• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

حق را پنهان نداريد

رضا مختاري اصفهاني

ميرزامحمدحسين غروي‌ناييني معروف به علامه ناييني فقيهي برجسته است كه بيش از دانش فقهي‎اش به كتاب «تنبيه‎الامه و تنزيه‎المله» شناخته مي‎شود. حال آنكه ناييني از شاگردان برجسته ميرزاحسن شيرازي، صاحب فتواي تحريم تنباكو و از مجتهدين طرف مشورت آخوندملامحمدكاظم خراساني بود. او حوزه‎هاي علوم ديني مختلف اصفهان، سامرا و نجف اشرف را ديده بود؛ حوزه‎هايي كه در ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي متفاوت بودند. هر چند هيچ‎گاه مانند ميرزاي‌شيرازي، آقاسيدابوالحسن اصفهاني و حاج‎آقاحسين طباطبايي‌قمي به مرجعيت عامه جهان تشيع نرسيد اما آرا و نظريات فقهي‎اش از چنان وزانت و اعتباري برخوردار بودند كه كمتر فقيهي بدان‎ها تعريضي روا مي‎داشت. ميرزاي‌ناييني اما با وجود چنين جايگاهي از ورود به عرصه سياست ابايي نداشت. موانست او با سيدجمال‎الدين اسدآبادي موجب شده بود نسبت به همگنانش در بيان عقايد سياسي تفاوت‎هايي داشته باشد. جز اين ناييني در طول حياتش تجربه‎هاي بي‎شماري از حوادث سياسي را پشت سر گذاشت. هر چند استادش، ميرزاي شيرازي از دخالت در سياست احتراز مي‎جست اما ناييني خلاف سيره استادش عمل ‎كرد. حتي واسطه ديدار سيدجمال با ميرزاي‌شيرازي شد كه ناكام ماند.
 اين ناكامي اما رويه ناييني را تغيير نداد. او در جريان مشروطه با مراجع ثلاث نجف، آخوند خراساني، ميرزاعبدالله مازندراني و ميرزاحسين نجل خليل‌طهراني همراه شد. در حالي كه بسياري از شاگردان ميرزاي‌شيرازي گرد آقاسيدكاظم طباطبايي‌يزدي، مرجع تقليد مخالف مشروطه فراهم آمدند. حضور ناييني نه تنها بر قوت جبهه مشروطه‎خواهان افزود كه او با نگارش كتاب «تنبيه‎الامه و تنزيه‎المله» بر چوبين‎ بودن پاي استدلال‎هاي ديني مخالفان مشروطه صحّه گذاشت. او نه تنها مشروطه را ذاتي اسلام دانست كه با شواهدي تاريخي از اسلام بر وجود «آزادي» و «مساوات» در اسلام تاكيد كرد. ناييني «عصمت» در شيعه و «بيعت» در اهل سنت را در حكم مشروط‎‎‎‎ ساختن حاكم بيان كرد. در شيعه اما در زمان غيبت به جز اصولي چون«امر به معروف و نهي از منكر» با تدوين قانون اساسي به مشروط‎‎ كردن حكومت مي‎شد اقدام كرد. در اين ميان ناييني استبداد سياسي را متكي به استبداد ديني مي‎دانست؛ استبدادي كه نه ريشه در دين كه مانعي در مقابل فقيهان دين بود. به باور او، خطاب «ولاتلبسواالحق بالباطل و تكتمواالحق و انتم تعلمون» (حق را به باطل نياميزيد و حق را با آنكه مي‎دانيد، پنهان نداريد) عتابي به اين مدعيان بود. با چنين باوري، شبهات مخالفان مشروطه مبني بر تساوي آزادي با اباحه‎گري، تساوي در برابر قانون به معناي تساوي كافر و مسلمان و قرار دادن تدوين قانون به عنوان بدعت در مقابل قرآن و سنت را مغالطه‎هايي جاهلانه دانست. شايد مهم‌ترين وجه انديشگي ميرزاي‌ناييني كه مبناي مشروعيت حكومت‎هاي غيرامامان معصوم را «رفاهيت عامه» بيان كرد، بتوان ميراثي از ميرزاي‌شيرازي دانست؛ ميراثي كه نزد ديگر شاگردان شيرازي مانند حاج‎آقاحسين قمي با عنوان «تنظيمات در امور مملكتي» آمده است. بعدها اما رواياتي در سرخوردگي ناييني از نگارش «تنبيه‎الامه و تنزيه‎المله» برساختند. از جمله آنكه او خود نسخه‌هاي كتابش را مي‎خريده و به دجله مي‎انداخته است. اين روايات نه تنها مستنداتي متقن نداشتند كه با تاييد شاگردان و فرزندان او همراه نشد. به نظر مي‎رسد همان مخالفان مذهبي مشروطه كه در اين كتاب مورد عتاب و خطاب ناييني قرار گرفته بودند با چنين رواياتي از او انتقام گرفتند. سير حوادث اما مشروطه مورد نظر ناييني را ناكام ساخت. ايجاد دولت بلشويكي در روسيه و برآمدن سلطنت سني به حمايت دولت بريتانيا در عراق، ناييني را براي ايران نگران كرد.
 او نه تنها در مخالفت با سلطنت فيصل در عراق مخالفتي آشكار مانند شيخ‎محمدمهدي خالصي نداشت در مواجهه با حكومت در ايران نيز به ميراث استادش، ميرزاي‌شيرازي رجعت كرد. او با آغاز سلطنت رضاشاه سعي كرد، موضع ارشادي در مقابل نهاد سلطنت داشته باشد تا مبادا ايران به سرنوشت عراق دچار شود يا به دام جمهوري بلشويكي درغلتد. علامه ناييني نمونه‎اي از فقيهان شيعه در عصر حيرت از پي عصر غيبت است.
 در اين دوره فقيهان شيعه در مواجهه با تجدد با برخي از مذهبيون و غيرمذهبي‎ها جدالي سخت داشتند. در اين جدال گاه مانند مشروطه در ميانه ميدان بودند و گاه مانند پس از مشروطه در كناره ميدان براي حفظ دين و پاسخ به شبهات مي‎كوشيدند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون