• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4714 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ مرداد

نگاهي به سياست كشورهاي مختلف در بازگشايي مدارس با ادامه پاندمي

روش حل مساله

نگاهي به تجربه شكست‌خورده بازگشايي مدارس رژيم صهيونيستي و تشديد شيوع ويروس كرونا

گروه اجتماعي| با شروع پاندمي كرونا، هر روزي كه گذشت كشورهاي بيشتري شبيه به هم شدند؛ اشتراك در مصيبت و درماندگي. ويروسي كه ميليون‌ها نفر در سراسر دنيا را راهي تخت‌هاي بيمارستان كرد هم توانست امكانات و نظام درماني كشورهاي مختلف را به چالش بكشد، هم جمع زيادي را خانه‌نشين‌ كند، هم كسب‌وكارها را به تعطيلي بكشاند و هم مردم و دولت‌ها را در تمامي كشورهاي درگير دچار سوالاتي كند كه هم‌زمان اخلاق، سلامت، سياست و معيشت را به چالش مي‌كشيدند. اين سوالات اغلب مربوط به بحث‌هاي بي‌پايان مربوط به بازگشايي‌ها هستند و به همين دليل در كشورهاي با ميزان شيوع بيشتر پررنگ‌تر ديده مي‌شوند. يكي از اصلي‌ترين اين سوال‌ها و چالش‌ها اين است: مدرسه‌ها كي و چگونه بايد دوباره كارشان را از سر گيرند؟
چند روز پيش، مدرسه‌هاي بخش پالدينگ در حوالي شهر آتلانتا كه باز شدند، عكسي از راهروي شلوغ يكي از مدرسه‌ها سر از شبكه‌هاي اجتماعي درآورد و شروع كرد به دست به دست چرخيدن. در عكس مشخص بود كه الزاما تمامي دانش‌آموزان هم ماسك به صورت ندارند. رييس مدارس منطقه البته به رسانه‌ها گفت كه شلوغي راهروي مدرسه نقض پروتكل‌ها نيست و اينكه پوشيدن ماسك يك انتخاب شخصي است و هيچ راهكار عملي واقع‌گرايانه‌اي براي اجبار افراد به پوشيدن ماسك نمي‌شود پيدا كرد. با اين حال خبر بعدي كه در رسانه‌هاي امريكا در اين مورد بازتاب بسيار داشت اين بود كه مديران مدارس به دانش‌آموزان هشدار داده‌اند كه در صورت ادامه دادن به انتشار تصاوير«منفي» از مدارس، جريمه تعليق به آنها تعلق مي‌گيرد. همه اين موارد در گزارشي كه اخيرا نشريه نيويوركر با عنوان «بي‌كفايتي فاجعه‌بار برنامه‌هاي بازگشايي مدارس» منتشر شد، عنوان شده است.
 در ايالات متحده كه حالا رقم مبتلايانش از ابتداي پاندمي از 5 ميليون نفر گذشته است و بيش از 162 هزار نفر جان خودشان را از دست داده‌اند، ايالت‌هاي مختلف در حال بررسي و بعضا بازگشايي مدارس هستند. نيويورك به عنوان يكي از اصلي‌ترين منابع گسترش ويروس همچنان مدارس را تعطيل نگه داشته اما به نوشته نيويوركر در ايالت جورجيا مدرسه‌ها دارند كارشان را از سر مي‌گيرند:«با وجود اينكه اين ايالت حدود 3 هزار مورد جديد از كوويد 19 در يك روز به ثبت رسانده يعني بيشتر از مجموع آمار ثبت‌شده در آلمان، فرانسه و بريتانيا.» ايالت‌هايي مانند شيكاگو هم هستند كه اعلام كرده‌اند كه دست‌كم تا ماه آخر پاييز آموزش مدارس به صورت آنلاين ادامه خواهد داشت. در امريكا هر ايالتي براي خودش و دانش‌آموزانش در حال تصميم‌گيري است و در عين حال مي‌شود، ردپاي اظهارنظر دكتر آنتوني فاوچي، مدير موسسه آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا و يكي از مقامات ارشد ستاد مبارزه با كروناي كاخ سفيد را در اين نحوه عملكرد ديد. «كوويد 19 جايي نمي‌رود، مدارس بايد باز شوند» اين تيتر مطلبي بود از كاتلين پاركر، ستون‌نويس روزنامه واشنگتن‌پست كه روز گذشته به چاپ رسيد. در اين مطلب او ضمن اشاره به معلماني كه از بازگشت به كلاس درس وحشت دارند و والدين خسته‌اي كه مي‌خواهند بچه‌ها دوباره به مدرسه بازگردند در مورد اين نوشت كه با توجه به ماندگاري ويروس كروناي جديد بايد مدرسه‌ها را باز كرد. براي اثبات زاويه نگاهش هم به حرف‌هاي اخير دكتر فاوچي اشاره كرد، فاوچي به عنوان يكي از منطقي‌ترين و علمي‌ترين چهره‌ها در امريكا و در مبارزه با ويروس كرونا شناخته مي‌شود و همين باعث مي‌شود كه نظر او در مورد بازگشايي مدارس اهميت داشته باشد. نويسنده مطلب به نقل از يكي از معلمان امريكايي نوشته است كه «من زندگي‌ام را به دليل درس دادن به بچه‌هاي ديگران به خطر نمي‌اندازم» تا نشان دهد كه ترس از بيماري يك مساله جدي در معادل بازگشايي مدارس است اما در عين حال به نقل از دكتر فاوچي آورده است كه:«بچه‌ها بايد به مدرسه برگردند اما سياست‌ها بايد بازتابي از شرايط محلي باشند»؛ آنچه در ورمانت جواب مي‌دهد ممكن است در مي‌سي‌سي‌پي منطقي به نظر نرسد. 

اشتباه ما را تكرار نكنيد
در 3 ماهه نخستين همه‌گيري كرونا، آمارها نشان مي‌داد كه اسراييل در كنترل بيماري موفق عمل كرده است، حالا متخصصان نظام سلامت وقتي حرف از بازگشايي مدارس مي‌شود به اشتباه خطرناكي كه در اسراييل كردند، اشاره مي‌كنند، يكي از موارد ناموفق در فرستادن زودهنگام دانش‌آموزان به مدارس. اين شرحي است از وضعيت پيش‌آمده كه چند روز قبل در نيويورك‌تايمز به چاپ رسيد:«اسراييل اواخر ماه مه‌(اوايل خرداد) تمامي دانش‌آموزان را به مدرسه فراخواند. 
ظرف چند روز موارد ابتلا از دبيرستان اورشليم (بيت‌المقدس) گزارش شد كه خيلي سريع تبديل به بزرگ‌ترين ميزان شيوع در تنها يك مدرسه در سراسر اسراييل و احتمالا دنيا شد. موج ويروس به خانه‌هاي دانش‌آموزان رسيد و بعد به ساير مدارس و محله‌‌ها و عاقبت باعث ابتلاي صدها دانش‌آموز، معلم و اقوام‌شان شد. توصيه اسراييل به ساير كشورها چيست؟ الي واكسمن از اساتيد موسسه علمي وايزمن مي‌گويد: «آنها (باقي كشورها) قطعا نبايد آنچه ما كرديم را انجام دهند؛ يك شكست كامل بود.» اين مورد خاص از سوي متخصصان تبديل شد به يكي از دلايل مهم براي توصيه به بازگشايي بدون عجله، با رعايت فاصله اجتماعي در كلاس‌هاي درس كم‌جمعيت و پوشيدن ماسك. 
ماه گذشته مجله ساينس به بررسي برخي رويكردها در بازگشايي مدارس در كشورهاي مختلف پرداخت. بنا بر آمار منتشرشده در اين نشريه در بهار امسال 1.5 ميليارد دانش‌آموز به سبب تعطيل شدن مدارس در سراسر جهان خانه‌نشين شدند كه البته منجر به كاهش ميزان شيوع بيماري شد اما وقتي هفته‌ها تبديل به ماه‌ها شد از نظر اين نشريه عوارض منفي اين خانه‌نشيني و دوري از مدرسه شروع به رشد كرد. ساينس به نامه‌اي سرگشاده اشاره كرد كه به امضاي 1500 نفر از اعضاي رويال كالج سلامت اطفال و كودكان بريتانيا رسيده بود كه در آن نسبت به«از ميان رفتن شانس‌هاي زندگي براي نسلي از جوانان» ياد شده و گفته‌اند كه آموزش مجازي تنها سايه‌اي است از آموزش در مدرسه و سبب شده كه بسياري از والدين ميان سر كار رفتن و مراقبت از كودكان سرگردان بمانند. آنها گفته بودند زمان آن رسيده كه بچه‌ها به مدرسه برگردند. 20 كشور در بهار امسال بازگشت دانش‌آموزان به مدارس را شروع كردند. 
اما همان‌طوركه در گزارش ساينس هم اشاره شده كشورهايي بودند كه در ميانه اين غوغاي جهاني و اين سوالات مكرر دال بر بسته يا باز بودن مدارس، اصولا مدرسه‌اي را تعطيل نكردند كه بخواهند دچار اين سوالات مربوط به بازگشايي شوند: تايوان، نيكاراگوئه و سوئد. سوئد يكي از كشورهايي بود كه ابتداي پاندمي زير ذره‌بين رسانه‌ها قرار گرفت. چرا؟ چون برخلاف انتظار هرگونه خانه‌نشيني يا بيرون رفتن را در اختيار شهروندان قرار داد تا احتمالا با توسل به ايمني گله‌اي از موج بيماري بگذرد و البته نتيجه‌اش شيوع گسترده بيماري بود و بيش از هر 5 هزار و 700 مورد مرگ كه متخصصان بسياري گفته‌اند در صورت در پيش گرفتن پروتكل‌هايي مانند كشورهاي ديگر مي‌توانست، رخ ندهد. در مدارس اين كشور حفظ فاصله اجتماعي و پوشيدن ماسك هم به دانش‌آموزان «توصيه» مي‌شود اما اجباري در كار نيست. اين راهكار مورد اعتراض خانواده‌هاي بسياري بود به خصوص آنهايي كه داراي فرزندي با مشكلات سلامت هستند. با اين وجود دولت سوئد اعلام كرده است با والديني كه دانش‌آموزان را به مدرسه نفرستند، برخورد مي‌كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون