• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4721 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ مرداد

نظرسنجي‌هاي انتخاباتي در امريكا؛ آراي ترامپ رشد كرد، بايدن همچنان اول است

پيشتازي شكننده

محمدحسين لطف‌الهي

 

2 ماه و 16 روز تا انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده باقي مانده و نظرسنجي‌هاي انتخاباتي نشان مي‌دهد كه هنوز كانديداي دموكرات‌ها از شانس بيشتري براي پيروزي در سوم نوامبر برخوردار است. با اين وجود در نظرسنجي‌هاي جديد نشانه‌هايي وجود دارد كه از احتمال تغيير وضعيت به نفع دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و تكرار سناريوي سال 2016 خبر مي‌دهد؛ شواهدي كه دموكرات‌ها را نگران و جمهوري‌خواهان را به ادامه رقابت‌ها اميدوار مي‌كند.
روز دوشنبه ساعاتي پيش از آغاز كنوانسيون ملي حزب دموكرات و در حالي كه تنها يك هفته تا برگزاري كنوانسيون ملي حزب جمهوري‌خواه زمان باقي مانده بود، موسسه افكارسنجي Fivethirtyeight از نتايج آخرين نظرسنجي انتخاباتي خود در سطح ملي رونمايي كرد. در اين نظرسنجي عنوان شده است كه جوزف بايدن، معاون اول باراك اوباما و كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات‌ها هنوز برتري قابل توجهي نسبت به دونالد ترامپ دارد و در صورت تداوم وضعيت فعلي مي‌تواند در انتخابات سوم نوامبر به پيروزي برسد، اما هنوز اختلاف او با رييس‌جمهور امريكا در نظرسنجي‌ها به اندازه‌اي نيست كه بتوان شانس دونالد ترامپ براي پيروزي مجدد در انتخابات رياست‌جمهوري را ناديده گرفت. بر اساس نظرسنجي Fivethirtyeight در حال حاضر 53 درصد امريكايي‌ها ترجيح مي‌دهند كه جو بايدن را در كاخ سفيد ببينند و 46 درصد آنها نيز معتقدند كه ترامپ فرد بهتري براي رياست‌جمهوري در امريكا است. اين نظرسنجي‌ همچنين پيش‌بيني كرده است كه بر اساس توزيع آراي دو كانديدا، جو بايدن در پايان رقابت‌ها خواهد توانست 322 راي الكترال كسب كند و ترامپ هم به 216 راي الكترال دست خواهد يافت. هر كانديداي رياست‌جمهوري براي پيروزي در انتخابات بايد حداقل 270 راي الكترال به دست آورد و به نوشته اين موسسه افكار سنجي، شانس پيروزي بايدن در حال حاضر 71 درصد و شانس پيروزي ترامپ نيز 28 درصد است. نكته حائز اهميت در اين امر اين است كه بر اساس نتايج نظرسنجي Fivethirtyeight در 26 ژوئن، پيش‌بيني شده بود كه كانديداي حزب دموكرات 343 راي الكترال و رييس‌جمهور امريكا 195 راي الكترال را از آن خود خواهد كرد؛ نكته‌اي كه نشان مي‌دهد هرچند بحران‌هاي زيادي در طول دو ماهه اخير در ايالات متحده وجود داشته، كارزار انتخاباتي ترامپ توانسته پيشرفت‌هايي در جلب آراي رأي‌دهندگان امريكايي داشته باشد و شانس خود را براي تغيير وضعيت تا پيش از سوم نوامبر افزايش دهد.

آراي  رو  به  رشد جمهوري‌خواهان
وضعيت آراي جو بايدن و دونالد ترامپ در ميان كساني كه براي شركت در انتخابات ثبت نام كرده‌اند متفاوت است و به رغم پيشتازي دموكرات‌ها، اختلاف آراي دو كانديدا به نسبت نظرسنجي‌هاي عمومي و بدون جامعه هدف مشخص، كمتر است. خبرگزاري سي‌ان‌ان با اشاره به نتايج نظرسنجي جديد خود مي‌نويسد: در آستانه برگزاري كنوانسيون‌هاي ملي، 53 درصد از شركت كنندگان در نظرسنجي اظهار كرده‌اند كه به‌طور قطعي در انتخابات رياست‌جمهوري شركت خواهند كرد كه رقمي قابل توجه نسبت به انتخابات‌هاي امريكا به حساب مي‌آيد. به نوشته سي‌ان‌ان، 50 درصد از كساني كه براي رأي دادن در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت نام كرده‌اند، فكر مي‌كنند بايدن گزينه شايسته‌تري براي رياست‌جمهوري است و در مقابل 46 درصد نيز ترامپ را فرد بهتري مي‌دانند. اختلاف 4 درصدي آراي دو كانديدا در حالي است كه ضريب خطاي نظرسنجي 4 درصد عنوان شده است و اين موضوع نشان مي‌دهد كه دموكرات‌ها به هيچ‌وجه نمي‌توانند به‌طور قطعي از پيروزي سخن بگويند. 72 درصد از كل افرادي كه براي شركت در انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند، از اطمينان خود براي حضور در انتخابات سخن گفته و تأكيد داشتند كه به هر نحو ممكن در انتخابات شركت خواهند كرد. در ميان اين 72 درصد نيز 53 درصد هوادار جو بايدن و 46 درصد طرفدار دونالد ترامپ هستند اما در ميان كساني كه در ايالت‌هاي موسوم به ميدان نبرد، ساكن هستند، اختلاف دو كانديدا  بسيار كمتر است.
بر اساس نظرسنجي سي‌ان‌ان، در ايالت‌هاي ميدان نبرد 49 درصد از شركت‌كنندگان حمايت خود را از كانديداي دموكرات اعلام كرده و گفته‌اند كه به جو بايدن رأي خواهند داد، در حالي كه 48 درصد نيز حمايت از ترامپ را موضع خود در انتخابات نوامبر عنوان كرده‌اند و معتقدند امريكا با ترامپ سرنوشت بهتري خواهد داشت. ميدان نبرد به ايالت‌هايي گفته مي‌شود كه رقابت در آنها بسيار نزديك بوده و بافت جمعيتي اين ايالت‌‌ها به‌طور سنتي از يكي از دو حزب اصلي امريكا حمايت نمي‌كنند و در هر انتخابات ممكن است راي آنها تغيير كند. در نظرسنجي سي‌ان‌ان تعداد اين ايالت‌ها 15 ايالت در نظر گرفته شده در حالي كه اغلب نظرسنجي‌هاي ديگر، 12 ايالت را به عنوان ميدان نبرد در نظر مي‌گيرند. رييس‌جمهور كنوني امريكا در سال 2016 توانسته بود در 10 ايالت از مجموع 15 ايالت ميدان نبرد، به پيروزي دست يابد و هيلاري كلينتون تنها توانسته بود آراي 5 ايالت را از آن خود كند.
به نوشته سي‌ان‌ان، از ماه ژوئن به اين سو ترامپ توانسته رشد جالب توجهي در نظرسنجي‌ها داشته باشد. او توانسته اختلاف خود را با بايدن در ميان بسياري از اقشار اجتماعي كم كند و همزمان مقبوليت عمومي خود به عنوان رييس‌جمهور را 4درصد بهبود بخشد. به‌طوري كه مقبوليت او از 38 درصد در ماه ژوئن به 42 درصد رسيده اما مخالفت با ترامپ هنوز همانند سابق حدود 54 درصد است. از طرفي اكثريت طرفداران بايدن، مخالفت با ترامپ و سياست‌هايش‌ رادليل حمايت آنها از معاون اول سابق دولت باراك اوباما است.
فاكس نيوز، رسانه راست‌گراي نزديك به دونالد ترامپ نيز در نظرسنجي جديد خود از برتري 7درصدي بايدن در برابر ترامپ خبر داده و نوشته است كه در حال حاضر 49 درصد گفته‌اند به كانديداي دموكرات‌ها راي خواهند داد و 42 درصد هم حمايت خود را از كانديداي جمهوري‌خواهان اعلام كرده‌اند. در نظرسنجي ماه ژوئن اين رسانه، محبوبيت بايدن 50 درصد و محبوبيت ترامپ 39 درصد عنوان شده بود. فاكس نيوز همچنين در اقدامي عجيب، از شركت‌كنندگان پرسيده است كه فكر مي‌كنند همسايه‌شان به چه كسي راي خواهد داد. بر اين اساس 34 درصد عنوان كرده‌اند كه فكر مي‌كنند همسايه‌شان از جو بايدن حمايت كند و 39 درصد نيز پاسخ داده‌اند كه همسايه‌هاي‌شان به دونالد ترامپ راي خواهند داد.

كامالا  هريس؛ انتخاب  مثبت
در حال حاضر به رغم افت نسبي دموكرات‌ها در مقايسه با نظرسنجي‌هاي ماه ژوئن، انتخاب كامالا هريس به عنوان معاون اول دولت احتمالي آنها، يكي از نقاط مثبت حزب دموكرات در نظرسنجي محسوب مي‌شود و محبوبيت هريس در حال افزايش است. تاكنون دو نظرسنجي سي‌ان‌ان و Abcnews به بررسي اين موضوع پرداخته‌اند. سي‌ان‌ان نوشته است كه انتخاب هريس انتخابي مثبت از نگاه شركت‌كنندگان در نظرسنجي است و 41 درصد او را گزينه‌اي مناسب براي معاون اولي ارزيابي مي‌كنند. 38 درصد هم مي‌گويند هريس شايستگي لازم را ندارد. در نظرسنجي قبلي، سي‌ان‌ان 33 درصد را مخالف هريس و 32 درصد را طرفدار او عنوان كرده بود. در نظرسنجي Abcnews كه با مشاركت واشنگتن پست صورت گرفته اما شرايط كمي متفاوت است و اين رسانه ادعا كرده كه كامالا هريس وضعيت بهتري در ميان افكار عمومي دارد. به نوشته Abcnews، 54 درصد از مردم امريكا كامالا هريس را به عنوان يك معاون اول خوب قبول دارند اما 29 درصد نيز با او مخالفند. هرچند اين رسانه نوشته است كه اكثريت شركت كنندگان در نظرسنجي را دموكرات‌ها تشكيل داده‌اند اما ادعا كرده است كه در ميان جمهوري‌خواهان شركت‌كننده، از هر 4 نفر 1 نفر كامالا هريس را فردي قابل قبول براي معاون اولي رييس‌جمهور ايالات متحده مي‌دانست.
مجموع نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد اگر رشد ترامپ به همين صورت ادامه داشته باشد، دموكرات‌ها به تكرار تجربه سال 2016 از هميشه نزديك‌تر خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون