• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4720 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ مرداد

تبليغات انتخاباتي جمهوري‌خواهان با نزديك شدن به نوامبر تهاجمي‌تر مي‌شود

دروغ‌هاي كوچك و بزرگ

محمدحسين لطف‌الهي

كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا باتوجه به نتايج نظرسنجي‌ها تلاش دارد از طريق اتخاذ سياست‌هاي تهاجمي و طرح مسائل جنجال‌برانگيز و حاشيه‌ساز كاري كند كه اتفاقات سال 2016 بار ديگر تكرار شده و دونالد ترامپ بتواند در انتخابات به پيروزي برسد؛ تاكتيكي خطرناك كه مي‌تواند باعث شود آشفتگي پيشاانتخاباتي در ايالات‌متحده تا مدت‌ها بعد از برگزاري انتخابات سوم نوامبر نيز ادامه داشته باشد. با اين وجود نيويورك تايمز نوشته است حجم تبليغات انتخاباتي كارزار ترامپ و شدت حملات عليه دموكرات‌ها در روزهاي پيش رو

به مراتب بيشتر از گذشته خواهد شد.

به نوشته نيويورك‌تايمز، كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ برنامه‌ريزي كرده تا در طول مدت برگزاري كنوانسيون ملي حزب دموكرات، بر حجم و شدت تبليغات بيفزايد. كنوانسيون ملي حزب دموكرات قرار است امروز دوشنبه آغاز شود و تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد و طي آن نمايندگان حزب دموكرات نامزد نهايي حزب براي رياست‌جمهوري و معاون رياست‌جمهوري را رسما انتخاب خواهند كرد. براساس گزارش نيويورك تايمز كارزار ترامپ براي اينكه اطمينان پيدا كند، صداي رييس‌جمهور امريكا در طول برگزاري مهم‌ترين رويداد انتخاباتي دموكرات‌ها شنيده خواهد شد، بودجه سنگيني را براي افزايش تبليغات ديجيتال به ويژه در شبكه‌هاي اجتماعي اختصاص داده است. از جمله برنامه‌هاي تبليغاتي اين كارزار مي‌توان به تبليغات 96 ساعته در صفحه اول يوتيوب، واشنگتن‌پست، فاكس‌نيوز و وال‌استريت ژورنال اشاره كرد كه از جمله پربازديدترين سايت‌ها در امريكا به حساب مي‌آيند. هزينه اين تبليغات براي كارزار انتخاباتي ترامپ حدود 20 ميليون دلار در سه روز برآورد شده است اما اين تنها بخشي از استراتژي رييس‌جمهور امريكاست و كارزار جمهوري‌خواهان استرات‍ژي‌هاي خطرناك‌تري نيز مدنظر دارد.

شايد هيچ‌ وقت نفهميد چه كسي در انتخابات پيروز شد

رييس‌جمهور امريكا شنبه شب، در توييتي با زيرسوال بردن مشروعيت انتخابات در اين كشور نوشت: «دموكرات‌ها مي‌دانند كه انتخابات 2020 يك كلاهبرداري فاجعه‌بار خواهد بود.» او حتي نوشت كه «ممكن است هيچ‌ وقت متوجه نشويد كه چه كسي واقعا در انتخابات پيروز شده است.» اين اظهارنظر در حالي مطرح شد كه ترامپ در هفته‌هاي گذشته نيز چندين‌بار از احتمال تقلب در انتخابات سخن گفته و تاكيد كرده بود دموكرات‌ها مي‌خواهند از طريق راي‌گيري پستي، مانع از پيروزي او شوند. او پيش‌تر نيز در گفت‌وگو با فاكس نيوز گفته بود ممكن است نتايج انتخابات را نپذيرد. او ابراز مخالفت خود با راي‌گيري الكترونيكي براي انتخابات رياست‌جمهوري در صورت ادامه شيوع ويروس كرونا گفت كه اين موضوع به «تقلب در انتخابات» منجر خواهد شد. ترامپ در پاسخ به سوالي در اين باره كه در صورت شكست در انتخابات رياست‌جمهوري، آيا نتايج آن را رد خواهد كرد، گفت: «نه، بايد پيش از هر چيزي آن را ببينم.» او در پاسخ به تكرار اين سوال درخصوص قبول نتايج انتخابات يا رد آن، تاكيد كرد: «نه، نمي‌خواهم فقط بله بگويم همان‌طور كه نمي‌خواهم نه بگويم.» دونالد ترامپ در اين مصاحبه به «جو بايدن» رقيب انتخاباتي دموكرات خود حمله كرد و گفت در صورتي كه بايدن رييس‌جمهور شود، كشور را ويران خواهد كرد. اين موضع‌گيري ترامپ باعث شده بود اين نگراني مطرح شود كه چه سرنوشتي پس از شكست خوردن ترامپ در انتظار امريكا خواهد بود و نانسي پلوسي بگويد بايد او را از كاخ سفيد بيرون كرد.

شايعات و دروغ‌ها

يكي ديگر از تاكتيك‌هاي مدنظر ترامپ براي پيروزي در انتخابات طرح شايعات و موضوعاتي است كه مي‌تواند روي افكار عمومي اثرگذار باشد. دروغ‌هايي بسيار بزرگ كه هر چند خيلي زود تكذيب خواهند شد اما اثرات آنها به راحتي از بين نمي‌رود. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا روز پنجشنبه مدعي شد كه «كامالا هريس»، معاون منتخب جو بايدن، رقيب دموكراتش در انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو واجد شرايط تصدي اين شغل نيست؛ زيرا پدر و مادر او مهاجر هستند و او شهروند امريكا محسوب نمي‌شود. اين موضوع علاوه بر واكنش‌ها در ميان دموكرات‌ها با واكنش جمهوري‌خواهان نيز روبه‌رو شد. به نوشته وبگاه «هيل»، «ليندسي گراهام»، سناتور جمهوري‌خواه مجلس سناي امريكا اين ادعاي ترامپ را در دو پيام‌ توييتري رد كرد و نوشت براساس قانون اساسي، هيچ شكي نيست كه كامالا هريس يك شهروند امريكايي است. او در اين پيام‌ها نوشت: «باتوجه به سابقه كامالا هريس به عنوان سناتور يا گزينه معاون رييس‌جمهوري، موضوعات بسيار ديگري براي مخالفت با او وجود دارد، اما در مورد امريكايي بودن او هيچ شكي نيست.» گراهام در ادامه نوشت: «او سال ۱۹۶۴ در امريكا از پدري و مادري به دنيا آمده كه قانونا در اين كشور حضور داشته‌اند.» او همچنين نوشت: «طبق سوابق دادگاه عالي و براساس قانون اساسي، او كامالا هريس بدون شك يك شهروند امريكايي است.» اين اولين بار نيست كه رييس‌جمهور امريكا چنين اقدام نژادپرستانه‌اي را انجام مي‌دهد. او پيش از اين چهار نماينده زن مجلس نمايندگان را به باد انتقاد گرفته و گفته بود كه اين افراد بايد به كشور‌هايي كه از آنجا به امريكا مهاجرت كرده‌اند، باز‌گردند. ترامپ پيش‌تر نيز در مورد باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين امريكا چنين ادعايي را مطرح كرده بود. قانون منع سفر برخي افراد ازجمله مسلمانان و ساخت ديوار مرزي مكزيك از ديگر اقدامات نژادپرستانه ترامپ هستند. خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي تحليلي به بررسي اين موضوع پرداخته و نوشته است كه هدف ترامپ از پخش عمدي اين شايعات اثرگذاري بر انتخابات است. رسانه‌هايي نظير نيوزويك نيز كه برمبناي حرف ترامپ به كامالا هريس تاخته بودند از او عذرخواهي كردند.

«من درون سيستم نيستم»

از ديگر تاكتيك‌هاي ترامپ كه در سال 2016 نيز مورد استفاده قرار گرفت و به گفته كارشناسان در پيروزي او نيز موثر بود، ادعاي ترامپ مبني بر بيرون بودن از سيستم قدرت و موضع‌گيري او عليه وضع موجود است. هر چند او در 4 سال گذشته رييس‌جمهور بوده اما تلاش دارد ضمن نپذيرفتن مسووليت سياست‌هاي خود و صحبت كردن از گروه‌هايي كه نمي‌خواهند او به نتيجه برسد، از بار مسووليت شانه خالي كند. رييس‌جمهور امريكا اخيرا نيز با موضع‌گيري عليه برخي اقداماتي كه در گذشته صورت گرفته تلاش دارد القا كند، مسير متفاوتي را با جريان اصلي قدرت در امريكا در پيش گرفته و مانند آنها نيست. در اين باره نيويورك تايمز نوشته است كه ترامپ قصد دارد راهي حقوقي براي عفو ادوارد اسنودن بيابد، اين در حالي است كه پيش از انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016، بارها او را به عنوان «خائن» توصيف كرده و حتي خواهان اعدام اسنودن شده بود. اين موضوع در حالي ازسوي رييس‌جمهور امريكا مطرح شده كه در هفته‌هاي اخير تعدادي از كاربران امريكايي در شبكه‌هاي اجتماعي خواستار عفو ادوارد اسنودن شده بودند. به نوشته نيويورك تايمز، ترامپ گفته است «شنيده‌ام با او به خوبي برخورد نشده» و به همين دليل ممكن است اقدامي در راستاي عفو اسنودن صورت گيرد. دونالد ترامپ در كنفرانس مطبوعاتي خود در حاشيه كلوب گلف بدمينيستر در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران كه درباره سرنوشت اسنودن پرسيده بود نيز چنين گفت: «من مجددا نگاهي به پرونده او خواهم انداخت.» ترامپ گفته بود كه اطلاعات خيلي دقيقي از پرونده و اتهامات اسنودن ندارد. موضوع تغيير لحن ترامپ درباره عملكرد ادوارد اسنودن به مصاحبه هفته گذشته او با «نيويورك‌پست» برمي‌گردد. او در آن مصاحبه از احتمال بخشش اسنودن سخن گفته بود كه خيلي‌ها در امريكا بر اين باورند كه با اسنودن برخورد عادلانه‌اي صورت نگرفته است. ترامپ در آن مصاحبه گفته بود: «من اسنودن را نمي‌شناسم و هرگز او را نديده‌ام. اما خيلي از مردم جانب او را مي‌گيرند.» موضوعي كه نشان مي‌دهد ترامپ حاضر است براي جلب نظر افكار عمومي، مواضع گذشته و حال خود را نيز انكار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون