• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4715 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد

پيدا وپنهان

تغيير موضع درباره پرداخت غرامت هواپيماي اوكرايني

گروه اقتصادي|رييس كل بيمه مركزي عنوان كرد كه پرداخت غرامت هواپيماي خطوط هوايي اوكراين كه دي ماه سال گذشته سقوط كرد به دليل اينكه «تحت پوشش بيمه‌هاي اروپايي» بوده به عهده شركت‌هاي بيمه اروپايي است. غلامرضا سليماني اين مطلب را در نشست مجازي خود با خبرنگاران عنوان كرد و گفت: «اين هواپيما توسط شركت‌هاي بيمه‌اي در اوكراين و اتكايي اروپايي تحت پوشش قرار گرفته بود و شركت‌هاي ايراني ارتباطي با اين موضوع ندارند.» به گفته وي، «اگر پرداختي هم به عنوان غرامت به بازماندگان در اين زمينه انجام شود، بايد توسط شركت‌هايي كه اين هواپيما را تحت پوشش قرار داده بودند، صورت گيرد.» اين در حالي است كه پيش از اين، عباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه گفته بود كه «ايران پذيرفته غرامت سرنشينان هواپيما را پرداخت كند.» ضمن اينكه 20 دي ماه سال گذشته نيز غلامعلي جهانگيري، معاون بيمه مركزي ايران گفته بود: «با توافق دولت‌هاي ايران و اوكراين، خسارت هواپيما توسط ايران پرداخت خواهد شد.»
در زمان سقوط هواپيماي اوكرايني، برآوردهاي اوليه حاكي از اين بود كه بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليون دلار بايد غرامت هواپيما و سرنشينان آن پرداخت شود. بيش از 70 درصد از اين مبلغ نيز مربوط به خود هواپيماست. در عين حال، احمد خرم، وزير اسبق راه و ترابري نيز در آن زمان عنوان كرده بود «علاوه بر اين غرامت‌ها، ايران بايد به فرانسه به عنوان سازنده موتور هواپيما و بويينگ به دليل ريزش ارزش سهام و خسارت به برند، غرامت پرداخت كند.»


70 درصد از تجهيزات نفتي از داخل  تامين مي‌شود 

وزير نفت با اشاره به قراردادهاي جديد نفتي گفت: بيش از ۷۰ درصد از تجهيزات در اين قراردادها از تجهيزات داخلي تامين مي‌شود. بيژن زنگنه افزود: يكي از اركان مهم براي حمايت از ساخت داخل، ايجاد نهادي براي صدور كيفيت است. زنگنه تاكيد كرد: در گذشته اين امكان وجود داشت كه سازندگان داخلي از نهادهاي خارجي، گواهي كيفيت بگيرند اما با تحريم‌ها اين امكان سلب شد. وزير نفت با اشاره به اينكه نمي‌توانستيم از كالاهاي بدون استاندارد استفاده كنيم، گفت: ريسك در صنعت نفت بالا است و هر اشتباه كوچك مي‌تواند فاجعه ملي را به دنبال داشته باشد. وي ادامه داد: در شرايط فعلي ارتباط با دنيا ضعيف است اما هر زمان كه بتوانيم با جهان ارتباط برقرار كنيم، اين نهاد در دنيا مورد قبول خواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون