• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4719 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۶ مرداد

خبر

فرمان جديد چيني ترامپ

رييس‌جمهور امريكا با صدور فرماني با استناد به مساله امنيت ملي از شركت چيني «بايت دنس» كه مالك اپليكيشن ويديويي محبوب «تيك تاك» است خواست در مهلت ۹۰ روز دارايي‌هايش را در امريكا بفروشد و سرمايه خود را از حوزه فعاليت رسانه‌هاي اجتماعي امريكا خارج سازد. به گزارش پايگاه خبري هيل، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در اين فرمان خود كه جمعه شب منتشر ساخت، نوشت: اسناد و مداركي معتبر، من را به اين نتيجه رسانده‌اند كه شركت بايت دنس ممكن است دست به اقداماتي بزند كه منجر به تضعيف و ايجاد تهديد براي امنيت ملي امريكا شود. در اين فرمان با استناد به يك اقدام سال ۲۰۱۷ شركت بايت دنس در تملك اپليكيشن Musical.ly و ادغام آن با تيك تاك عنوان شد كه اين شركت چيني ريسك امنيت ملي براي امريكا ايجاد مي‌كند. اين فرمان كه بر مبناي قانون توليد دفاعي امريكا صادر شده، از شركت «بايت دنس» خواسته در عرض ۹۰ روز سرمايه‌اش در بخش فعاليت اپليكيشن تيك تاك در امريكا را خارج كند.

 

تهديد هند عليه چين و پاكستان

نارندرا مودي نخست‌وزير هند روز شنبه در مراسم سالگرد استقلال اين كشور، چين و پاكستان را مورد تهديد قرار داد. به نوشته پايگاه اينترنتي شبكه «راشا تودي»، مودي در اين مراسم گفت: «از LOC تا LAC هركسي كه تلاش كند حق حاكميت كشور ما را به چالش بكشد، پاسخي درخور به زبان خودش را از سربازان‌مان دريافت خواهد كرد». LOC به «خط كنترل» در مرز مشترك هند و پاكستان و LAC به «خط كنترل واقعي» در مرز مشترك هند و چين اتلاق مي‌شود. نخست‌وزير هند در اين سخنراني به ۲۰ سرباز هندي كه در دقيقا دو ماه پيش (۲۳ خرداد) در درگيري مرزي با نيروهاي چيني كشته شدند، اداي احترام كرد. از آنجايي كه دو كشور همسايه هند و چين، يك مرز مشخص ندارند و تنها يك خط كنترل واقعي براي جداسازي دو قلمرو دارند كه در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ ميان دو كشور ايجاد شد، به همين دليل در چندين دهه اخير، درگيري‌هاي مرزي زيادي بين دو كشور رخ داده است. از سوي ديگر چندي پيش دولت پاكستان از «نقشه سياسي» جديد اين كشور رونمايي كرد كه در آن، كل منطقه تحت مناقشه كشمير و بخش‌هايي از «پنجاب» هند به نقشه پاكستان ضميمه شده‌اند.

 

امريكا براي لغو قانون «سزار» شرط گذاشت

فرستاده ويژه امريكا به سوريه شروط كشورش براي لغو قانون تحريم‌هاي موسوم به «سزار» (قيصر) را اعلام كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از عربي ۲۱، جيمز جفري، فرستاده ويژه امريكا به سوريه مدعي شد: «موضوع لغو اين قانون به تغيير رفتار نظام بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه بستگي دارد. ارتش تركيه چند ماه قبل ظرف ۷۲ ساعت نيروهاي نظام سوريه را در ادلب درهم كوبيدند و اين بدان معنا است كه اين نظام مي‌تواند در كم‌ترين زمان ممكن سقوط كند اما آنچه واشنگتن مي‌خواهد، تغيير رفتار كسي است كه بر دمشق حاكم است». وي افزود: لغو اين قانون همچنين به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري «واقعي» در سوريه و تحت نظارت سازمان ملل بستگي دارد. جفري در بيان ديگر شروط واشنگتن گفت كه سوريه همچنين بايد نيروهاي خارجي حامي نظام را اخراج كرده و به قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شوراي امنيت عمل كند.

 

ابراز پشيماني امپراتور ژاپن از گذشته جنگي كشورش

امپراتور ژاپن در هفتاد و پنجمين سالروز پايان جنگ جهاني دوم ضمن ابراز پشيماني از گذشته جنگي كشور خود، ابراز اميدواري كرد چنين جنگي ديگر تكرار نشود. به نوشته خبرگزاري رويترز، ناروهيتو در اين مراسم پشيماني عميق خود را در مورد گذشته جنگي كشورش ابراز كرد و خواستار ايجاد جهاني صلح‌آميز شد. وي در اين باره گفت: «من با جديت اميدوارم كه ويراني‌هاي اين جنگ ديگر هرگز تكرار نشوند». ناروهيتو كه از زمان شيوع ويروس كرونا در ژاپن از انظار عمومي غايب بوده ابراز اميدواري كرد كه كشورش در مقابله با ويروس كرونا متحد شود. از سوي ديگر شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن نيز در مراسم امروز متعهد شد كه جنگ ديگري همچون جنگ جهاني دوم تكرار نشود. وي در اين باره گفت: «ما به اين عهد استوار، متعهد خواهيم ماند». آبه در اين مراسم بدون ارايه عذرخواهي تنها از كشته‌شدگان اين جنگ ياد كرد و از حضور در محل تدفين آنان خودداري كرد. رويترز نوشته اين مساله مي‌تواند عصبانيت چين و كره جنوبي را به همراه داشته باشد.

 

معترضان كره جنوبي خواستار بركناري رييس‌جمهور شدند

در اعتراضات هزاران نفري در پايتخت كره جنوبي كه جرقه آن با تشديد محدوديت‌هاي كرونايي به دليل اوج‌گيري دوباره اين بيماري زده شد، معترضان خواستار كناره‌گيري «مون جائه اين» رييس‌جمهور اين كشور شدند. به گزارش آسوشيتدپرس، مقامات شهرداري سئول به دنبال آن بودند كه تظاهرات برنامه‌ريزي شده از سوي گروه‌هاي محافظه‌كار و مسيحي را در تعطيلات هفتاد و پنجمين سالگرد آزادي اين كشور از استعمار ژاپن در پايان جنگ جهاني دوم ممنوع كنند. اما يك دادگاه بعد از اعتراض مردم به ممنوعيت اين تجمعات، اجازه برخي از آنها را با استناد به آزادي‌هاي مدني صادر كرد. بسياري از معترضان كه در هواي باراني سئول چتر به همراه داشتند و باراني پوشيده و ماسك زده بودند، اطراف كاخ رياست‌جمهوري سئول راهپيمايي كردند. آنها خواستار كناره‌گيري «مون جائه اين» از قدرت به دليل «ناكامي در سياست، زانو زدن در مقابل كره شمالي و فساد انتخاباتي» شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون