• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4719 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۶ مرداد

گفته‌ها

شجريان بستري شد

محمدرضا شجريان هنرمند باسابقه عرصه موسيقي صبح امروز با انتقال به بيمارستان در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شد. به گزارش مهر، هيات مديره بيمارستان جم با صدور اطلاعيه‌اي از انتقال محمدرضا شجريان به بخش مراقبت‌هاي ويژه خبر داد. در اين اطلاعيه آمده است: «در راستاي اطلاع‌رساني به مردم هنردوست و هم‌ميهنان عزيز به استحضار مي‌رساند، استاد عزيزمان امروز با افت سطح هوشياري، افت فشار خون، شوك سپتيك در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان جم بستري شدند و تحت نظر تيم پزشكي هستند. با آرزوي سلامتي براي استاد عزيزمان. هيات مديره بيمارستان جم.» پيرو انتشار اين اطلاعيه دكتر حسن عباس از پزشكان و دوستان نزديك محمدرضا شجريان در گفت‌وگو با مهر، ضمن تأييد اين خبر توضيح داد: صبح امروز شنبه ۲۵ مردادماه به دليل افت شديد فشار استاد شجريان از منزل به بيمارستان جم منتقل شدند و در حال حاضر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند. وي تأكيد كرد: در حال حاضر اوضاع عمومي آقاي شجريان تحت كنترل تيم پزشكي قرار دارد و اطلاع‌رساني‌هاي بعدي به‌صورت رسمي از طريق بيمارستان صورت خواهد گرفت.

ارديبشهت ماه سال جاري نيز خبرهايي مبني بر وخامت وضعيت سلامت اين هنرمند بلندآوازه كشورمان در رسانه‌ها و فضاي مجازي منتشر شد كه هماهنگ‌كننده گروه پزشكان معالج محمدرضا شجريان ضمن تكذيب خبرها به شايعه‌پراكنان اين اخبار كذب هشدار داد. «من طي روزهاي اخير و بعد از مرخصي ايشان از بيمارستان تقريبا روزي دو بار در جريان اوضاع درماني‌اش قرار مي‌گيرم و بايد بگويم خوشبختانه حال او اكنون از هر زمان ديگري بهتر شده و ما به‌شدت روي ماجراي درمان استاد كنترل كامل داريم و علاقه‌مندان بدانند هر زمان هر خبر جديدي باشد با آنها در ميان خواهيم گذاشت.» محمدرضا شجريان كه از روز سوم اسفندماه سال ۹۷ در بيمارستان جم تهران بستري شد، همزمان با تعطيلات نوروزي، در روز ۵ فروردين‌ماه ۹۹ از بيمارستان مرخص و ادامه مراقبت از اين هنرمند در منزل پيگيري مي‌شود.

 

عكس كرونا هر چه دلخراش‌تر، بهتر!

«هر قدر عكس‌ها دلخراش‌تر باشند، مي‌توانند نتيجه بهتري بگيرند. بعضي آدم‌ها به هيچ چيزي اهميت نمي‌دهند، از طرفي هم گفته مي‌شود كه تأثير يك عكس از ۲۰۰۰ كلمه بيشتر است. خود من آدم‌هايي را ديده‌ام كه به كرونا اهميت نمي‌دادند و جدي نمي‌گرفتند ولي با ديدن فيلم و يا تعدادي عكس متوجه عمق فاجعه شده‌اند كه اين ويروس تا چه حد مي‌تواند خطرناك باشد و تأثير بگذارد.»

سواي تأثيرات منفي كرونا بر روحيه افراد و اقتصاد دنيا، من اين بحران را به چشم يك فرصت مي‌بينم و به عنوان كسي كه تجربه برگزاري و شركت در جشنواره‌هاي مختلف را داشته فكر مي‌كنم كرونا نه تنها نحوه عكاسي و برگزاري جشنواره‌ها را عوض مي‌كند، بلكه روش زندگي را در آينده تغيير خواهد داد. نمونه آن همين دوركاري‌ها است. در خيلي از كشورهاي دنيا، مانند شركت‌هايي در اروپا يا امريكا كارمنداني در كشورهايي همچون هند يا فيليپين دارند؛ چون دستمزدهاي كمتري پرداخت مي‌كنند. ما هم مي‌توانيم چنين چيزي را در ايران داشته باشيم و كارمندان يك سري ادارات يا شركت‌هاي مختلف كارهاي‌شان را از خانه خود به صورت دوركاري انجام دهند كه ترافيك و آلودگي هوا هم كمتر شود.

 

داستان‌هاي متفاوت براي دفاع از انسانيت

خبرگزاري كتاب ايران نوشته، اليف شافاك در يادداشتي براي روزنامه گاردين درباره نقش نويسندگان در شرايط شيوع كرونا اعتقاد دارد بهتر است خودش و نويسندگان ديگر داستان‌هاي متفاوتي نسبت به گذشته بنويسند: «در سال 2020 تنها ويروس كرونا اتفاق نيفتاده است بلكه يك دوجين اتفاق تلخ در بسياري از كشورهاي جهان رخ داده كه بسياري از آنها هنوز هم ادامه دارد. از مشكلات انسان‌ها مثل كرونا، فقر، بيكاري، ناعدالتي طبقاتي و جرم و جنايت كه بگذريم، به مشكلات اختصاصي كشورهاي جهان مي‌رسيم. در لهستان اقليت‌هاي فكري دشمن شماره يك هستند. در مجارستان گروه‌هاي نئونازي در حال قدرت‌گيري هستند. در امريكا پليس هر روز سياهپوستان را مي‌كشد و در آلمان مهاجران و اقليت‌هاي مذهبي هر روز با مشكلات جديدي روبه‌رو مي‌شوند. در بريتانيا، برزيل، هندوستان تعصب مذهبي و اسلام‌هراسي بيداد مي‌كند. همه اينها نشان مي‌دهد كه انسان‌ها به هم‌نوعان متفاوت خود ظلم مي‌كنند. تاريخ نشان داده است كه تمدن‌هاي بشري هيچ‌وقت با خشونت و قتل و جنگ‌هاي داخلي شروع نشده است بلكه هميشه اين كلمات و كليشه‌ها بودند كه تمدن‌هاي بشري را ايجاد كرده‌اند. مبارزه براي دفاع از حقوق بشر بايد با كلمات آغاز شود. يعني همان داستان‌ها. ما نياز به گفتن داستان‌هايي متفاوت براي بشريت داريم. نويسندگان بايد تلاش بيشتري در اين جهت انجام دهند. نويسندگان از هر مليت و كشوري بايد درباره مردم ديگر فرهنگ‌ها بنويسند تا رابطه احساسي و عاطفي انسان‌ها بيشتر به هم نزديك شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون