• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4713 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد

سخنگوي قوه قضاييه از خاكسپاري جسد غلامرضا منصوري در مشهد خبر داد

سرنوشت نامعلوم آقاي قاضي

اگرچه عمر غلامرضا منصوري با سقوط از طبقه پنجم هتل محل اقامتش در روماني به پايان رسيد اما اين پايان ماجراهاي عجيب زندگي اين قاضي جنجالي نبود. حواشي دنباله‌دار و سريالي كه حالا حتي پس از تدفين قاضي ‌منصوري در مشهد مقدس، آن‌طور كه سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرده همچنان پايان نگرفته و هنوز ادامه دارد. غلامرضا منصوري كه طول زندگي حرفه‌اي، به ‌دليل رسيدگي به پرونده‌هاي مختلفي ازجمله دختران خيابان انقلاب، بازداشت يك‌باره حدود ۲۰ روزنامه‌نگار در سال ۹۱ و توقيف روزنامه شرق و بازداشت مديرمسوول آن يكي از بازپرس‌هاي شناخته شده براي افكار عمومي بود، با حضور در پرونده اكبر طبري و معرفي او به عنوان متهم رديف نهم اين پرونده به «سوپراستار» تبديل شد. 
هجدهم خردادماه سال جاري بود كه اولين جلسه دادگاه موسوم به «اكبر طبري و ۲۱ همدستش» برگزار شد؛ دادگاهي كه در آن علاوه‌ بر نام معاون اجرايي رييس پيشين قوه قضاييه، نام‌هاي آشناي ديگري از‌جمله غلامرضا منصوري و بيژن قاسم‌زاده -بازپرس فيلتركننده تلگرام- هم به چشم مي‌خورد. ماجراي اين پرونده از زماني كه در همان جلسه اول اعلام شد كه قاضي غلامرضا منصوري علاوه ‌بر اينكه در اين پرونده متهم است، از كشور متواري شده رنگ و بوي ديگري به خود گرفت. پس از آن بود كه حواشي اين پرونده به دو بخش تقسيم شد؛ پرونده طبري و حواشي پيرامون غلامرضا منصوري، فرارش از كشور و تلاش براي بازگشت او.
ماجراي آقاي بازپرس اما سي‌ام خرداد و با مرگ مشكوكش گوي رقابت را از حواشي ديگر پرونده ربود و به صدر اخبار راه يافت. ماجراي قاضي منصوري از اين ماجرا ديگر فقط تخلفات صورت‌ گرفته از سوي او و رسيدگي به پرونده‌هايش نبود؛ حالا 3 فرضيه پا به ميدان گذاشته بود كه ماجرا را پيچيده‌تر از قبل كرده بود؛ قتل، خودكشي و صحنه‌سازي مرگ.
اگرچه در همان ساعات ابتدايي بعد از انتشار خبر فوت غلامرضا منصوري برخي مرگ او را ناشي از خودكشي اعلام كردند اما چند ساعتي پس از مرگ فرضيه به قتل رسيدن منصوري در هتل «دوك» واقع در بخارست پايتخت روماني قوت بيشتري گرفت. فرضيه «صحنه‌سازي مرگ» كه البته خيلي زود از احتمالات خارج شد، عملا از چند عكس از جسد كاورپيچ‌ شده منصوري و البته يكي، دو ادعا ازسوي چهره‌هايي چون حميد رسايي و همين‌طور كاربران فضاي مجازي نشأت مي‌گرفت و چنانكه انتظار مي‌رفت، چندان جدي نبود.
با انتشار گزارش اوليه كالبدشكافي غلامرضا منصوري، فرضيه «خودكشي» هم به نسبت كمرنگ شد؛ چراكه بنا بر اين گزارش، مرگ او با «خشونت» و «شتابزدگي» همراه بوده است. موضوعي كه در توضيحات دفتر دادستاني بخارست هم به‌ نحوي تكرار و تاكيد شده بود كه روي جسد، اثر «جراحات ناشي از ضربه» ديده شده كه «با يك جسم سخت» وارد شده است.
نكته‌اي كه البته مي‌توان ناشي از سقوط پيكر او باشد اما اشاره‌اي كه در جريان اعلام خبر بازگشت پيكر منصوري به كشور، آن ‌هم ازجانب پايگاه خبري «نورنيوز» منتسب به شوراي عالي امنيت ملي بر «قتل» او -به‌جاي مرگ يا درگذشت- صورت گرفت، بار ديگر احتمال خودكشي را تضعيف و احتمال قتل را تقويت كرد. هرچند اين فرضيه نيز اثبات نشده و براي راستي‌آزمايي آن بايد تا بازگشت انجام آزمايشات پزشكي قانوني روي جسد منصوري و البته آزمايشات DNA منتظر مي‌مانديم تا درنهايت ۳۳روز پس از مرگ غلامرضا منصوري، جسد او، بدون اطلاع اعضاي خانواده‌اش به تهران بازگردانده شد. 
در همان ساعات ابتدايي خبر بازگشت جسد او به كشور چنانكه اشاره شد ابتدا ازسوي نورنيوز و با اشاره به تعبير «قتل منصوري» منتشر شد، ساعتي بعد از سوي رييس پزشكي قانوني كشور و در اطلاعيه‌اي كه دادستاني تهران منتشر كرد، تاييد شد. 
خبري كه جز تاييد بازگشت پيكر منصوري به كشور و البته «احتمال سقوط از بلندي» كه از همان روز اول هم روشن بود، حاوي اطلاعات ديگري نبود.
افكار عمومي براي اطلاع از آنچه براي منصوري اتفاق افتاده، منتظر شناسايي از سوي خانواده و انجام آزمايش DNA بود اما از آنجا كه چندي بعد برادر منصوري اعلام كرد كه نتوانسته‌اند هويت جسد را احراز كنند و آنها هم براي اطمينان از اينكه جسد واقعا متعلق به غلامرضا منصوري است يا نه، منتظر جواب آزمايش DNA هستند، معما همچنان بلاحل باقي ماند و حالا در آخرين تحول، روز پنجشنبه شانزدهم مردادماه سخنگوي قوه قضاييه تحت امر سيدابراهيم رييسي اعلام كرده كه جسد غلامرضا منصوري به خانواده‌اش تحويل شده تا با انتقال به محل اقامتش به خاك سپرده شود. خبري كه اگرچه تلاش‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد در برقراري تماس با برادر غلامرضا منصوري و تاييد آن، بي‌نتيجه مانده اما از سوي يك كاربر اينستاگرام كه منصوري را دايي خود معرفي كرده، تاييد شده است.
چنانكه كاربري به ‌نام حسين يزداني با انتشار تصويري از بازپرس منصوري خبر داده كه پيكر او روز پنجشنبه در بهشت رضاي مشهد تشييع و به خاك سپرده شده است. باتوجه به اينكه سخنگوي دستگاه قضايي اعلام كرده كه جسد منصوري به خانواده تحويل شده و همچنين پست منتشر شده ازسوي اين كاربر، مي‌توان گمان برد كه احتمالا نتيجه آزمايش‌ها هويت جسد را احراز و آن را متعلق به غلامرضا منصوري دانسته است اما از اينكه چه اتفاقي براي آقاي قاضي افتاده، هنوز هيچ سخني در ميان نيست. غلامحسين اسماعيلي هم بررسي دقيق حادثه را نيازمند دسترسي به تصاوير ضبط شده از دوربين هتل محل اقامت و اسناد و نوشته‌هايي متعلق به او دانسته است؛ اطلاعاتي كه به طرز عجيبي هنوز از كشور روماني به ايران داده نشده و حالا كشف حقيقت را معطل دسترسي به آنها كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون