• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4715 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد

رييس ‌دفتر رييس‌جمهوري به پايان بخشي از تحريم‌ها اميدوار است

آزمون بزرگ اعضاي شوراي امنيت

۶۸ روز ديگر تكليف يكي از مهم‌ترين تحريم‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي مشخص مي‌شود، تحريمي كه اظهارات مقامات داخلي ايران نشان مي‌دهد به لغو آن اميدوارند.
 رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري روز گذشته از آزمون بزرگ اعضاي شوراي امنيت در مواجهه با درخواست ايالات‌متحده نوشت.
محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري ديروز در حساب كاربري توييترش نوشت: «‏اعضاي شوراي امنيت در معرض آزموني بزرگ براي نشان دادن استقلال راي خود و واكنش منفي در قبال فشارهاي رژيم امريكا براي تحميل اراده‌اش عليه ايران و نقض قطعنامه ٢٢٣١ و فروپاشي برجام قرار دارند.»
 محمود واعظي چهار روز پيش در جريان آيين رونمايي از محصول جديد شركت خودروسازي سايپا نيز خبر از پايان تحريم داده و در اظهاراتي مهم گفته ‌بود: «با علامت‌هايي كه از كشورهاي اروپايي و آسيايي و ديگران دريافت كرده‌ايم در روزهاي پاياني تحريم قرار داريم، زيرا تحريم‌كنندگان به هيچ يك از اهداف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و امنيتي خود نرسيدند. بايد تاكيد كنم كه ماه‌هاي آينده وضعيت به مراتب بهتر مي‌شود.» آنچه رييس ‌دفتر رييس‌جمهوري با عنوان پايان تحريم از آن ياد مي‌كند، پايان تحريم‌هاي تسليحاتي است كه رييس‌جمهوري نيز بارها به آن اشاره كرده است.
 حسن روحاني خرداد امسال در يكي از جلسات دولت 
با اشاره به اينكه مهرماه امسال تحريم تسليحاتي ايران به پايان مي‌رسد، از اين اتفاق به عنوان يكي از دستاوردهاي برجام ياد كرده و گفته ‌بود: «اميدواريم همه كشورهايي كه در شوراي امنيت و در شوراي حكام عضو هستند در زمينه اين توطئه‌ها كاملا متوجه برنامه‌ريزي امريكا باشند.» قريب به ۱۳ سال پيش شوراي امنيت سازمان ملل درست زماني كه پرونده هسته‌اي ايران با چالش جدي مواجه شده‌ بود، خريد و فروش سلاح با ايران را ممنوع اعلام كرد و بر اثر آن تحريم تسليحاتي ايران آغاز شد. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ كه در پي برنامه جامع اقدام مشترك يا همان برجام به تصويب شوراي امنيت رسيد، ۲۷ مهرماه پايان اين تحريم است. اين موضوع در زمان تدوين و تصويب برجام مورد پذيرش امريكا بود، اما دونالد ترامپ بيش از يك‌سال است كه درخواست تمديد اين تحريم‌ها را مطرح كرده‌ بود كه باتوجه به اظهارات اخير واعظي احتمال همراهي ساير كشورها با امريكا كاهش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون