• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

تلاش امريكا براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران ادامه دارد

چندمين قمار

گروه ديپلماسي| دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا به استاد بدعت‌گذاري و رفتارهاي عجيب و غريب در صحنه بين‌المللي شهره شده است. در قريب به 4 سال گذشته هيچ قاعده و قانون بين‌المللي يا مهر و امضا خشك شده دولت امريكا پاي يك توافق دو يا چندجانبه به ترمزي براي مهار يك‌جانبه‌گرايي نهفته در ذات رييس‌جمهور امريكا تبديل نشده است. اين رويه درباره ايران بيش از ساير پرونده‌ها به چشم آمده چراكه همچنان هم ادامه دارد. دولت ترامپ قريب به دو سال و نيم پيش از توافق هسته‌اي با ايران كه مهر و امضاي دولت امريكا را داشت خارج و برخلاف متن قطعنامه موجود و در حال اجراي 2231 تحريم‌هاي ايران را بازگرداند. اين قانون‌شكني به اين نقطه محدود نشد و تيم ترامپ در وزارتخانه‌هاي خارجه و خزانه‌داري بارها و بارها نهادها، دولت‌ها و موسساتي را كه اقدام به برقراري رابطه اقتصادي يا تجاري با ايران كرده‌ بودند، مورد مواخذه قرار داده و تنبيه كردند. به زبان ساده‌تر ايالات متحده امريكا نه تنها به عنوان عضو دائم شوراي امنيت اقدام به نقض قطعنامه مصوب اين شورا كرد، بلكه از ساير اعضا نيز خواست كه تن به اين سرپيچي بدهند. 
دولت ترامپ هفته‌هاي سرنوشت‌سازي را پيش‌رو دارد. اواخر مهرماه موعد پايان تحريم تسليحاتي ايران است و تنها چند روز پس از اين تاريخ در نخستين هفته آبان‌ماه امريكايي‌ها بايد رييس‌جمهور جديد خود را انتخاب كنند. بر اساس نظرسنجي‌ها جو بايدن، نامزد دموكرات‌ها در اين انتخابات تاكنون از شانس بيشتري برخوردار است، اما ترامپ هم دست خالي نيست و تلاش‌هاي مضاعف و متنوعي را براي دلبري از راي‌دهندگان امريكايي آغاز كرده است. به عنوان مثال، 24 ساعت قبل بود كه رييس‌جمهور ايالات متحده در ادعايي كه سندي براي اثبات آن وجود ندارد، نويد داد كه اگر در انتخابات نوامبر مجددا پيروز ميدان شود، مي‌تواند در بازه زماني 4 هفته پس از اين پيروزي با ايران به توافق جديدي دست پيدا كند. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه موضع اصولي و اوليه ايران در دو سال و نيم گذشته همواره ثابت بوده و تهران همچنان اعتقاد دارد كه امريكاي ترامپ كه از پاي ميز مذاكره برخاسته بود بايد ابتدا تحريم‌ها را لغو و سپس براي هرگونه گفت‌وگويي با ايران به پاي همان ميز بازگردد. شواهد امر حاكي از آن است كه فاصله مطالبه‌هاي تهران و واشنگتن از يكديگر همچنان زياد است و به نظر مي‌رسد كه نه ايران و نه دولت ترامپ قصد ندارند تا مشخص شدن نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا از مواضع خود كوتاه بيايند. در چنين شرايطي تيم ترامپ تمام هم و غم خود را بر ممانعت از لغو تحريم‌هاي تسليحاتي ايران متمركز كرده است. تاكنون تمام رايزني‌هاي اين تيم براي جمع آراي كافي براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران بي‌نتيجه مانده است. با اين همه طبق گزارش رسانه امريكايي فارن پاليسي روز گذشته نماينده امريكا قصد داشت پيش‌نويس جديد قطعنامه‌اي براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران را به راي بگذارد و خبرهاي رسمي نيز حاكي از اين بود كه پروسه لازم براي انجام اين راي‌گيري تا پايان روز سه‌شنبه به وقت محلي انجام خواهد شد.  به گزارش رويترز تلاش دقيقه نود انگليس، فرانسه و آلمان براي توافق با روسيه و چين براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران ناموفق بوده است. يك ديپلمات اروپايي كه خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رويترز گفت: «هدف دولت امريكا پايان دادن به توافق هسته‌اي ايران است.» همزمان با انتشار اين خبر در رويترز، خبرگزاري ايلنا نيز با انتشار خبري به نقل از يك منبع آگاه ادعا كرد كه آلمان و انگلستان به امريكا در خصوص لغو تحريم‌هاي غيرهدفمند عليه ايران پيشنهاداتي داده‌اند كه بررسي مفاد اين پيشنهادها در تهران و واشنگتن ادامه دارد. خبري كه بلافاصله از سوي منابع مختلف تكذيب شد و چند منبع آگاه در پاسخ به «اعتماد» تاكيد كردند كه مفاد اين خبر از پايه و اساس اشتباه است. عباس موسوي سخنگوي وزارت خارجه نيز اين قبيل اظهارات را خبرسازي‌هاي غيرواقعي خواند كه مشخص نيست با چه اهدافي صورت مي‌گيرد. وي افزود: اينكه شكست سياست‌هاي تحريمي امريكا موضوع مجادله اروپا و امريكا باشد، بعيد نيست. اما آنچه به جمهوري اسلامي ايران مربوط مي‌شود، آن است كه تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا غيرقانوني و ظالمانه هستند و براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، امريكا موظف است كليه تحريم‌هايي كه با خروج خود از برجام مجددا اعمال كرده است را لغو و بلااثر كند.
به گزارش «اعتماد»، در حالي كه روز سه‌شنبه از سوي رسانه‌هاي امريكايي به عنوان تاريخي براي راي‌گيري درباره تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران اعلام شده بود اما تا ساعت 17 روز سه‌شنبه به وقت تهران، امريكا پيش‌نويس متن قطعنامه ضدايراني را ثبت نكرده ‌‌بود. اعضاي شوراي امنيت مي‌توانند پيش‌نويس متن مورد نظر خود را نزد رييس شورا ثبت كنند تا اعضا بعد از مطالعه مفاد آن، در جلسه راي‌گيري شركت كنند. اين پيش‌نويس‌ها در كاغذ با سربرگ سازمان ملل (به رنگ آبي) منتشر مي‌شوند و وقتي پروسه اداري آن تكميل و در سايت شورا مي‌آيد، مي‌گويند blue شده است. راي‌گيري شوراي امنيت به صورت ايميلي (به دلايل شرايط كرونا) با مهلت ۱۲ ساعت به كشورهاي عضو براي اعلام راي انجام مي‌شود. رييس دوره‌اي شورا (اندونزي) بعد از مشخص شدن آرا احتمالا طي يك ارتباط ويديوكنفرانسي نتيجه را اعلام مي‌كند. بسياري از كارشناسان مسائل ايران و امريكا پيش‌بيني كردند كه قطعنامه مدنظر واشنگتن حتي در صورت به راي گذاشته شدن حدنصاب 9 راي مثبت از 15 راي را به دست نخواهد آورد. برخي منابع نيز از وتوي روسيه و چين در صورت پيشروي قطعنامه خبر دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون