• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4729 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ شهريور

روز واقعه شهرام اسدي براي نابينايان

روز واقعه شهرام اسدي براي نابينايان

گروه هنر و ادبيات

 نسخه ويژه «روز واقعه » براي نابينايان

نسخه ويژه فيلم روز واقعه «شهرام اسدي» براي نابينايان امروز منتشر مي‎شود.ايرنا با اعلام اين خبر نوشت: افشين زي‌نوري، صداپيشه، مجري و بازيگر، فيلم سينمايي «روز واقعه» را براي نابينايان توضيح‌دار كرد. موسسه سوينا، نسخه ويژه نابينايان فيلم سينمايي كلاسيك روز واقعه نوشته بهرام بيضايي و ساخته شهرام اسدي را روز پنجشنبه ۶ شهريورماه منتشر مي‌كند.اين فيلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از راديو سوينا پخش خواهد شد و پس از آن، روي سايت آن
در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي اين راديو به فايل فيلم‌هاي سينمايي صوتي دسترسي داشته باشند.عزت‌الله انتظامي، جمشيد مشايخي، مهدي فتحي، محمدعلي كشاورز، سعيد نيكپور، عنايت‌الله بخشي، حسين پناهي، ژاله علو، حميده خيرآبادي و لادن مستوفي از بازيگران اين فيلم سينمايي هستند. نقش اصلي فيلم را عليرضا شجاع‌نوري بازي مي‌كند. او در اين باره گفته: افرادي را ديده‌ام كه «روز واقعه» را بيش از 100 بار ديده‌اند، نسخه فيلم را در خانه دارند و هر موقع كه مي‌خواهند حالي كنند، فيلم را مي‌بينند... خود من كه در اين فيلم بازي كرده‌ام و بارها فيلم را ديده‌ام، الان كه مي‌بينم باز هم حالم عوض مي‌شود.

مناقشه بر سر انتخاب «شهر ملي تنبور»

يك كارشناس موسيقي كرمانشاه را «بي‌دردسرترين» انتخاب براي شهر ملي تنبور دانست. علي‌اكبر مرادي، نوازنده و مدرس تنبور در اين زمينه توضيح مي‌دهد: از دو سال گذشته هزار نفر از تنبورنوازان منطقه تصميم گرفتند كه كرمانشاه به عنوان شهر ملي تنبور انتخاب شود؛ چون مركز استان است و با اين انتخاب نمي‌توان منكر شد كه در شهرهاي ديگر استان هم تنبورنوازي داريم. همچنين كرمانشاه با استان هم همنام است. اين در حالي است كه انتخاب شهرستان دالاهو براي ثبت ملي مركز تنبور با مخالفت نوازندگان برخي شهرهاي اطراف، نظير كرند و صحنه مواجه شده است. همچنين خانه موسيقي با انتقاد از اين تصميم ثبتِ نامِ يك شهر به عنوان شهر ملي تنبور را اقدامي غيركارشناسي و موجب تفرقه هنرمندان منطقه خوانده است.مرادي بيان كرده است كه مخالفت با كلمه دالاهو مخالفت با كل جريان آييني و عقيدتي تنبور است و اصل مقامات هم از اينجا سرچشمه گرفته است. اما اگر چند شهر به عنوان شهر تنبور شناخته شود هم خيلي خوب است.او گفته: اگر كرمانشاه به عنوان شهر ملي تنبور شناخته شود، خيلي خوب است اما اگر قرار است فقط يك شهر اعلام شود به نظر من شهرستان دالاهو به دليل مركزيت تنبور گزينه اول است. البته اگر قرار است اين ماجرا باعث اختلاف شود بهتر است هيچ شهري نباشد.بهروز وجداني، مدرس موسيقي سنتي و نواحي ايران هم گفته: پيش از اينكه بخواهيم مثلا شهرستان دالاهو را به عنوان مركز تنبور انتخاب كنيم، بايد روشن شود كه چرا اصلا چنين چيزي را ثبت مي‌كنيم كه در اين صورت تا حدودي به برخي سوالات در اين زمينه پاسخ داده خواهد شد و تا مقداري هم راهگشا خواهد بود. اين عضو هيات علمي پژوهشي وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري عنوان كرد: اكنون اصلا بحث بر سر ساز تنبور نيست؛ چون اگر بنا باشد ساز تنبور در يونسكو ثبت جهاني شود، روند و شرايط ديگري دارد كه مسووليت آن را معاونت ميراث فرهنگي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي برعهده دارد.او ادامه داد: مساله اين است كه سازمان جهاني صنايع دستي معمولا عناصري را كه ويژگي‌هاي مرتبط با صنايع دستي دارند، در كشورهاي مختلف به ثبت مي‌رساند كه در ايران هم چندين بار اين كار انجام شده است. مثلا پيش‌تر خراسان به عنوان مركز سنگ‌هاي قيمتي يا روستاي خراشاد واقع در استان خراسان‌جنوبي به عنوان مركز حوله‌بافي به ثبت رسيده است؛ البته قرار بوده كه تنبور هم مانند دوتار يا كمانچه به ثبت جهاني برسد كه به سرانجام نرسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون