• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4721 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ مرداد

فضاسازي واشنگتن درباره رابطه ايران با طالبان

سخنگوي وزارت خارجه ادعاي تسليح طالبان را رد كرد

گروه ديپلماسي | دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده عزم خود را براي پايان دادن به طولاني‌ترين حضور نظامي فرامرزي امريكا در چند دهه اخير جزم كرده و برهمين اساس زلمي خليل‌زاد، نماينده ويژه دولت ترامپ در امور افغانستان با سرعت هرچه تمام تلاش مي‌كند توافق بسته شده با طالبان را مو به مو اجرا و دستاوردي در حوزه سياست خارجي براي رييس‌جمهور در آستانه انتخابات ماه نوامبر جور كند.زندانيان طالبان در حالي گروه گروه با موافقت اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان آزاد مي‌شوند كه افكار عمومي در اين كشور هنوز با مفاد توافق امريكاي ترامپ با اين گروه شبه‌نظامي كنار نيامده و همزمان عمليات‌هاي پراكنده طالبان در گوشه و كنار افغانستان ادامه داشته و قربانيان غيرنظامي مي‌گيرد. در حالي كه مردم افغانستان اعتراض خود به اين روند را در فضاي مجازي با به راه‌اندازي هشتگ‌هايي مانند #به-طالبان-‌ باج-ندهيم نشان مي‌دهند اما روند آزادسازي زندانيان طالبان بدون وقفه ادامه دارد و به نظر مي‌رسد  تنها چيزي كه براي چهره‌اي مانند خليل‌زاد و البته مافوق او يعني مايك پمپئو اندك اهميتي ندارد، امنيت در افغانستان در سايه تهديد قدرت گرفتن دوباره طالبان است. همزمان با پيشروي مفاد مذاكرات امريكا با طالبان در چند هفته اخير نهادهاي اطلاعاتي امريكا ادعاهايي را درباره پرداخت‌هاي مالي از سوي روسيه و ايران به اعضاي طالبان براي هدف قرار دادن نظاميان امريكايي در افغانستان مطرح كردند. در حالي كه ادعاي دخالت ايران در اين روند تازه مطرح شده اما قريب به يك ماه پيش بود كه نهادهاي اطلاعاتي امريكا از نقش روسيه در پروسه‌اي كه ادعا مي‌كنند، خبر دادند. دونالد ترامپ در اين بازه زماني تمام تلاش خود را به كار گرفت تا به پرسش‌هاي خبرنگاران در اين زمينه پاسخ روشن و شفافي ندهد. رييس‌جمهور ايالات متحده در يك نشست خبري ادعا كرد كه تا به حال چنين گزارشي را نديده و بار ديگر در يك مصاحبه با پذيرش تلويحي اين مساله ادعا كرد كه دولت‌هاي پيشين امريكا نيز طالبان را در دوره‌اي تجهيز كرده‌اند. اعترافي كه با واكنش‌هاي بسيار روبه‌رو شد . در داخل افغانستان رسانه‌هاي بسياري كه به ايالات متحده وابستگي دارند در چندماه اخير تلاش كردند بر رابطه سياسي و آنطور كه خود ادعا مي‌كنند كمك‌هاي نظامي ايران به طالبان متمركز شوند. برهمين اساس زماني كه عباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه قريب به يك ماه پيش در كابل مقابل دوربين خبرنگار شبكه تلويزيوني طلوع‌نيوز نشست، با سوال‌هاي متعدد او درباره رابطه سياسي ايران با طالبان و همچنين ادهاي كمك نظامي ايران به اين گروه شبه نظامي روبه رو شد. عراقچي در مصاحبه فوق به كرات تكرار كرد كه آنچه در گفت و گوهاي سياسي ايران و طالبان مي‌گذرد تلاش تهران براي ترغيب اين گروه به ورود به مذاكرات بين الافغاني است و ايران پيش و پس از هر دوره مذاكراتي، دولت افغانستان را در جريان بحث‌هاي جاري قرار داده است. با اين‌همه تخريب وجهه ايران در افغانستان و تنش‌سازي در رابطه دو كشور همسايه به دستور كاري براي بسياري از رسانه‌هاي فارسي‌زبان در خارج از كشور تبديل شده و مصداق‌هاي اين مساله در چندماه اخير هم كم نبودند. 
برهمين اساس رسانه امريكايي سي‌ان‌ان در گزارشي اختصاصي با استناد به يافته‌هاي نهادهاي اطلاعاتي ايالات متحده ادعا كرده كه ايران به نيروهاي طالبان براي هدف قرار دادن نيروهاي امريكايي وجوهي را پرداخت كرده است. شبيه اين ادعا پيش از اين نيز توسط مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده مطرح شده بود كه روز گذشته سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت خارجه كشورمان اين ادعاها را رد كرد. مايك پمپئو در مصاحبه‌اي مدعي شد: مي‌دانيم كه روسيه در گذشته طالبان را مسلح كرده است، مي‌دانيم كه ايراني‌ها امروز به مسلح كردن آنها ادامه مي‌دهند. پس ما اين واقعيت‌ها را مي‌دانيم.
سعيد خطيب‌زاده با رد اتهامات بي اساس وزيرخارجه امريكا عليه كشورمان در خصوص ارسال سلاح به طالبان اظهار داشت: آنچه امروز در افغانستان مي‌گذرد نتيجه جنگ افروزي و مداخلات امريكا در امور افغانستان است.اتهامات وارده از سوي وزير خارجه ايالات متحده نوعي فرافكني و تلاش براي انحراف افكار عمومي مردم افغانستان‌ از كمك‌هاي واشنگتن به داعش است.امريكا هنوز پاسخي به خواسته‌هاي افكار عمومي در مورد هويت هليكوپترهايي كه براي كمك به داعش در حريم هوايي تحت پوشش ناتو در افغانستان به پرواز در مي‌آيند، نداده است.
اما ادعاي مطرح شده در گزارش سي‌ان‌ان چيست؟ اين رسانه امريكايي در اين باره مي‌نويسد: بر اساس اطلاعاتي كه آژانس‌هاي اطلاعات امريكا ارايه داده‌اند در دست‌كم شش مورد از حمله‌ها به سربازان امريكا و نيروهاي ائتلاف در افغانستان طي سال گذشته، رد پاي پرداخت پول به جنگجويان طالبان از سوي ايران وجود دارد.اين مبالغ به اعضاي شبكه حقاني كه از سوي دومين فرمانده ارشد طالبان مديريت مي‌شود، پرداخت شده است.از جمله اين حملات، حمله به پايگاه هوايي بگرام در ماه دسامبر سال گذشته ميلادي بود كه طي آن دو غيرنظامي كشته و بيش از ۷۰ نفر، از جمله پرسنل امريكا، مجروح شدند. بر پايه همين گزارش، حمله صورت گرفته به پايگاه بگرام يكي از پيچيده‌ترين حملات بوده است.اين حمله از آن جهت اهميت داشته كه اين پايگاه از برجسته‌ترين پايگاه‌هاي امريكا بوده كه اين حمله آسيب‌پذيري آن را نشان داد. بر اساس اين گزارش، با وجود آنكه نام دولت خارجي پرداخت‌كننده اين مبالغ در گزارش محرمانه بوده، دو منبع مطلع از اطلاعات ادعا كردند كه اين اقدام از سوي ايران انجام شده است. كمتر از يك ماه پس از حمله بگرام، امريكا طي عملياتي سردار شهيد قاسم سليماني، فرمانده را در عراق ترور كرد. 
سي‌ان‌ان ادعا كرده در ماه مارس تصميم گرفته شد با وجود اطلاعات مبني بر پرداخت و حمايت ايران از طالبان، قدم خاصي برداشته نشود تا روند مذاكرات صلح با طالبان از بين نرود. يك سخنگوي پنتاگون به شبكه سي‌ان‌ان گفت كه دولت امريكا بارها «عمومي و خصوصي» از ايران خواسته كه به آنچه او رفتارهاي «بي‌ثبات‌كننده» ايران در افغانستان خواند، پايان بدهد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون