• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4729 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ شهريور

پيدا و پنهان

صندوق ETF پالايشي سرانجام عرضه شد

پذيره‌نويسي دومين مرحله از عرضه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله ETF (دارا دوم) پس از اختلاف نظر‌هاي فراوان بين دو وزارتخانه اقتصاد و نفت از روز گذشته آغاز شد. زمان عرضه اين صندوق به دليل رويارويي با برخي مشكلات بارها به تعويق افتاد و تا مرز منتفي شدن آن براي عرضه پيش رفت. در اين عرضه طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۹ كل كشور و مصوبات هيات وزيران، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با پذيره‌نويسي واحدهاي سرمايه‌گذاري، بخشي از سهام خود در شركت پالايش نفت اصفهان، پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت تبريز و پالايش نفت تهران را از طريق سازمان خصوصي‌سازي (به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي ايران) واگذار مي‌كند. با توجه به رشد قابل توجه ارزش اين صندوق در روزهاي نخست معاملات به نظر مي‌رسد پذيره‌نويسي صندوق ETF دارا دوم به دليل تخفيفات در نظر گرفته شده از سوي دولت با استقبال گسترده‌اي از سوي مردم روبه‌رو شود. فرهاد دژپسند، وزير اقتصادي و دارايي در حاشيه جلسه هيات دولت در اين باره گفت: چنانچه دولت اقدام به فروش بلوكي اين سهام مي‌كرد و فردي ۱۵ درصد از سهام پتروشيمي‌ها را خريداري مي‌كرد، يك صندلي مديريتي به او مي‌داد؛ بنابراين نيازي نبود تا ۲۰ درصد تخفيف را براي اين فروش اختصاص دهد. اين امكان وجود داشت ۲۰ درصد هم گران‌تر سهام خود را به فروش برساند. وزير اقتصاد هدف دولت از انتخاب اين شيوه را توزيع فراگير ثروت، ايجاد زمينه براي مشاركت عمومي، حركت به سمت اقتصاد دانش‌بنيان و اصلاح نظام توزيع درآمد دانست و گفت: اختصاص ۲۰ درصد تخفيف براي اين سهام به اين معني است كه فردي 5 ميليون تومان از اين سهام را خريداري كند، به ازاي آن يك ميليون تومان از ارزش اين سهام، تحفيف گرفته و به عبارت ديگر به اندازه يك ميليون تومان از ثروت ملي بهره مي‌گيرد و اين يك حركت به سمت عادلانه‌سازي نظام توزيع درآمد و ثروت است. وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: پذيره‌نويسي در دارا دوم يا پالايشي يكم براي همه مردم كه داراي كارت ملي باشند، امكان‌پذير است. اما به افرادي كه تصميم دارند به بازار سرمايه ورود كنند، توصيه مي‌كنم اقتضاي بازار سرمايه داشتن صبر و به خرج دادن حوصله است. اين افراد بايد با نگاهي بلندمدت از انجام واكنش‌هاي هيجاني در اين بازار پرهيز كنند. پذيره‌نويسي به صورت همزمان از طريق بورس و شبكه بانكي كشور براي افراد حقيقي در حال انجام است. بر اين اساس حداكثر تعداد واحد‌هاي سرمايه‌گذاري قابل خريداري توسط هر شخص حقيقي ايراني پس از كسر ميزان سرمايه‌گذاري همان فرد در صندوق دارا يكم، ۵۰۰ واحد سرمايه‌گذاري است. 5 درصد از مبلغ جمع‌آوري شده در دوره پذيره‌نويسي به بازارگرداني واحد‌هاي سرمايه‌گذاري در اين صندوق تخصيص مي‌يابد و جزو دارايي‌هاي صندوق محاسبه مي‌شود. كارشناسان بازار سرمايه بر اين باورند كه با توجه به اعلام وزارت اقتصاد مبني بر آغاز پذيره‌نويسي صندوق دارا دوم در هفته اول شهريور ماه، انتظار بازگشت ولو موقت بازار به جو مثبت وجود دارد. با اين حال برخي شرايط جديد از جمله احتمال افت قيمت ارز در قيمت‌هاي بعضا حبابي شركت‌ها، انتظار رشد سنگين قيمت‌ها در بازار سرمايه را طي هفته‌ها بايد داشت.

جزييات توقيف فني 6 كشتي ايراني در آب‌هاي چين

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با تشريح دلايل فني توقيف 6 كشتي ايراني در آب‌هاي چين گفت: اين توقيف دلايل فني و اسنادي دارد كه از سوي سازمان بنادر و كشتيراني پيگيري شد و به نظر مي‌رسد مشكل رفع شده است. جليل اسلامي درباره توقيف فني 6 كشتي ايراني در آب‌هاي چين اظهار داشت: اين توقيف‌ها دلايل مختلف دارد كه فني يا اسنادي است و آن موضوع توقيف‌هاي خاص و مدنظر شما مطرح نيست. ما پيگير هستيم، اينها مشكلاتي درباره هماهنگي داشتند كه از طريق كشتيراني جمهوري اسلامي در حال پيگيري است، البته مشكلاتي درباره هماهنگي وجود دارد كه هم ما و هم كشتيراني در حال پيگيري هستيم و فكر مي‌كنم مشكل حل شده باشد. وي درباره توقيف كشتي‌ها در آب‌هاي بين‌المللي از سوي استكبار جهاني و پيگيري‌هاي سازمان جهاني دريانوردي گفت: سازمان جهاني دريانوردي سازمان مقررات و قانونگذار است، بنابراين اگر كشوري به اين مقررات بر اساس پروتكل‌هاي فني و مهندسي عمل كند، هيچ كشوري نمي‌تواند كشتي آن كشور را توقيف كند. اسلامي ادامه داد: بحث امريكا با ما بحث تحريم‌هاست كه كشتيراني و كشتي‌هاي خاصي را تحريم كند. بحث موارد تحريمي است و اين ابزار دست آنها براي اقدامات غيرقانوني‌شان است، اما تجربه نشان داده است كه در كشتي‌هايي كه به پرچم ايران مزين هستند و مشخصات ايراني و شناسايي به‌روز دارند، امريكا هيچ اقدامي نمي‌تواند بكند و نمونه آن هم رفت و برگشت كشتي‌هاي نفتكش در مسير ونزوئلا بود كه همه مقررات بين‌المللي دريانوردي را رعايت كردند و امريكا هيچ ‌كاري نتوانست انجام دهد.

مصوبه برق مجاني كم مصرف‌ها ابلاغ شد

معاون اول رييس‌جمهور مصوبه هيات دولت مبني بر رايگان شدن برق كم مصرف‌ها را ابلاغ كرد. بر اساس مصوبه هيات دولت، وزارت نيرو موظف است صورت حساب برق مصرفي مشتركان خانگي كم مصرف مطابق جدول پيوست را با تخفيف 100 درصد محاسبه كند. بر اساس اين مصوبه، سكونتگاه‌هاي خالي از سكنه و غيردايم نظير باغ ويلاها مشمول اين تخفيف نمي‌شوند. همچنين قيمت برق مصرفي مشتركاني كه متناسب با الگو مصرف مي‌كنند، ثابت مي‌ماند و قيمت برق مصرفي مشتركان پرمصرف، 10 درصد افزايش خواهد يافت. در اين راستا، رضا اردكانيان، وزير انرژي نيز ضمن تاكيد بر اين موضوع كه برق 8.4 ميليون خانوار رايگان است، گفت: «اصل اين طرح در جهت اصلاح مصرف است و بر اين اساس مصرف‌كنندگان در بخش خانگي به سه دسته «خوش مصرف‌ها» با حدود 16.5 ميليون مشترك خانگي، «كم‌ مصرف‌ها» و «پرمصرف‌ها» تقسيم شده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون