• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4728 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ شهريور

جهان عرب ميان جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها

ترامپ يا بايدن؛ مساله اين نيست؟

روابط ميان كشورهاي عربي و ايالات متحده امريكا از ابتداي قرن بيستم تا دهه سوم قرن بيست‌ويكم شدت و ضعف داشته و بنا بر منافع متقابل در نوسان بوده است. صرف نظر از گرايش حزبي روساي جمهوري منتخب امريكا، رويكرد و ديدگاه هر يك از آنان در ماهيت و چگونگي روابط دوجانبه نيز تاثيرگذار بوده است. «ليندون بي جانسون» از حزب جمهوري‌خواه به دليل حمايت از اسراييل در جنگ 6 روزه 1967 وبالي بر جهان عرب به شمار مي‌رفت در حالي كه جيمي كارتر از همان حزب براي برقراري صلح در منطقه خاورميانه از هيچ تلاشي دريغ نكرد. در خصوص روساي جمهوري امريكا از حزب جمهوري‌خواه نيز اين مقايسه صادق است. قضاوت درباره بوش پسر را بايد به تاريخ سپرد حال آنكه بوش پدر يكي از نزديك‌ترين دوستان جهان عرب به شمار مي‌رفت. از آنچه گفته شد، نتيجه مي‌گيريم كه امريكا سياست و فلسفه كاملا مشخصي را دنبال مي‌كند كه هدف اصلي آن تامين منافع اين امپراتوري و پياده كردن ديدگاه‌هاي راهبردي‌اش در سراسر جهان است صرف نظر از اينكه رييس‌جمهوري آن از حزب دموكرات باشد يا جمهوري‌خواه. 
نتايج نظرسنجي‌ها و پيشي گرفتن جو بايدن، نامزد دموكرات‌ها در مقابل دونالد ترامپ، ساكن فعلي كاخ سفيد نگراني‌هايي را در جهان عرب به وجود آورده است. آناني كه از اين مساله ابراز نگراني مي‌كنند، معتقدند با روي كار آمدن بايدن دور سوم رياست‌جمهوري اوباما آغاز خواهد شد. بايدن كه 8 سال را به عنوان معاون باراك اوباما در كاخ سفيد گذراند تنها يك سايه براي رييس‌جمهوري به شمار مي‌رفت و هيچ كاريزمايي كه او را از ديگران متمايز كند از او ديده نشد حال آنكه رييس‌جمهوري امريكا بايد در يك بعد و يا چند بعد كاريزماتيك باشد. باراك اوباما به دليل حمايت از گروه‌هاي اسلامگراي سياسي و تلاش آشكار و نهان براي به قدرت رساندن آنها فاجعه بزرگي براي جهان عرب به بار آورد كه تبعات آن همچنان ادامه دارد. البته در جهان عرب كساني نيز هستند كه سياست‌هاي ترامپ و تصميمات او در خصوص انتقال سفارت امريكا به قدس، به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت ابدي اسراييل و سكوت در برابر اقدامات  اردوغان در خاورميانه را نگران‌كننده و اختلاف‌برانگيز مي‌دانند و معتقدند كه با منافع امنيت ملي عربي در تضاد است و به همين دليل انتخاب مجدد او را نويدبخش نمي‌دانند.
در واقع مي‌توان گفت، مسير روابط كشورهاي عربي و امريكا بايد اصلاح شود صرف نظر از اينكه چه كسي به كاخ سفيد راه پيدا مي‌كند. سنگ بناي روابط دوجانبه توسط افكار عمومي امريكا، رسانه‌هاي سنتي اين كشور و شبكه‌هاي ارتباط جمعي گذاشته مي‌شود از همين رو كشورهاي عربي اگر خود را آنگونه كه هستند به امريكا معرفي نكنند، رسانه‌هاي اين كشور آن گونه كه خود مي‌خواهند آنها را به افكار عمومي‌شان معرفي خواهند كرد. پس مهم‌ترين مساله اين است كه كشورهاي عربي چگونه بايد در اين برهه زماني حساس كه جهان با خلأ راهبردي وحشتناكي روبه‌رو است، خود را به عنوان يك بازيگر مهم جهاني معرفي كنند. بايدن و ترامپ مساله نيستند، طرح مسائل بايد توسط خود ما صورت گيرد نه ديگران.
منبع: اسكاي نيوز - ترجمه: ديپلماسي ايراني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون