• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4718 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد

ناصر ابوشريف، نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در تهران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

امارات بخشي از پروژه خرابكارانه اسراييل در منطقه است

توافق رژيم صهيونيستي و امارات هيچ چيزي به نفع فلسطين ندارد

گروه ديپلماسي

اعلام بيانيه مشترك امريكا، امارات و اسراييل مبني بر توافق براي آغاز رسمي روابط ميان تل‌آويو و ابوظبي، واكنش‌هاي زيادي را در پي داشت، اما در اين ميان فلسطيني‌ها كه از يك سو سرزمين‌شان تحت اشغال قرار گرفته و از سوي ديگر با خيانت يك كشور عربي مواجه شده‌اند، چندان دل خوشي از اين توافق ندارند. «اعتماد» در گفت‌وگو با ناصر ابوشريف، نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در تهران به بررسي اين موضوع پرداخته است. او در اين باره معتقد است كه اقدام امارات نوعي «خيانت به فلسطين، عربيت و همه اصول و مقررات و قطعنامه‌هاي عربي» بوده و بايد با واكنش قاطع كشورهاي منطقه مواجه شود. به گفته او، ‌هرچند كه اين توافق اشتباه بوده اما اين صراحت زياني به ملت فلسطين و محور مقاومت نمي‌زند بلكه رو شدن دست اينها باعث مي‌شود حجت بر همه تمام شود. اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد.

 

ارزيابي شما از توافق رژيم صهيونيستي و امارات متحده عربي چيست و فكر مي‌كنيد اين توافق چه تبعاتي در پي داشته باشد؟

متاسفانه اين توافق بين رژيم صهيونيستي و كشور امارات متحده عربي يك توافق عادي‌سازي كامل روابط و برقراري روابط ديپلماتيك كامل همراه با روابط اقتصادي، پروازهاي مستقيم ميان آنها و شامل هر چيزي است كه در چارچوب روابط عادي ميان دو كشور مي‌گنجد. از نظر ما چنين چيزي بدون ترديد ابعاد بسيار خطرناكي دارد. متاسفانه شاهد آنيم كه يك كشور عربي ديگر با رژيم صهيونيستي روابط خود را عادي مي‌كند هرچند موضع ملت‌هاي عرب ضد اين‌گونه اقدامات است. آنان تلاش كردند كه با فريبكاري موضع ملت‌هاي عرب را چيز ديگري نشان دهند و بگويند كه اعراب متمايل به برقراري رابطه با اسراييل هستند. چنين چيزي بدون ترديد فريبكاري است و امروز بعد از ۴۰ سال از امضاي پيمان صلح ميان اسراييل و مصر اين عادي‌سازي از سوي ملت‌ها به رسميت شناخته نشده و هنوز هم كه هنوز است يك افسر اسراييلي نمي‌تواند با لباس نظامي خود به مصر برود و حتي با مقاماتي كه دم از عادي‌سازي روابط مي‌زنند ديدار كند.

مردم فلسطين چه ديدگاهي در خصوص اين توافق دارند؟

ملت فلسطين مطلقا اين توافقنامه را قبول ندارد و آن را خيانت به فلسطين و به عربيت و همه اصول و مقررات و قطعنامه‌هاي عربي مي‌دانند؛ قطعنامه‌هايي كه متاسفانه خود كمتر از حد مطلوب بوده و متاسفانه موجوديت رژيم صهيونيستي را به رسميت مي‌شناسند. اين توافق از حد آن قطعنامه‌هاي حداقلي هم بسيار فراتر رفته است. براي همين به نظر من ملت فلسطين يكپارچه معتقدند كه اين يك موضع‌گيري خيانت‌آميز از جانب امارات متحده عربي بوده و هيچ‌گونه كمكي به مساله فلسطين نخواهد كرد. البته كساني كوشيدند كه خلاف اين را بگويند و مدعي شدند كه اين توافقنامه طرح الحاق كرانه باختري را منتفي كرده است، اما طرح الحاق همچنان به قوت خود باقي است و اسراييل به علل داخلي و به علت اوضاع امريكا اجراي آن را به تعويق انداخت و اين هيچ ربطي به توافق با امارات ندارد. امارات رابطه خود را از حالت محرمانه به حالت علني درآورد و سال‌هاست كه با رژيم صهيونيستي روابط خود را عادي كرده است. امارات اساسا بخشي از پروژه خرابكارانه صهيونيستي در منطقه است. شواهد بسياري وجود دارد كه نشان مي‌دهد امارات براي انتقال زمين‌هاي فلسطيني به رژيم صهيونيستي دلالي كرده است. حتي با تاسف بسيار شركت‌هاي اماراتي در خاك فلسطين نيز پروژه‌هاي اقتصادي مشترك با رژيم صهيونيستي دارند. بحث‌‌ در اين‌باره بسيار است و نمي‌توان آن را در چند جمله بيان كرد.

آيا امارات با اين كار جلوي الحاق بخشي از كرانه باختري به اسراييل را گرفته است ؟

نه، امارات در حالي روابط خود را با رژيم صهيونيستي عادي كرده كه توافقاتش هيچ چيزي كه به نفع مساله فلسطين داشته باشد ندارد و براي فلسطين زيان كامل است. عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي صرفا خدمت كردن به جنايات اين رژيم است و نه هيچ چيز بيشتر. اين امكان به هيچ‌وجه وجود ندارد كه توافق اسراييل و امارات به نفع مساله فلسطين تمام شود. در رسانه‌ها سعي كردند اين‌گونه وانمود كنند كه اين اقدام امارات نوعي فداكاري براي جلوگيري از اجرايي شدن طرح الحاق كرانه باختري به رژيم ‌صهيونيستي بوده. نتانياهو خود اين موضوع را تكذيب كرد و به صراحت كامل و بدون هيچ پرده‌پوشي گفت كه موضوع الحاق همچنان پابرجاست و تعليق آن با توجه به مسائل داخلي و اوضاع امريكا انجام شده و هيچ ربطي به عادي‌سازي روابط با امارات ندارد. متاسفانه اين يك دروغ و فريبكاري براي توجيه اين اقدام پرمخاطره و تلاش براي متقاعد كردن افكار عمومي بود.

تاكنون ايران و تركيه عليه اين توافق موضع گرفته‌اند. انتظار شما از ديگر كشورهاي خاورميانه و به خصوص كشورهاي عربي چيست؟

فلسطين، ايران، و تركيه مخالفت خود را با اين اقدام اعلام كرده‌اند و ترديدي نيست كه همه مناطق و همه ملت‌هاي عربي و اسلامي نيز يكپارچه با آن مخالفند. عادي‌سازي روابط همواره كار حكومت‌هاست و نه ملت‌ها. البته هنوز اكثر كشورها حاضر به برقراري رابطه با رژيم صهيونيستي نيستند. در نهايت بايد بگويم اين صراحت زياني به ملت فلسطين و محور مقاومت نمي‌زند بلكه رو شدن دست اينها باعث مي‌شود حجت بر همه تمام شود.

 


عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي صرفا خدمت كردن به جنايات اين رژيم است و نه هيچ چيز بيشتر. اين امكان به هيچ‌وجه وجود ندارد كه توافق اسراييل و امارات به نفع مساله فلسطين تمام شود. در رسانه‌ها سعي كردند اين‌گونه وانمود كنند كه اين اقدام امارات نوعي فداكاري براي جلوگيري از اجرايي شدن طرح الحاق كرانه باختري به رژيم ‌صهيونيستي بوده. نتانياهو خود اين موضوع را تكذيب كرد و به صراحت كامل و بدون هيچ پرده‌پوشي گفت كه موضوع الحاق همچنان پابرجاست و تعليق آن با توجه به مسائل داخلي و اوضاع امريكا انجام شده و هيچ ربطي به عادي‌سازي روابط با امارات ندارد. متاسفانه اين يك دروغ و فريبكاري براي توجيه اين اقدام پرمخاطره و تلاش براي متقاعد كردن افكار عمومي بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون