• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

پيدا و پنهان

تانكر تركرز: ايران روزانه ۶۰۰ هزار بشكه نفت صادر مي‌كند

وب‌سايت تانكر تركرز كه داده‌هاي مربوط به نفتكش‌ها را رصد و ارزيابي مي‌كند، به‌ تازگي اعلام كرده است كه تهران به‌‌رغم تحريم‌هاي ايالات‌متحده، روزانه ۶۰۰ هزار بشكه نفت صادر مي‌كند. اين رقم به‌طور قابل توجهي بالاتر از برآوردهاي اخير از منابع ديگر است، از جمله گزارش كنگره منتشر شده در اواخر ماه جولاي كه اين رقم را ۲۲۷ هزار بشكه در روز اعلام كرده بود. طبق گفته اين شركت، بيشتر محموله‌هاي ايران به مقصد چين صادر شده است. اين در حالي است كه در ماه مه، گزارشي منتشر شده بود مبني بر اينكه چين، بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران، بخش عظيمي از خريدهاي رسمي نفت خام ايران را كاهش داده است.

كرونا ۲ برابر يك جنگ جهاني به اقتصاد جهان ضربه مي‌زند

موسسه جهاني مك‌كينزي اعلام كرد: اختلال به وجود آمده در چرخه توليد جهان به علت پاندمي كرونا ۲ برابر يك جنگ جهاني نظامي فرضي به اقتصاد جهان خسارت مي‌زند. در گزارشي با عنوان «ريسك، مقاومت و توازن مجدد در چرخه‌هاي ارزش جهاني»، اين شركت تحليلي و مشاور امريكايي ريسك‌هاي مختلف تعطيلي ۱۰۰ روزه توليد را ارزيابي كرد. شوك اقتصادي در نظر گرفته شده در اين گزارش تحت تاثير طيف گسترده‌اي از رويدادهاي احتمالي بررسي شد؛ از حملات سايبري و اختلافات تجاري گرفته تا درگيري نظامي و پاندمي هر عامل چند بار با شدت، زمان و ماهيت تاثيرگذاري مختلف در نظر گرفته شد. در نهايت مشخص شد كه خسارت ناشي از يك جنگ جهاني نظامي فرضي حدود ۱۵ تريليون دلار خواهد بود، در حالي كه پاندمي كرونا دو برابر چنين جنگي خسارت خواهد داشت و حفره‌اي ۳۰ تريليون دلاري در اقتصاد جهاني برجاي خواهد گذاشت. طبق تحليل مك‌كينزي اختلال به وجود آمده در زنجيره‌هاي توليد مي‌تواند ۴۰درصد از سود شركت‌ها را از بين ببرد.

حواشي مرز ميلك ادامه‌دار شد

اعلام مسوولان گمرك ايران از اين حكايت دارد كه با وجود رايزني‌هاي صورت گرفته براي حل و فصل حواشي مرز ميلك، اعتصاب دوباره كاميون‌داران موجب توقف تردد و فعاليت در اين مرز شده است. در دو هفته اخير اعتصاب جمعي از كاميون‌داران افغانستان موجب توقف فعاليت در مرز زرنج- ميلك شد. ماجرا از اين قرار بود كه برخي كاميون‌داران و شركت‌هاي حمل و نقل افغانستان در اعتراض به مصوبه‌ شوراي تامين استان سيستان و بلوچستان در رابطه با توقف سه ماهه كاميون‌هاي حامل قاچاق دست به اعتصاب زده تا بتوانند تغييري در اين تصميم ايجاد كنند، اين كاميون‌ها اغلب داراي قاچاق سوخت بودند. اما تازه‌ترين اعلام سيد روح‌اله لطيفي، سخنگوي گمرك ايران حاكي از آن است كه دوباره از روز گذشته، اعتصاب كاميون‌داران افغانستاني از سر گرفته شده و فعاليت متوقف است. وي افزود: در مرز ميلك حدود ۳۰۰ كاميون ايراني و ۸۰۰۰ كاميون افغان تردد مي‌كنند كه فعلا به دليل اعتصاب رانندگان در زرنج افغانستان فعاليت و تردد تجاري متوقف است و در روز پنجشنبه گذشته با فعاليت مجدد مرز ۲۷۰ كاميون ايراني به مرز ميلك برگشته‌اند. به گفته لطيفي اين در شرايطي است كه گمرك ميلك استان سيستان و بلوچستان، براي پذيرش كاميون ايراني و افغان مشكلي نداشته و كاملا فعال است. اين مقام مسوول در گمرك ايران با بيان اينكه جريان اعتصاب كاميون‌داران افغان و توقف فعاليت مرز ميلك، اقدامي سياسي نيست و دولت‌ها و ساير سازمان‌هاي بين دو كشور در آن دخيل نيستند .

احتمال بروز حادثه مشابه بيروت صفر است

مديرعامل پالايشگاه نفت تهران درباره احتمال وقوع حادثه‌اي مشابه بيروت در پالايشگاه تهران گفت: ما تهديدهاي زيادي داشته‌ايم و در اين راستا جلسات متعددي در حوزه پدافند غيرعامل و HSE برگزار شده و به‌طور مرتب مانور برگزار مي‌شود و همكاري دائمي بين سازمان‌هاي امدادرسان و شهرداري صورت مي‌گيرد تا جايي كه مي‌توان گفت احتمال بروز حادثه مشابه بيروت صفر است. حامد آرمان‌فر در نشستي خبري با بيان اينكه به‌رغم تحريم و تلاش‌هايي كه داشته‌ايم همواره تهديد نيز مي‌شويم، اظهار كرد: اين اطمينان را مي‌دهيم كه اتفاقي رخ نخواهد داد به لحاظ امنيت و ايمني استانداردهاي خاص خودمان را داريم و محافظت صورت مي‌گيرد.

نام ساقط كردن كشور «گشايش» است؟

احمد توكلي در واكنش به وعده دولت براي گشايش اقتصادي در پيامي نوشت: «دولت و شركت‌هاي دولتي تنها از فروش اوراق به مردم حداقل 1200 هزار ميليارد تومان بدهي دارند كه سود آن تا پايان سال 1398 تقريبا 240 هزار ميليارد تومان مي‌شود. دولت اين سود را از كجا مي‌دهد؟ عمدتا با چاپ اوراق جديد! دولت امسال اگر قرض جديدي نگيرد بايد براي اصل و فرع اوراق گذشته به مردم 1440 هزار ميليارد تومان پرداخت كند. اين ربح مركب است و حرام و غيرقانوني است. كدام بدهكاري از ربح مركب رهيده است؟ اين آينده‌فروشي است. انتقال مشكلات از امروز به فردا. آقاي روحاني ظاهرا مي‌خواهد با پيش‌فروشي نفت سال‌هاي آينده به مردم، آنان از دولت غير از طلب ريالي، دلار نيز طلبكار باشند. تا حالا امروزمان را با نفت سر مي‌كرديم، بعد از اين فردا را هم به نفت گره مي‌زنيم. آقاي روحاني قيمت دلار را ظرف 7 سال 6 برابر كرده‌ايد. اگر دولت‌هاي بعدي مانند شما باشند، بدهي خود را چگونه بپردازند؟ اين ساقط كردن كشور به دره فلاكت است. اگر كاري نكنيم با اين دست فرمان، سقوط در پيش است. اگر ساقط كردن كشور در چند سال ديگر براي جبران ندانم‌كاري، راحت‌طلبي و فساد نامش گشايش است، پس فلاكت چيست؟ خوش‌بين كه باشيم مي‌گوييم نه مي‌دانند، نه مي‌توانند و نه مي‌خواهند، چون دانايان تواناي خوش نيت هستند، اينها همه چاره دارد اگر گوش شنوايي باشد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون