• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4720 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ مرداد

پيدا و پنهان

خيز ترك‌ها براي جذب ميليوني مسافر

رييس خانه اقتصاد ايران و تركيه مي‌گويد با توجه به اهميت حفظ آمار گردشگران براي اقتصاد تركيه، دولت اين كشور تمهيدات جدي را براي از سرگيري سفرهاي توريستي به اين كشور به كار بسته است. جلال ابراهيمي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: تركيه با هدف برطرف كردن نگراني‌ها از شيوع كرونا در سفرهاي خارجي از سازمان جهاني مشاوران فرودگاه‌هاي جهان، گواهي سلامت جديدي اخذ كرد و با در نظر گرفتن شرايط سختگيرانه و تضمين اصول بهداشتي براي فرودگاه استانبول گواهي سلامت اخذ كرد. به گفته او، شرايط در ساير فرودگاه‌هاي اين كشور نيز با هدف جلوگيري از شيوع ويروس كرونا، تغيير كرده و با ارايه شرايط جديد در شهر آنتاليا تنها در يك روز ۵۰ پرواز توريستي انجام شده است. رييس خانه اقتصاد ايران و تركيه با اشاره به زياني كه شيوع ويروس كرونا در ماه‌هاي گذشته براي اقتصاد تركيه ايجاد كرده است، بيان كرد: براساس آمارهايي كه از عملكرد سال گذشته ارايه شده بود از ۱۵۳ كشور جهان، توريست به تركيه مي‌آمد اما امسال تنها آمار ورودي گردشگران از ۳۱ كشور خارجي ثبت شده است.

رشد كم‌سابقه قيمت كالاهاي اساسي

مقايسه قيمت كالا‌هاي اساسي در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد كه قيمت اغلب كالا‌هاي اساسي افزايش يافته است. قيمت هر كيلوگرم برنج پاكستاني باسماتي درجه يك در خرداد سال گذشته 11هزار و 183 تومان بوده كه با افزايش ۴۵ درصدي در خرداد سال ۹۹ به هر كيلوگرم 16هزار و 218 تومان رسيده است. گفتني است، قيمت هر كيلوگرم برنج طارم اعلا ۷.۸ درصد و هر كيلوگرم برنج هاشمي درجه يك ۷.۲ درصد در خرداد ۹۹ نسبت به خرداد ۹۸ افزايش قيمت داشته است. گوشت مرغ تازه نيز از هر كيلوگرم 11هزار و 501 تومان در خرداد سال ۹۸ به هر كيلوگرم ۱۲ هزار و ۵۴۹ در خرداد ۹۹ يعني به ميزان ۹ درصد افزايش يافته است. اين گزارش مي‌افزايد، قيمت شكر سفيد و شكر بسته ۹۰۰ گرمي هر كدام به ترتيب در خرداد ۹۹ نسبت به خرداد ۹۸ به ميزان ۸.۱ و ۲.۲ درصد افزايش داشته است.

تعليق 2500 كارت بازرگاني

احسان قمري، مدير كل دفتر توسعه خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران اعلام كرد: سياست ما معطوف بر تشويق است تا تنبيه اما نظر وزارت صمت كه ما اعلام كرديم اين است كه تا پايان شهريور ماه، كارت‌هاي بازرگاني واحدهاي توليدي صادراتي تعليق و ابطال نخواهد شد اما كارت بازرگاني واحدهاي بازرگاني كه بازگشت ارز حاصل از صادرات آنها براي سال‌هاي ۹۷ و ۹۸ تقريبا صفر است، تعليق خواهند شد كه تا امروز حدود ۲۵۰۰ كارت بازرگاني تعليق شده است. دبير كارگروه اقدام ارزي تصريح كرد: البته بخش اعظمي از صادركنندگان ما ارز خود را به كشور بازمي‌گردانند به‌ طوري كه نزديك به ۱۴۰۰ صادركننده تقريبا 100درصد ارز حاصل از صادرات خود در دو سال اخير يعني تقريبا ۱۴ ميليارد دلار را به كشور بازگرداندند و ما نيز نگاه ويژه‌اي به اين گروه داشته‌ايم تا الگويي براي صادركنندگان ديگر باشند. بنابراين همه صادركنندگان ما براي بازگرداندن ارز با در نظر گرفتن تحريم‌ها و نقل و انتقال ارز تلاش دارند و اينكه برخي صادركنندگان ادعا دارند كه ما به هيچ عنوان نمي‌توانيم ارز را بازگردانيم اصلا قابل قبول نيست.

حقوق سهامداران در روزهاي منفي شدن حساب كارگزاري‌ها

حميد اسدي، كارشناس حقوقي بازار سرمايه با اشاره به اخلال در سيستم يكي از بزرگ‌ترين كارگزاري‌هاي كشور در روز گذشته گفت: بنابراين كارگزاري بايد نسبت به مسووليت انضباطي خود در برابر سازمان بورس و اوراق بهادار و نسبت به مسووليت مدني خود در برابر مشتريان متضرر پاسخگو باشد. او افزود: اينچنين ناهنجاري‌ها در بازار سرمايه موجب تغيير رفتار سرمايه‌گذاران و مشتريان در بازار شده كه نمونه آن در بازار مشاهده شد زيرا اين كارگزاري با حجم بالاي مشتريان كه در اختيار دارد و منفي شدن قدرت خريد آنان عملا امكان ثبت سفارش را از آنان سلب كرده و منجر به كاهش شديد تقاضا در بازار شد. اسدي ادامه داد: به رغم اينكه كارگزاري چند ساعت بعد اقدام به رفع اين مشكل كرد اما از آنجا كه بازار سرمايه، بازار لحظه‌هاست و سود و زيان در ثانيه‌ها رخ مي‌دهد، سلب حق چند ساعت امري بسيار موثر در ايجاد آسيب به مشتريان است.

تكذيب افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي

درحالي برخي با برداشت اشتباه از تصميم اخير بانك مركزي از افزايش نرخ سود سپرده‌ها به ۲۲ درصد مي‌گويند و اين مهم را ابزار تاثيرگذار در ريزش اخير بورس مي‌دانند كه بانك مركزي تغييري در نرخ سود سپرده‌هاي مردم در بانك‌ها نداشته است. در بخشنامه بانك مركزي تاكيد شده بود: نرخ سود سپرده‌گذاري بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي نزد بانك مركزي را با 1 واحد درصد افزايش 14 درصد تعيين كرد و بدين ترتيب دامنه نرخ سود در بازه 22-14درصد قرار گرفت. اين تصميم با هدف كاهش دامنه دالان نرخ سود، افزايش نرخ سود در بازار بين‌بانكي و هدايت نرخ تورم به‌ سمت نرخ تورم هدف اتخاذ شده است و از روز شنبه 25 مرداد ماه 1399 اجرا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون