• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4715 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد

وزير علوم: همه آزمون‌ها نياز به حضور ندارند

گروه اجتماعي| تنها دو هفته مانده به برگزاري كنكور سراسري، مركز پژوهش‌هاي مجلس به بررسي گزينه‌هاي تعويق، لغو يك‌ساله، جايگزيني سوابق تحصيلي يا برگزاري آزمون پرداخته و به اين نتيجه رسيده است كه «بلاتكليفي در خصوص برگزاري يا عدم برگزاري كنكور سراسري با توجه به شرايط پيش‌ رو موجب نگراني و اضطراب داوطلبان و خانواده‌هاي ايشان و نابساماني در نظام برنامه‌ريزي دانشگاه‌ها شده است». گزارش مركز پژوهش‌ها در حالي در روزهاي منتهي به كنكور منتشر شد كه وزارت بهداشت و علوم در مورد برگزاري با رعايت پروتكل‌هاي كنكور بارها تاكيد كرده‌اند و روز گذشته وزير علوم در نشست خبري مجازي هم به سوالات خبرنگاران در اين مورد پاسخ داد. منصور غلامي البته روز گذشته بخشي از حرف‌هايش را هم به تبليغ رشته‌هاي بدون نياز به كنكور دانشگاه‌ها اختصاص داد و گفت كه «ضرورتي به شركت در آزمون براي اين رشته‌ها وجود ندارد».
«اين روزها فضاي جامعه بيشتر در آموزش عالي روي برگزاري آزمون‌ها مي‌گذرد و آزمون‌هاي دكترا و كارشناسي ارشد با تمام نقدها و تاييدهايي كه بود، برگزار شد. مراجع رسمي مرتبط با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، آزمون دكترا را ۸۵ درصد و ارشد را ۹۱ درصد منطبق با پروتكل‌ها معرفي كردند و آزمون سراسري هم با دقت بيشتري در زمينه اجراي پروتكل‌ها برگزار مي‌شود.» وزير علوم در پاسخ به انتقادهايي كه در اين مدت نسبت به شرايط برگزاري كنكورهاي ارشد و دكترا صورت گرفته بود، گفت كه نارضايتي‌ها هم مهم هستند اما نبايد جاي راضي و ناراضي را باهم عوض كرد: «به اين ۹۱ درصد دقت مي‌كنيم، هر چند آن ۹ درصد باقيمانده هم اهميت دارد، اما نبايد جاي ۹ و ۹۱ عوض شود.» غلامي پس از اظهارنظر در مورد رضايت‌هاي حداكثري داوطلبان كنكورهاي پيشين از شرايط برگزاري آزمون، به سراغ اين رفت كه اصولا لزومي هم ندارد تمامي داوطلبان خودشان را به حوزه‌هاي امتحاني برسانند چون 400 هزار صندلي براي پذيرش بدون آزمون دانشگاه‌هاي دولتي وجود دارد: «دانشگاه‌هاي دولتي حدود ۴۰۰ هزار نفر صندلي و كد رشته محل را بدون آزمون پذيرش مي‌كنند كه ۲۰ درصد دوره‌هاي روزانه مي‌شود؛ همچنين ۴۵ درصد نوبت دوم از اين طريق پذيرش مي‌شود. بيش از ۹۸ درصد از ظرفيت دانشگاه‌هاي غيردولتي و آزاد اسلامي از طريق بدون آزمون پذيرش مي‌شود. نمره آزمون در اين پذيرش‌ها تاثيري ندارد و داوطلبان بدون شركت در آزمون مي‌توانند در رشته‌هاي مدنظر خود پذيرفته شوند.» به گفته غلامي، سال قبل هم پذيرش بدون آزمون در 85 درصد رشته‌ها انجام شد و حالا هم داوطلبان مي‌توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش از ميان اين رشته‌ها و دانشگاه‌ها دست به انتخاب بزنند. وزير علوم مي‌گويد كه با جمع بستن ظرفيت‌هاي موجود در دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد و خودگردان، به‌طور كلي در پذيرش‌هاي بدون آزمون ۹۱۲ هزار داوطلب مي‌توانند در رشته محل‌ها پذيرفته شوند: «در واقع رقابت براي ۱۰۹ هزار صندلي است كه كمتر از ۱۱ درصد ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها مي‌شود. داوطلبان با انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر، اگر نيازي به حضور در رقابت فشرده آزمون ندارند، از طريق بدون آزمون انتخاب رشته كنند.»
گذشته از همه جاروجنجال‌هاي كنكور حالا ديگر مشخص است كه در حالت خوشبينانه، كرونا تا ماه‌ها همچنان با ما خواهد بود و البته رسيدن دوباره موج آنفلوآنزا در فصل سرد و هم‌زماني آن با كرونا سبب مي‌شود كه گزينه آموزش مجازي تبديل به گزينه پررنگي براي سال تحصيلي پيش ‌رو باشد. پذيرفته‌شدگان كنكور امسال شايد بخش مهمي از سال تحصيلي خود را از پشت كامپيوتر و از راه دور دانشجو باشند. اين نكته‌اي است كه غلامي هم در صحبت‌هاي روز گذشته خود به آن اشاره كرد و گفت شايد در ابتداي سال تحصيلي دانشجويان تازه از راه رسيده به صورت حضوري چرخي در محيط دانشگاه بزنند و با آن آشنا شوند: «اگر آزمون سراسري سر موعد مقرر برگزار شود، دانشجويان اوايل آبان ماه مي‌توانند ثبت‌نام كنند. در ترم پيش رو كلاس‌ها به صورت تركيبي از مجازي و حضوري و بيشتر با تاكيد بر آموزش مجازي برگزار مي‌شود. اما با تنظيمي كه روي تعداد دانشجويان نوورود صورت مي‌گيرد، ترم اول به صورت مجازي برگزار مي‌شود. براساس طرح پيشنهادي وزارت علوم، اگر شرايط مناسب باشد، دانشجويان نوورود چند هفته نخست را براي آشنايي با دانشگاه، استاد، مجموعه آموزشي در مراكز آموزش عالي حاضر مي‌شوند؛ همچنين براي نو دانشجويان غيربومي، سيستم خوابگاهي به صورت هتلينگ و انجام خدمات صورت مي‌گيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون