• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4715 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد

برگزاري نشست خبري انجمن صنفي ‌روزنامه‌نگاران استان تهران

انجمن بدون اعضا قدرتي ندارد

انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران روز دوشنبه 20 مرداد ميزبان تعدادي از خبرنگاران بود؛ به گزارش روابط عمومي انجمن در اين نشست كه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، رييس هيات‌مديره و دبير انجمن به برخي سوالات پاسخ دادند. در ابتداي اين جلسه رييس هيات‌مديره انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران گفت: در صدد بوديم به مناسبت روزخبرنگار برنامه‌اي داشته باشيم اما با اوج‌گيري روزافزون كرونا و به دليل ملاحظات سلامتي همكاران ترجيح داديم جلسه‌ پرسش و پاسخ داشته باشيم. عباس عبدي سپس با اشاره به وضعيت بحراني مطبوعات و لزوم تهيه يك سند ملي اشاره كرد و گفت: از سال گذشته اين موضوع مطرح شد و در نظر داشتيم همان‌طوركه دولت براي مسائلي همچون سيل و زلزله سند ملي تهيه كرده بود، در زمينه بحران مطبوعات نيز وارد عمل شود اما به دلايلي دولت اين كار را نكرد. در نتيجه تصميم گرفتيم با تشكيل كارگروهي هفت‌نفره از معتبرترين فعالان رسانه‌اي، پيش‌نويس اين سند را تدوين كنيم. تاكنون مقدمات انجام سه پژوهش در اين باره صورت گرفته است و پس از جمع‌بندي، نتايج آن به اطلاع افكار عمومي خواهد رسيد. رييس هيات مديره انجمن در ادامه تاكيد كرد كه هيچ سندي بدون ضمانت اجرا موثر نخواهد بود و از مجموع فعالان رسانه‌اي خواست كه در تدوين اين سند مشاركت كنند. در ادامه اين جلسه دبير انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران به ارايه توضيحاتي پرداخت؛ شهريار شمس مستوفي با اشاره به تصويب طرح تشكيل نهاد سراسري فرهنگ، هنر و رسانه در هيات دولت گفت: براساس اين طرح كانون‌هاي سراسري شكل خواهد گرفت و انجمن‌هاي صنفي مي‌توانند به صورت سراسري تشكيل شوند. در همين راستا روند تبديل انجمن صنفي روزنامه‌نگاران تهران از استاني به سراسري كليد خورده و درخواست به نهادهاي ذي‌ربط ارسال شده است تا انجمن پس از تغيير اساسنامه بتواند به صورت سراسري ذيل كانون فراگير فرهنگ، هنر و رسانه به فعاليت بپردازد.

 

دست‌ ياري انجمن به سوي اعضا

در ادامه اين جلسه دبير و رييس هيات‌مديره انجمن به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند؛ فعاليت‌هاي انجمن در جهت حمايت از اعضا محور يكي از سوالات بود؛ عباس عبدي در پاسخ به اين سوال گفت: برخلاف نهادهاي دولتي كه قدرت خود را از قانون مي‌گيرند، نهادهاي صنفي همچون اين انجمن متكي به اعضاي خود هستند. همچون يك حزب كه با بيست نفر عضو هيچ تاثيري ندارد اما حزبي با يك ميليون عضو ملتزم، اثرگذاري بالايي خواهد داشت.

عبدي با اشاره به نقش انجمن در حل و فصل مشكلات مربوط به روزنامه‌نگاران گفت: ممكن است اتفاقي براي يك روزنامه يا روزنامه‌نگار پيش بيايد يا اصلا بخواهيم امتيازي را براي صنف بگيريم؛ در اين صورت طرف مقابل نيز در مقام چانه‌زني تعداد اعضاي پا به ‌كار انجمن را در نظر مي‌گيرد و اين امر در تاثيرگذاري حرف انجمن موثر خواهد بود، البته هيات‌مديره نيز تلاش مي‌كند تا زمين بازي را براي اعضا بازتر كند.

 

مذاكرات سه جانبه انجمن

با وزارت كار و سازمان تامين اجتماعي

افزايش هزينه‌هاي صنف و مشكلات بي‌سابقه براي مطبوعات و فعالين آن از ديگر بحث‌هاي مطرح‌شده در اين جلسه بود؛ دبير انجمن در اين باره به اقدامات رفاهي صورت‌گرفته اشاره كرد و گفت: انجمن، وزارت رفاه و سازمان تامين اجتماعي در ارتباط با دستمزد روزنامه‌نگاران وارد مذاكراتي سه‌جانبه شده‌اند. هم اكنون دستمزد روزنامه‌نگاران حداقل است اما در تلاشيم با در نظر گرفتن سطح روزنامه‌نگار دستمزد مقطوع تعيين شود. همچنين مذاكراتي نيز براي قرارگرفتن خبرنگاري آزاد در رده مشاغل سخت و زيان‌آور در جريان است. شهريار شمس مستوفي در ارتباط با طرح ترافيك خبرنگاران نيز گفت: امسال با وجود كاهش كلي سهميه طرح ترافيك انجمن موفق شد به نسبت سال قبل سهميه بيشتري براي اعضاي خود بگيرد. در زمينه كرونا نيز حمايت‌هايي از همكاران مبتلا صورت گرفته و همچنين سبد كالا و وام به مبلغ 10 ميليون و 15 ميليون تومان براي اعضايي كه درخواست داشتند در نظر گرفته شده است و تا هفته آينده اجرايي خواهد شد. علاوه بر اين سعي كرده‌ايم به اعضايي كه عضو نيستند نيز خدمت‌رساني كنيم.

 

رويكرد انجمن رسانه‌اي نشدن پيگيري‌ها است

پيگيري‌ مشكلات روزنامه‌نگاران يكي ديگر از سوالات بود كه مورد پاسخ رييس هيات‌مديره انجمن قرار گرفت؛ عباس عبدي با تاكيد بر تمايل انجمن به رسانه‌اي نشدن پيگيري‌ها گفت: بخش عمده از وقت هيات‌مديره انجمن صرف رسيدگي به مشكلات افرادي مي‌شود كه اتفاقا عضو انجمن نيستند اما با اين حال اين موارد در جريان است و البته تمايل ما بر رسانه‌اي نشدن روند است زيرا نمي‌خواهيم دعواي سياسي راه بيندازيم.

 

تلاش براي برگزاري آنلاين انتخابات مجمع عمومي

برگزاري مجمع عمومي انجمن در دوران كرونا و همچنين لزوم تدوين شيوه‌نامه‌اي براي فعاليت خبرنگاران در شرايط كرونايي نيز از سوالات مطرح‌شده در اين نشست بود؛ دبير انجمن در ارتباط با برگزاري مجمع عمومي گفت: امسال علاوه بر مجمع عمومي در دي‌ماه، يك مجمع فوق‌العاده نيز براي تغيير اساسنامه خواهيم داشت؛ تاكنون انتخابات مجامع عمومي به صورت آنلاين برگزار نشده است اما درصدد هستيم تا موافقت دست‌اندركاران مربوطه را براي برگزاري آنلاين انتخابات به دست بياوريم و البته در صورت مخالفت با اين موضوع بايد انتخابات را در فضايي باز و بزرگ برگزار كنيم. همچنين رييس هيات مديره انجمن در ارتباط با تدوين شيوه‌نامه براي فعاليت خبرنگاران در دوران كرونايي، پيگيري اين امر را از وظايف روزنامه‌نگاران دانست و گفت اگر روزنامه‌نگاران بخواهند در اين زمينه، يا در مورد تخصصي ديگر در انجمن كميته‌ تشكيل بدهند از آن استقبال خواهيم كرد و حتي براي آن بودجه‌‌اي نيز اختصاص خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون