• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

خبر جهان

درخواست يونان براي نشست اضطراري اتحاديه اروپا

دفتر نخست‌وزير يونان روز سه‌شنبه خواستار نشست فوري وزيران خارجه اتحاديه اروپا براي بررسي اقدامات تركيه در درياي مديترانه شد. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، دفتر نخست‌وزير يونان خواستار نشست فوري وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي بررسي اقدامات اخير تركيه در درياي مديترانه شد. تركيه از روز گذشته عمليات حفاري نفت و گاز خود را در مديترانه از سر گرفته و علاوه بر آن به برگزاري رزمايش دريايي در نزديكي آب‌هاي يونان اقدام كرده است. آنكارا اعلام كرده كه اين حفاري‌ها بر اساس منافع ملي تركيه بوده و كشورهاي خارجي حق مداخله در اين موضوع را ندارند. در يادداشتي كه نيروي دريايي تركيه به عنوان راهبرد عمليات تازه در شرق مديترانه منتشر كرده، آمده است كه حفاري‌هاي اكتشافي به مدت ۱۳ روز از تاريخ دهم تا بيست و سوم آگوست در منطقه‌اي حائل ميان جزاير كرت، واقع در جنوب يونان و قبرس و در آب‌هاي مشرف به شهر ساحلي آنتاليا انجام خواهد شد. اتحاديه اروپا در واكنش به تحولات اخير ميان يونان و تركيه اعلام كرد: تحولات اخير در شرق مديترانه‌ عميقا نگران‌كننده است.پيتر استانو سخنگوي امور خارجي كميسيون اروپا در اين باره در يك كنفرانس خبري گفت: تحولات اخير كاملا نگران‌كننده است. چيزي كه لازم است انجام شود، مشاركت در حل و فصل همه مسائل موجود در ارتباط با اصول حسن همجواري، قوانين بين‌المللي و تعامل مثبت است.

در مورد مواد منفجره به دولت هشدار داده‌بوديم

اداره كل امنيت كشور لبنان در بيانيه‌اي ضمن تاكيد بر اينكه پيش‌تر درباره خطرناك بودن مواد موجود در انبار بندر بيروت به مسوولان هشدار داده بود، اعلام كرد: قانون هر كس را كه بخواهد مسير تحقيقات را منحرف كند، مجازات خواهد كرد. به گزارش شبكه خبري الميادين اداره كل امنيت لبنان در اين بيانيه افزود: ما در آوريل ۲۰۱۹ (قبل از دولت حسان دياب) شاهد حفره‌هاي امنيتي در انبار ۱۲ بندر بيروت بوديم. در اين بيانيه آمده است: در همان زمان طبق قوانين موجود در تحقيقات قضايي يك نامه قضايي لازم‌الاجرا به رياست بندر بيروت ارسال و تاكيد شد كه اقدامات لازم را براي جلوگيري از بروز هرگونه حادثه به سبب مواد خطرناك موجود در اين بندر انجام دهند. طبق اين بيانيه، اداره كل امنيت با ارسال نامه‌اي به مقامات و مسوولان ذي‌ربط درباره خطرناك بودن مواد موجود در انبار ۱۲ هشدار داده بود. اداره كل امنيت لبنان تاكيد كرده قانون هركس را كه بخواهد روند تحقيقات را منحرف كند يا در وظايفش كوتاهي كند، مجازات خواهد كرد.

رييس پارلمان سوريه ابقا شد

رييس سابق پارلمان سوريه مجددا به عنوان رييس جديد پارلمان انتخاب شد. به گزارش ايسنا به نقل از سايت شبكه روسيا اليوم، پارلمان ديروز صبح جلسه افتتاحيه‌ اولين دوره فوق‌العاده سومين پارلمان سوريه كه از ديروز آغاز شده بود را از سرگرفت و در جلسه ديروز اداي سوگند اعضاي پارلمان تكميل شد. طبق اطلاعات به دست آمده تنها حموده الصباغ، رييس سابق پارلمان براي اين پست نامزد و مجددا براي تصدي اين پست انتخاب شد. الصباغ كه متولد ۱۹۵۹ در استان حسكه است، سوابق اجرايي زيادي دارد از جمله اينكه از سال ۲۰۰۷ براي 4 دور متوالي نماينده پارلمان سوريه بود و در سپتامبر ۲۰۱۷ هم به عنوان رييس اين پارلمان انتخاب شد.

حمله چاووش اوغلو به ايروان در سفر به باكو

«مولود چاووش اوغلو» وزير خارجه تركيه در ديدار با وزير خارجه جمهوري آذربايجان بر تداوم حمايت آنكارا از باكو تاكيد و ارمنستان را «كشوري غيرقابل اعتماد» توصيف كرد. به گزارش فارس به نقل از ديلي صاباح، «جيحون بايراموف» روز سه‌شنبه در اولين سفر خارجي خود در مقام وزارت خارجه جمهوري آذربايجان به آنكارا سفر و با همتاي تركيه‌اي خود ديدار كرد. به دنبال اين سفر، او و «مولود چاووش اوغلو» وزير خارجه تركيه در يك كنفرانس خبري مشترك شركت كردند. وزير خارجه تركيه در اين كنفرانس بر ادامه حمايت آنكارا از باكو تاكيد و درباره درگيري‌هاي مرزي اخير جمهوري آذربايجان و ارمنستان اظهارنظر كرد. چاووش اوغلو با تاختن به مواضع و اقدامات ارمنستان در قبال منازعه قره‌باغ گفت:«ارمنستان ثابت كرده كه يك كشور قابل اعتماد نيست». به گفته وزير خارجه تركيه، ارمنستان از تن دادن به گفت‌وگو و مذاكره براي حل اختلافات با جمهوري آذربايجان امتناع مي‌كند.

قطع ناگهاني نشست خبري ترامپ در كاخ سفيد

به دنبال وقوع تيراندازي بيرون از كاخ سفيد، رييس‌جمهور امريكا تنها لحظاتي پس از آغاز كنفرانس مطبوعاتي خود آن را ترك كرد. به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا دوشنبه در حالي كه مشغول پاسخ به سوالات خبرنگاران بود اين كنفرانس را متوقف و به بيرون از اتاق كنفرانس هدايت شد اما دقايقي بعد بازگشت و به خبرنگاران گفت، ماموران سرويس مخفي به يك مظنون شليك كرده و او را زخمي كرده‌اند. او كه عصر دوشنبه ۱۰ آگوست در حضور خبرنگاران و در اتاق كنفرانس كاخ سفيد سخن مي‌گفت به يك باره از سوي يك افسر سرويس مخفي متوقف شد و در حالي كه از محافظ خود مي‌پرسيد «چه خبر شده؟» سخنان خود را نيمه‌كاره رها كرد و به بيرون اتاق رفت. رييس‌جمهوري امريكا پس از بازگشت اعلام كرد «اوضاع تحت كنترل سرويس مخفي» است كه مسووليت حفاظت از جان رييس‌جمهوري را بر عهده دارد. به گزارش بي‌بي‌سي، ترامپ حدود ۹ دقيقه بعد به كنفرانس خبري بازگشت و گفت «تا آنجايي كه من مي‌دانم» ماموران سرويس مخفي يك مظنون را كه «مسلح هم بوده» هدف قرار داده‌اند. او گفت كه اين فرد كه هنوز هويت او و چگونگي مجروح شدنش معلوم نيست به بيمارستان منتقل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون