• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4723 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ مرداد

خبرخوان

فروش ۵۷ هزار ميليارد تومان اوراق قرضه

از ابتداي سال 1399 تا پايان مرداد در مجموع حدود 57.1 هزار ميليارد تومان اوراق قرضه دولتي از طريق عمليات بازار باز توسط بانك مركزي يا خارج از حراج توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و طي 13 روز به فروش رسيده است. اتاق بازرگاني تهران در گزارشي خلاصه وضعيت عرضه اوراق قرضه دولتي طي 5 ماهه نخست 1399 را منتشر كرد كه براساس آن؛ از ابتداي سال 1399 تا پايان مرداد در مجموع حدود 57.1 هزار ميليارد تومان اوراق قرضه دولتي از طريق عمليات بازار باز توسط بانك مركزي يا خارج از حراج توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و طي 13 روز به فروش رسيده است. طي مدت مزبور بيشترين فروض اوراق مربوط به تير ماه و با ارزش 31.4 هزار ميليارد تومان بوده است.

مجموع عرضه اوراق قرضه دولتي در مرداد ماه سال 1399 هم برابر با 14.7 هزار ميليارد تومان بوده كه در مقايسه با تير ماه همين سال با افت 16.7 هزار ميليارد توماني همراه بوده است.

 

اصرار ما، استحكام بازار سرمايه است

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه اصرار ما اين است كه بازار سرمايه استحكام داشته باشد از سهامداران خواست كه بازار سرمايه را كوتاه‌مدت نبينند. فرهاد دژپسند در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت با بيان اينكه تا پايان سال برنامه مدوني براي بازار سرمايه از جمله عرضه اوليه‌ صندوق‌هاي پروژه، پذيره‌نويسي سهام و تامين مالي داريم، اظهار كرد: قرار بود دارا دوم تا پايان مرداد عرضه شود كه يك هفته به تاخير افتاد، 7 شركت زيرمجموعه وزارت صمت تا پايان آذر عرضه مي‌شود و شركت‌هاي دولتي كه تاكنون بورسي نبوده‌اند، آماده عرضه در بورس خواهند شد. دژپسند افزود: ممكن است بازار با نوسان مواجه شود حداقل بايد آن را در ميان‌مدت ببينند. نكته دوم اينكه تابع هيجان نباشند. او يادآور شد: در هر حال مالك سهام بايد در مورد سهم خود تصميم بگيرد اما به جاي اتكا به گروه‌ يا شبكه‌ها به خود يا به مشاوران اتكا كنند، به جايگاه سهام در صنعت دنيا و اقتصاد بين‌الملل همچنين ايران نگاه كنند و بررسي‌هاي لازم را داشته باشند. ممكن است يك شركت در يك دوره مجمع داشته باشد يا در شرايطي مشكل داشته باشند، سهامدار بايد روند را بررسي كند. برخي شركت‌ها به لحاظ شرايط بين‌المللي و متغيرها اوضاع خوبي دارند اما ممكن است، جو بدي عليه آنها به وجود ‌آيد. بنابراين بايد تمامي شرايط را درنظر بگيريم. او خطاب به تازه‌واردان به بازار سرمايه تاكيد كرد: ما به تازه‌واردان و صاحبان سهام خرد نمي‌گوييم، سهم خود را بفروشند يا خير اما با دقت تصميم بگيرند.

 

امكان درآمدزايي ۱۵۰ هزار ميليارد توماني از سهام بورسي دولت

رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه ۹۹ پيش‌بيني شده بود كه از محل واگذاري سهام‌ شركت‌هاي دولتي ۱۱ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان درآمد حاصل شود كه تاكنون بيش از ۱۷ تا ۱۸ هزار ميليارد تومان محقق شد. محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه در يك برنامه تلويزيوني اظهار كرد: يكي از مصايبي كه سازمان برنامه و بودجه كشور با آن دست و پنجه نرم مي‌كند و جزو سختي‌هاي كار اين سازمان محسوب مي‌شود، پرداخت يارانه نقدي، كمك معيشتي و حقوق‌ها است.

نوبخت گفت: شرايط اقتصادي جامعه طوري نيست كه برخي يارانه‌هاي كمك معيشتي را حذف كنيم اما ما به هيچ‌وجه در طول سال جاري استقراضي از بانك مركزي نداشته‌ايم. نوبخت با اشاره به اينكه درآمدهاي نفتي مورد انتظار دولت در سال ۹۹ چندان محقق نشده است، بيان كرد: تا آخر عمر كه قرار نيست تحريم باشيم، اين يك فشاري است كه بايد تحمل كنيم. در بودجه ۹۹ پيش‌بيني شده بود كه از محل واگذاري سهام‌ شركت‌هاي دولتي
۱۱ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان درآمد حاصل شود كه تا الان بيش از ۱۷ تا ۱۸ هزار ميليارد تومان محقق شده كه اين امر باعث تقويت بورس شده است. رييس سازمان برنامه و بودجه درخصوص بحث اصلاح ساختار بودجه تصريح كرد: بودجه‌ريزي برمبناي عملكرد را در دستور كار داريم. بودجه ۳ ماهه اول دستگاه‌ها به عنوان تنخواه پرداخت مي‌شود و بودجه را برمبناي عمكرد هر دستگاه محاسبه مي‌كنيم.

در همه دستگاه‌ها اين اقدام را انجام داديم. معاون رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه چرا ساختار بودجه هنوز اصلاح نشده است، گفت: اين اصلاح يك جراحي بزرگ است. اميدوارم باتوجه به اينكه مجلس هم در اين موضوع مصمم است، اصلاح ساختار بودجه، قانوني و اجرايي شود، ما هم در دولت كمك مي‌كنيم و حتي اگر مجلس اين طرح اصلاح ساختار را براي بودجه۱۴۰۰ هم به عنوان قانون به ما بدهد ما آن را اجرا خواهيم كرد. او تصريح كرد: بودجه عملكردي ما در سال ۹۲ حدود
۱۴۸ هزار ميليارد تومان بود كه بودجه سال گذشته به ۲۴۱ هزار ميليارد تومان رسيد. رشدي كه به افزايش حقوق داده‌ايم بيشتر از رشد بودجه بوده است. او درخصوص گراني‌هاي اخير تصريح كرد: برخي از افزايش قيمت‌ها ناشي از انتظارات تورمي و سوءاستفاده‌هايي كه برخي افراد در بازار انجام داده‌اند، بوده است. تورمي كه ماه گذشته صورت گرفت از نقدينگي موجود در جامعه نبوده و ناشي از افزايش نرخ ارز بوده است. افزايش نرخ ارز امر پسنديده‌اي نيست و تبعاتي هم بر وضعيت تورم دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون