• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4727 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ شهريور

به مناسبت نمايش مجازي آثار مرجان حبيبيان در صفحه گالري اكنون

كرونا خواهد رفت اما تاثيرش روي هنر خواهد ماند

فاروق مظلومي

آنچه در حال حاضر در عرضه آثار هنري ديده مي‌شود، اين است كه پاندمي كرونا نمايش اغلب مجموعه‌ها را آنلاين كرده است. آنلاين شدن نمايش آثار هنري هم موجب شده است مركزيت گالري‌هاي پايتخت كمرنگ شده و صفحات مجازي در شهرهاي مختلف ايران مثل اصفهان حتي با داشتن گالري‌هاي خوب و قوي آثار هنرمندان را به شكل آنلاين به نمايش بگذارند. اما بايد پذيرفت نمايش نقاشي در صفحات آنلاين امكانات بصري رنگ و بافت را تغيير داده و ما در اين حالت بيشتر از نقاشي شاهد عكس هستيم. به هر صورت اين موضوع هم از محدوديت‌هاي دوران پاندمي كروناست. شيوع ويروس كرونا در جهان مفاهيم جديد و مرتبط با خودش را در ذهن هنرمندان آورده و تاثير كرونا روي هنر همچنان ادامه دارد و حالا مرجان حبيبيان كرونا را در آفرينش آثارش كه از سي‌ويكم مرداد در صفحه مجازي گالري اكنون به نمايش گذاشته شده است، موثر مي‌داند. حبيبيان متولد شهر تهران است. او پس از دريافت ديپلم گرافيك تحصيلات خود را در رشته نقاشي دانشگاه آزاد اسلامي تهران واحد مركزي در مقطع كارشناسي و كارشناسي‌ارشد به پايان رساند. نقاشي‌هايش رفته‌رفته از آبستره اكسپرسيو به سمت آبستره اكسپرسيو فيگوراتيو تغيير پيدا كرد. حبيبيان 12 نمايشگاه انفرادي و در مجموع بيش از 56 نمايشگاه در كشورهاي ايران، عمان و اتريش برگزار كرده و جايزه‌هاي مختلفي را از جمله جايزه جهاني وينزور نيوتون را در سال 2000 برنده شده است. چندين سال تجربه كار انيميشن، تدريس در دانشگاه‌ها و مدارس، وركشاپ در موزه عمان و مدرسه هنر اتريش را نيز در سابقه‌اش دارد. او مي‌گويد: نقاشي‌هايم انعكاسي از پستي و بلندي‌هاي زندگي‌ام و جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنم، هستند و در استيتمنت مجموعه «نوزده» مي‌نويسد: «نوزده بر ضد تمام قاعده‌ها آمد. در لايه‌هاي دروني هر كس نوزدهي خفته است كه مانند كتابي در پستوي كتابخانه‌اي متروك و قديمي، آغشته به غبار، به دست فراموشي سپرده شده است.
در فوريه 2020 به قصد سفري دو الي سه هفته‌اي راهي ايران شدم و بعد از شش ماه همچنان در ايران هستم. اين پروژه در اين مدت و طبق ذهنيات و مسائلي كه اين پاندميك براي دنيا به وجود آورد، شكل گرفته و روز به روز با اخبار از نقاط مختلف جهان و ذهنياتم به‌روز شده و كارهايم را تحت تاثير قرار مي‌دهد. كارها تعاملي است بين مسائل شخصي و مسائل كلي كه در اطرافم و جاهاي ديگر دنيا همزمان در جريانند. اين مجموعه شامل تعداي نقاشي در ابعاد كوچك و بزرگ روي مقوا و بوم و همچنين طراحي است كه طراحي‌ها تركيبي از تكنيك مركب و قلم فلزي و رنگ روي كاغذ هستند. اين تكنيك به مرور در طول سال‌ها شكل گرفته و در اين پروژه طرح بوته جقه اصالت و زيبايي ويژه‌اي را برايم به ارمغان آورده است.»
فارغ از تاثير كرونا و ايجاد شدن مفاهيم جديد در عرصه هنرهاي تجسمي، فيگورهاي نقاشي‌هاي هنرمند در مجموعه نوزده نوعي دفرماسيون مشخص دارد كه قابل بررسي است. حبيبيان در آثار نقاشي مجموعه نوزده در چهره فيگورها به طراحي وفادارتر است و در اندام فيگورها يك نوع از هم پاشيدگي را شاهد هستيم كه اين تضاد منجر به نوعي فعاليت بصري جذاب شده است. اغلب هنرمنداني كه با داشتن دانش طراحي دست به دفرماسيون مي‌زنند، دفرماسيون‌هاي قابل قبولي دارند. دفرماسيون در فيگورهاي حبيبيان واقعيتي را كه ديده مي‌شود به چالش مي‌كشد و تذكر مي‌دهد كه هنر بازنمايي محض آنچه مي‌بينيم، نيست. در تعدادي آثار طراحي و نقاشي مجموعه نوزده ساخت فيگورها با چند سطح رنگي يا با چند خط نقش‌هاي حبيبيان را به سمت آبستره پيش مي‌برد و در ديگر آثار به دليل شدت رنگي و تعدد سطوح شاهد نوعي هيجان‌نمايي هستيم.
 استفاده اين هنرمند از انحناي نقوش اصيل ايراني مثل بته جقه در طراحي‌ها قابليت نقوش ايراني را در همجواري با فيگورهاي انساني و حيواني نشان مي‌دهد و هنرمنداني مثل مرجان حبيبيان كه در عرصه‌هاي هنري بين‌المللي فعاليت دارند، مي‌توانند تعامل هنر ايراني را با هنر جهان تقويت كنند و اما نكته ديگر در اين نمايشگاه استفاده از مستطيل عمودي و حاكميت نهفته در اين مستطيل براي ابعاد آنهاست.
 هم‌اكنون در صفحه مجازي گالري «اكنون» از مجموعه نوزده بازديد كنيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون