• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4723 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ مرداد

خبر

عربستان: همچنان به طرح صلح عربي پايبنديم

وزير خارجه عربستان سعودي در نخستين اظهارنظر پس از توافق عادي سازي روابط ميان امارات متحده عربي و رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه كشورش هرگونه تلاشي كه صلح در منطقه را گسترش دهد و مانع الحاق كرانه باختري (به اسراييل) شود، مثبت ارزيابي مي‌كند. به گزارش ايرنا و به نقل از شبكه تلويزيوني الاخباريه عربستان سعودي، فيصل بن فرحان روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتي مشترك با هايكو ماس همتاي آلماني خود در برلين گفت: زماني كه به صلح ميان فلسطين و اسراييل دست يابيم در آن صورت همه‌چيز امكان‌پذير است و البته اقدامات يك‌جانبه اسراييل سنگ‌اندازي در برابر فرصت‌هاي صلح ميان دو طرف است. وي تاكيد كرد كه رياض به طرح صلح عربي پايبند است و آن را تنها راه دستيابي به راه‌حل درگيري ميان اسراييلي‌ها و فلسطينيان و عادي‌سازي روابط اسراييل با همه كشورها مي‌داند. طرح صلح عربي كه از سوي عربستان در نشست سال ۲۰۰۲ اتحاديه عرب در بيروت ارايه شد، تاكيد مي‌كند كه كشورهاي عربي حاضرند در مقابل بازگشت اسراييل به مرزهاي سال ۱۹۶۷ و تشكيل كشور مستقل فلسطيني به پايتختي قدس، رژيم اسراييل را به رسميت بشناسند. اين در حالي است كه امارات متحده عربي هفته پيش با رژيم صهيونيستي توافق كرد كه روابط ديپلماتيك خود را آغاز كنند؛ توافقي كه از سوي دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا «تاريخي» توصيف شد. عربستان، امارات و بحرين از جمله كشورهاي حوزه خليج فارس هستند كه طي سال‌هاي اخير گام‌هاي شتابناكي را براي برقراري رابطه دوستانه با اسراييل برداشته‌ و در اين راستا ديدارهايي نيز ميان مقامات اين كشور با رژيم صهيونيستي انجام شده است. بن فرحان در بخش ديگري از صحبت‌هايش تاكيد كرد كه در ديدار با ماس، تمديد تحريم تسليحاتي ايران را ضروري دانست. اين در حالي است كه قطعنامه پيشنهادي امريكا درباره تمديد تحريم تسليحاتي ايران هفته پيش در شوراي امنيت ارايه شد اما تنها دو كشور از پانزده كشور عضو اين شورا به آن راي دادند.

 

كودتاگران مالي  وعده انتخابات دادند

افسراني كه دولت و رييس‌جمهوري مالي را در يك كودتاي نظامي سرنگون كردند، چهارشنبه در بحبوحه محكوميت‌ها و انتقادهاي شديد بين‌المللي به احياي ثبات در اين كشور و نظارت بر يك روند انتقالي در راستاي برگزاري انتخابات در يك دوره «منطقي» متعهد شده‌اند. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، ابراهيم بوباكار، رييس‌جمهوري مالي اواخر روز سه‌شنبه استعفا داد و مجلس را چند ساعت پس از دستگيري توسط شورشي‌هاي ارتش منحل كرد و كشوري را كه با اعتراضات گسترده و حضور شبه‌نظاميان روبه‌روست، بيشتر در گرداب بحران فرو برد. تاكنون هنوز مشخص نشده است كه چه كسي رهبري اين شورش را بر عهده دارد. اما اسماعيل واگو، سخنگوي اين افسران شورشي كه خود را «كميته ملي براي نجات مردم مي‌خوانند» گفته كه آنها اين اقدام را براي جلوگيري از ناآرامي بيشتر در كشورشان انجام دادند. وي همچنين از جنبش‌هاي سياسي و مدني مالي دعوت كرد تا براي مطرح كردن شرايطي به منظور ايجاد يك انتقال سياسي به آنها محلق شوند. اواخر روز سه‌شنبه، معترضان ضد دولتي در مالي در حمايت از افسران شورشي به خيابان‌هاي باماكو، پايتخت مالي آمدند. ساعات اوليه ديروز خيابان‌هاي پايتخت مالي ساكت‌تر از روز گذشته بود و غيرنظاميان كمتري در خيابان‌ها حضور داشتند و شواهدي از غارت‌هاي شب گذشته به چشم مي‌خورد. ديروز همچنين كميسيونر صنعت اتحاديه اروپا گفت كه اين اتحاديه بر برگزاري يك انتخابات جديد در مالي در چارچوب زماني قابل قبول تاكيد دارد، در حالي‌كه چين گفته مخالف تغيير نظام در اين كشور آفريقايي به واسطه زور است. در همين حال، رهبران گروه ۵ ساحل از افسران شورشي در مالي خواستند تا رييس‌جمهوري و همچنين اعضاي دولت او و ديگر مقام‌هاي عاليرتبه را كه حين اين كودتا بازداشت كردند، آزاد كنند. اين رهبران همچنين براي كمك به حل و فصل بحران سياسي كنوني در مالي از طريق گفت‌وگوي مسالمت‌آميز اعلام آمادگي كردند.

 

غني: زندانيان طالبان قاچاقچي مواد مخدرند

«اشرف غني» رييس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگو با روزنامه انگليسي تايمز، هشدار داد در صورت آزاد شدن آخرين گروه زندانيان طالبان تحت شرايط توافق صلح ايالات متحده، موجي از مواد مخدر ممكن است به بريتانيا وارد شود. غني در اين مصاحبه گفت: اگر با آزادي زندانيان تجارت بين‌المللي مواد مخدر افزايش يابد، همه رهبران ناتو در آن دخيل خواهند بود. رييس‌جمهور افغانستان همچنين افزود: اگر مواد مخدر به سواحل ايالات متحده امريكا برسد، بايد درباره عواقب آن آگاه شويم و اگر اين افراد مرتكب جرم شوند، مسووليت بين المللي مشتركي در اين زمينه وجود دارد. غني خاطرنشان كرد: آتش بس نخستين مورد از زمان آغاز مذاكرات مستقيم خواهد بود. متاسفانه، صلح ميان فرماندهان (طالبان) و اعضاي اين گروه ديده نشده است. رييس‌جمهور افغانستان در پاسخ به اين سوال كه آيا عجله‌اي براي خروج امريكا از افغانستان دارد يا خير، گفت: يك كشور جنگ‌زده در موضع مشخص كردن سياست‌ها و استراتژي‌هاي شركاي اصلي خود نيست. غني در ادامه گفت: «اين ۴۰۰ نفر (زندانيان طالبان) مسوول تمام اقداماتي هستند كه قلبم را به درد مي‌آورد. آنها هم مهمانان بين‌المللي را كشته‌اند و هم مردم ما را. دستان آنها به خون زيادي آغشته است. آنها قاچاقچي مواد مخدر هستند و خشونت‌هاي زيادي عليه زنان به كار گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون