• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4723 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ مرداد

دو رييس‌‌جمهور، دو وزير خارجه سابق و يك ترقي‌خواه عليه ترامپ سخنراني كردند

همه عليه يكي

محمدحسين لطف‌الهي| دومين شب كنوانسيون ملي دموكرات‌ها سه‌شنبه شب به وقت واشنگتن در حالي برگزار شد كه دو رييس‌جمهور دموكرات، يك وزير خارجه جمهوري‌خواه و يك عضو ترقي‌خواه مجلس نمايندگان اصلي‌ترين سخنرانان اين گردهمايي مجازي بودند؛ انتخاب‌هايي مناسب كه هر كدام بخشي از جامعه امريكا را نمايندگي مي‌كردند و مشتركا هشدار مي‌دادند كه پيروزي دوباره دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري، بزرگ‌ترين تهديد براي آينده ايالات متحده است.دموكرات‌ها كه در اولين شب كنوانسيون ملي اين حزب توانسته بودندانتظارات را برآورده كنند و با سخنراني‌هاي برني سندرز و ميشل اوباما اثرگذاري خوبي روي مخاطبان خود داشته باشند در شب دوم تلاش كردند با انتخاب‌هايي مناسب اين روند خوب را ادامه داده و بهترين بهره‌برداري را از فرصت برگزاري اين گردهمايي مجازي با مخاطبان ميليوني داشته باشند. پيش از آغاز سخنراني‌هاي اصلي تعدادي از اعضاي حزب دموكرات در كنگره سخنراني كردند كه از جمله آنها مي‌توان به چاك شومر، رهبر دموكرات‌ها در سنا همچنين سالي ياتس، دادستان كل سابق امريكا اشاره كرد. چاك شومر در سخنان خود از بايدن به عنوان فردي تاثيرگذار در تاريخ امريكا نام برد كه اكنون ترامپ با توسل به «حربه‌هايي غيراخلاقي و غيردموكراتيك» نظير قطع بودجه پستي و سنگ‌اندازي در مسير راي‌گيري پستي تلاش دارد تا مانع از رسيدن او به كاخ سفيد شود. سالي ياتس نيز با بيان اينكه «امريكايي‌ها نبايد از كسي كه پوتين حامي اوست، حمايت كنند» از راي‌دهندگان خواست تا با راي دادن به جو بايدن، مانع از دخالت‌هاي روسيه در امور داخلي اين كشور شوند.بخش پرمخاطب دومين شب كنوانسيون ملي دموكرات‌ها اما نه با يك سخنراني زنده كه با پخش صداي ضبط شده جيمي كارتر، رييس‌جمهور سابق امريكا شروع شد. كارتر كه كهنسالي و ضعف جسماني در صدايش مشهود بود با نام بردن از بايدن به عنوان كسي كه عزت و افتخار را به ايالات متحده بازمي‌گرداند، گفت:«جو با تجربه و داراي توانايي‌هاي بسيار است. او مي‌تواند مردم را متحد كند و بزرگي را به امريكا بازگرداند. ما شايسته رييس‌جمهوري هستيم كه داراي يك شخصيت قوي و قدرت قضاوت باشد و منافع امريكا را نسبت به منافع شخصي در اولويت قرار دهد. جو بايدن انتخابي درست براي اين مقطع از تاريخ است». روزالين كارتر نيز در سخناني كوتاه اعلام كرد كه او و جيمي كارتر به بايدن راي خواهند داد چرا كه فكر مي‌كنند او استعداد و توانايي ساختن يك زندگي بهتر براي شهروندان امريكا را دارد».

بيل كلينتون: كاخ سفيد مركز بحران است

پس از كارتر، نوبت به بيل كلينتون ديگر رييس‌جمهور سابق دموكرات‌ها رسيد كه سخنراني كند. او از همان اولين ثانيه سخنراني با بيان اينكه انتخاب رييس‌جمهور يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي است كه مي‌تواند بر سرنوشت همه مردم تاثيرگذار باشد، حمله به ترامپ را آغاز كرد. بيل كلينتون گفت:«نزديك به 200 هزار نفر جان خود را از دست دادند و ميليون‌ها نفر بيكار شدند اما پاسخ ترامپ به اين وضعيت چه بود؟ او گفت همه ‌چيز تحت كنترل است، صحبت‌هاي دانشمندان را جدي نگرفت و قول داد ويروس خيلي زود ناپديد خواهد شد اما اين‌گونه نشد. او تازه زماني كه تعداد زيادي از مردم جان خود را از دست داده بودند، توصيه كرد كه شهروندان ماسك بزنند و بعد وقتي درباره تعداد كشته ‌شدگان مورد سوال قرار گرفت، گفت همين است كه هست». او ادامه داد:«آيا رييس‌جمهور بايد اين‌گونه پاسخ بدهد؟ مطمئنا نه. ترامپ مي‌گويد ما در حال رهبري جهان هستيم اما اين‌گونه نيست». رييس‌جمهور اسبق امريكا تاكيد كرد:«در اين زمان، دفتر بيضي در كاخ سفيد بايد يك مركز فرماندهي باشد اما متاسفانه امروز آنجا يك مركز بحران است و فقط هرج و مرج را تشديد مي‌كند». كلينتون هشدار داد:«يك موضوع هيچ ‌وقت تغيير نمي‌كند و آن اراده ترامپ در انكار مسووليت و مقصر شناختن ديگران است». او در پايان گفت:«پيشنهاد حزب دموكرات، رييس‌جمهوري است كه مسووليت اعمال خود را بپذيرد و بايدن با تجربه‌اي بي‌نظير آماده اين كار است».

كورتز: درمان زخم‌ها بدون تغيير ممكن نيست

الكساندريا اوكازيو كورتز، نماينده جوان جريان ترقي‌خواه سخنران بعدي بود كه با ايراد يك سخنراني 90 ثانيه‌اي و بدون نام بردن از جو بايدن از كانديداتوري برني سندرز در انتخابات رياست‌جمهوري حمايت كرد. او از سياست‌ها و برنامه‌هاي سندرز براي اين انتخابات سخن گفت تا نشان دهد هر چند ترقي‌خواهان پذيرفته‌اند كه در انتخابات پيش رو از بايدن حمايت كنند اما حاضر نيستند از مواضع خود كه پيش‌تر راديكال خوانده مي‌شد، عقب بكشند و اتحادشان با جو بايدن در صورت عدم اجراي اين برنامه‌ها از بين مي‌رود. او كه به نوعي نماينده جوان‌ترين نسل دموكرات‌ها به شمار مي‌رود، گفت:«از همه كساني كه امشب گرد آمده‌اند تا براي اعتلاي حقوق بشر از جمله حق درمان و آموزش براي همه شهروندان، حق دستمزد عادلانه و حقوق كارگران تلاش كنند، متشكرم چرا كه اينها از جمله مطالبات جنبش مردمي و توده محور ماست». اوكازيو كورتز افزود:«اين جنبش تلاش دارد تا زخم‌هاي ناشي از نژادپرستي، بي‌عدالتي و استعمار را به رسميت شناخته و براي درمان‌شان تلاش شود؛ درماني كه بدون تغيير ناممكن است». او اظهار كرد:«اين جنبش دريافته است كه براي عبور از سياست خارجي نژادپرستانه و بيگانه‌هراسي همچنين ترميم زخم‌هاي ناشي از نابرابري اقتصادي بايد ايستادگي كرد و كارزاري را به راه انداخت تا دموكراسي را بار ديگر در كشور ما حاكم كند». او افزود:«با توجه به تمامي دلايلي كه ذكر شد، من امشب اينجا آمدم تا اعلام كنم براي دومين بار از كانديداتوري سناتور برنارد سندرز از ايالت ورمونت در انتخابات رياست‌جمهوري حمايت كردم».

كري: ترامپ به ديكتاتورها نامه عاشقانه نوشت

بعد از اوكازيو كورتز تعداد زيادي از دموكرات‌ها در حمايت از بايدن سخنراني كردند تا نوبت به جان كري، وزير خارجه دولت باراك اوباما رسيد. او با اشاره به آنچه در دولت اوباما- بايدن اتفاق افتاد، گفت:«ما در آن زمان تهديد ايران را با يك توافق صلح‌آميز از بين برديم، با ابولا پيش از آنكه به يك پاندمي تبديل شود، مقابله كرديم و دوستان‌مان را در كنارمان نگه داشتيم؛ همه آن چيزي كه در دولت ترامپ اتفاق نيفتاد». او با دفاع از سياست خارجي دولت اوباما، ترامپ را متهم كرد كه نتوانسته مقابل روسيه بايستد و گفت او هيچ كاري براي مقابله با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه هنگامي كه مقامات اطلاعاتي گفتند براي كشتن نظاميان امريكايي جايزه پرداخت كرده، انجام نداده است. كري همچنين به تظاهرات ضد نژادپرستي در امريكا اشاره كرد و گفت، ترامپ از ترس به پناهگاه كاخ سفيد رفته است. او با طعنه به ترامپ گفت:«نظاميان ما با مخفي شدن در پناهگاه كاخ سفيد از خطر محافظت نخواهند شد». نامزد حزب دموكرات در سال 2004 در ادامه افزود:«ترامپ نمي‌داند چگونه از نيروهاي امريكايي دفاع كند و بيشتر به دفاع از خود علاقه دارد». كري تاكيد كرد:«امريكا شايسته داشتن رييس‌جمهوري است كه آن را محترم بشمارد نه آنكه به آن بخندد». وزير خارجه دولت اوباما افزود:«بايدن مي‌داند براي حل مشكلات جهان از جمله تسليحات هسته‌اي، شيوع كرونا، تروريسم و بحران محيط زيست بايد ملل مختلف را گرد هم آورد». او با بيان اين ادعا كه دولت اوباما تهديد سلاح هسته‌اي از جانب ايران را از بين برد، گفت كه او ائتلاف بين‌المللي عليه داعش را تشكيل داد و توافق تغييرات اقليمي را به همراهي كشورهاي ديگر به تصويب رساند.

پاول: به ديپلمات‌ها اعتماد مي‌كند نه به ديكتاتورها

بعد از جان كري، سخنراني كسي آغاز شد كه هيچ كس گمان نمي‌كرد روزگاري براي حمايت از دموكرات‌ها به صحنه بيايد: «كالين پاول، وزير خارجه دولت جورج بوش پسر كه جنگ عراق را به راه انداخت». كالين پاول كه مشاور ارشد 3 تن از روساي جمهور جمهوري‌خواه بوده است در سخنراني ضبط شده‌اي همراه با بناي يادبود واشنگتن در پس‌زمينه شب‌هنگام آن اظهار كرد: با وجود جو بايدن در كاخ سفيد هيچگاه در اينكه او با دوستان ما در مقابل دشمنان‌مان مي‌ايستد، ترديدي نخواهيد كرد و هيچ‌ زمان برعكس اين اتفاق نخواهد افتاد. او به ديپلمات‌ها و جامعه اطلاعاتي ما اعتماد مي‌كند نه به خوشايند ديكتاتورها و حكام ستمگر. در ويديوي ديگري با حضور حدود 6 تن از ديگر مقامات رده ‌بالاي سابق امنيت ملي، چاك هاگل وزير دفاع سابق امريكا گفت: ترامپ، رياست‌جمهوري و كشور ما را تنزل داد و در پيش چشم جهان خوار كرده است. اين سستي وظيفه از سمت ترامپ است كه در ارتباط با گزارش‌هاي اطلاعاتي امريكا مبني بر آنكه روسيه در ازاي كشتن نيروهاي امريكايي به نيروهاي افغان پاداش داده با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه برخورد نكرد. هاگل كه قبل از آنكه اوباما او را به رياست پنتاگون منصوب كند، يك سناتور جمهوري‌خواه از نبراسكا بود، تصريح كرد: «شما سربازان را ناكام مي‌كنيد، اين كشور را ناكام مي‌كنيد». دومين شب كنوانسيون ملي حزب دموكرات در شرايطي به پايان رسيد كه يك نكته در تمام سخنراني‌هاي اين شب مشترك بود: «ترامپ آينده امريكا را نابود مي‌كند». در پايان اين شب اعلام شد كه جو بايدن رسما نامزد نهايي حزب دموكرات براي انتخابات رياست‌جمهوري در ماه نوامبر است. واكنش ترامپ به اين اتفاقات اما مانند هميشه غيرجدي و متفاوت بود. رييس‌جمهور امريكا پس از پايان دومين شب گردهمايي دموكرات‌ها و رسمي شدن نامزدي جو بايدن گفت:«اگر جو بايدن خوابالو عهده‌دار رياست‌جمهوري شود، چيني‌ها مالك ايالات متحده خواهند شد چراكه بايدن همه ‌چيز را به آنها خواهد داد. او باهوش نيست و ضعيف است».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون