاندمي بر اقتصاد امريكا

دلار امريكا با نگراني از كند شدن روند ريكاوري اقتصادي امريكا به علت تشديد شيوع كرونا در اين كشور، سودهاي اوليه خود را از دست داد و افت كرد. روز دوشنبه دلار امريكا با نگراني از كند شدن روند ريكاوري اقتصادي امريكا به علت تشديد شيوع كرونا در اين كشور، سودهاي اوليه خود را از دست داد و افت كرد. نرخ دلار در برابر يورو كه در آغاز معاملات ديروز تا ۱.۱۷۴۱ واحد تقويت شده بود، دوباره تا ساعت13:50 به وقت تهران، تا ۱.۱۷۶۸ واحد تضعيف شد. اين در حالي است كه يورو در اواسط معاملات روز جمعه ركورد ۲ ساله ۱.۱۹۰۸ واحد را تاچ كرده بود. مينوري اوچيدا، تحليلگر ارشد بانك ام‌يواف‌جي مي‌گويد: افت دلار ادامه خواهد داشت. افت نرخ بهره واقعي امريكا با وجود كسري بودجه بالاي اين كشور ادامه دارد. چنين وضعيتي مدت‌هاي مديدي مشاهده نشده بود.

افزايش ناگهاني بهاي ارز ديجيتال در بازارهاي جهاني

جديدترين گزارش‌هاي خبري نشان مي‌دهد بهاي جهاني ارز ديجيتال (بيت كوين) به ۱۲ هزار دلار افزايش يافته است. به گزارش پايگاه خبري فوربز، ‌اين اولين باري است كه از ماه جولاي (خرداد- تير) بهاي بيت‌كوين به صورت ناگهاني از ۱۰ هزار دلار به سطح فعلي ۱۲ هزار دلار افزايش مي‌يابد. اين گزارش نشان مي‌دهد بهاي بيت‌كوين در هفت روز گذشته با افزايش ۲۰ درصدي روبه‌رو شده است. بهاي بيت‌كوين ديروز يكشنبه ناگهان به ۱۲ هزار و ۱۰۷ دلار و ۵۱ سنت صعود كرد ولي در مدت زمان كمتر از يك ساعت اين رقم مجددا كاهش يافت و به سطح ۱۱ هزار و ۳۱۲ دلار و ۳۶ سنت رسيد. برخي كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه بهاي بيت‌كوين تا پايان ۲۰۲۰ به حدود ۲۰ هزار دلار افزايش خواهد يافت. با شيوع بيماري مرگبار كرونا و ركود اقتصاد جهاني، به ‌نظر مي‌رسيد تشديد نگراني‌ها كه ساير فعاليت‌هاي اقتصادي را به حال تعليق درآورده بود، سبب بروز ركود در معاملات روزمره ارزهاي ديجيتال شود، ولي بالعكس اين نگراني‌ها سبب شد بازار اين ارزها هرروز داغ‌تر شود. به گفته كارشناسان وجود ابهام در خصوص چشم‌انداز اقتصاد جهاني سبب شده است سرمايه‌گذاران بازار بيت كوين و طلا را به عنوان بازارهاي قابل اطمينان انتخاب كنند. جذابيت بيت‌كوين و ساير ارزهاي ديجيتال در نيمه نخست سال جاري ميلادي تحت‌تاثير شيوع كرونا، گوي سبقت را از فلزات گرانبها چون طلا، نقره و پلاتين ربوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون