• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4718 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد

خبرخوان

مجوز خريد و فروش ارز ديجيتال صادر نشده است

رييس كانون صرافان گفت: بانك مركزي تاكنون هيچ مجوزي براي خريد و فروش ارز ديجيتال صادر نكرده است. كامران سلطاني‌زاده در ادامه اظهار داشت: در دو ماه گذشته افزايش شديد نرخ ارز باعث شده بود دادستان تهران و قوه قضاييه اطلاعيه‌اي صادر كنند كه قيمت ارز در سايت‌ها منتشر نشود و پليس فتا هم از صرافان خواسته بود كه از درج قيمت روي سايت‌هاي‌شان به منظور كاهش التهابات بازار جلوگيري كنند. وي ادامه داد: با مكاتباتي كه با قوه قضاييه و پليس فتا داشته‌ايم، مقرر شد صرافي‌هايي كه از بانك مركزي مجوز دارند و قيمت رسمي بانك مركزي را اعلام مي‌كنند از ساير سايت‌هاي غيرمجاز متمايز شوند و اجازه درج قيمت را داشته باشند. البته خيلي از صرافان به دليل نگراني‌هايي كه دارند فعلا در سايت قيمت ارز را منتشر نمي‌كنند با اين وجود صرافان مكلف هستند با توجه به دستور بانك مركزي، قيمت‌هاي خريد و فروش ارز را هم روي تابلوي مغازه و هم روي سايت‌شان منتشر كنند در غير اين صورت اجازه خريد و فروش ارز را ندارند. اين مقام مسوول افزود: اگر صرافان نرخ را روي تابلو يا سايت‌شان اعلام كنند ولي ارزي براي فروش نداشته باشند، تخلف كرده‌اند. صرافان در صورت نداشتن ارز بايد روي تابلو عدد صفر را نمايش دهند تا مردم متوجه شوند صرافي ارز نمي‌فروشد.

سيگنال‌فروشي جرم است

سيد مهدي سديدي در گفت‌وگو با راديو اقتصاد اظهار داشت: متاسفانه بعضي كانال‌هاي تلگرامي از فضاي بازار سرمايه سوءاستفاده كرده و اقداماتي در معرفي برخي سهام انجام مي‌دهند كه فاقد پشتوانه علمي، تحليلي و تخصصي است. وي اظهار داشت: طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران هر شخصي كه اقدامات وي نوعا منجر به ايجاد ظاهري گمراه‌كننده از روند معاملات اوراق بهادار يا ايجاد قيمت‌هاي كاذب يا اغواي اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود به حبس تعزيري تا پنج سال و جزاي نقدي تا پنج برابر سودهاي به دست آمده محكوم خواهدشد. عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر واژه سيگنال را در فضاي مجازي جست‌وجو كنيد خواهيد ديد بالاي سه هزار كانال و گروه به اسم سيگنال ثبت شده كه يك اتفاق تلخي است. حتي در سايت‌هاي خبري نيز مشاهده مي‌شود در سطح ضعيفي اين كار را بدون داشتن تخصص و مجوز لازم انجام مي‌دهند. سديدي بيان داشت: ظرفيت قانوني براي برخورد با اين نوع موارد و مسائل در كشور وجود دارد و سازمان هم اقدام كرده است. شركت بورس نيز به تازگي كميته جانبي تحت عنوان «كميته فضاي مجازي» تشكيل داده است. عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وظيفه دستگاه ناظر و تنظيم‌كننده، صيانت از بازار سرمايه است.

اختلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار توماني قيمت لاستيك

رييس اتحاديه فروشندگان لاستيك گفت: در حال حاضر قيمت لاستيك از كارخانه تا بازار شاهد اختلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. داود سعادتي‌نژاد با اشاره به اينكه در حال حاضر 300 نماينده فروش تاير در سطح تهران مشغول فعاليت هستند، گفت: علاوه بر اين حدود 1500 تا 1700 كسبه داراي پروانه خرده‌فروشي تاير در بازار فعاليت مي‌كنند كه از هيچ جا سهميه‌اي براي دريافت تاير ندارند. وي با بيان اينكه به اعتقاد ما بايد فروش لاستيك براساس عرضه و تقاضا باشد اما آقايان اين موضوع را قبول نداشته و تصميمات غير كارشناسي براي بازار اين كالا اتخاذ مي‌كنند، افزود: متاسفانه يك برداشت غلط از سوي مصرف‌كنندگان در خريد لاستيك وجود دارد كه بايد فقط از دو برند داخلي خريد كنند در حالي كه ساير برندهاي داخلي هم كيفيت مناسبي دارند. رييس اتحاديه فروشندگان لاستيك تصريح كرد: متاسفانه برخي نمايندگان فروش تاير خارج از سهميه خود اقدام به خريد لاستيك از توليدكنندگان مي‌كنند كه همين امر در بازار اختلالاتي را به وجود آورده است. سعادتي‌نژاد دو نرخي بودن لاستيك را در بازار بي‌معني دانست و گفت: عدم توزيع مناسب عامل دو نرخي قيمت لاستيك در بازار شده است كه بايد راهكار مناسبي براي آن به كار گرفته شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون