• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4730 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ شهريور

در سال جهش توليد توسط شركت تابعه شستا صورت پذيرفت

شيمي بافت تنها توليدكننده MEK در خاورميانه محصولات صادراتي خود را در بورس عرضه مي‌كند

توليدات تخصصي و دستيابي به محصولات با ارزش افزوده ويژگي شيمي بافت است. آغاز به كار واحد يك شركت شيمي بافت در سال 1381 و با ظرفيت توليد 45000 تن MTBE بوده و واحد دوم نيز با همان ظرفيت و در سال 1385 به بهره‌برداري رسيد و ظرفيت كلي توليد MTBE در اين شركت به 90000 تن در سال افزايش يافت. در سال 1398 و بر اساس سياست‌هاي ابلاغي شركت‌هاي بالادست به منظور مديريت هزينه‌ها و افزايش سودآوري، شركت شيمي تكس آريا سابق در شركت شيمي‌بافت ادغام گرديد و محصولات اين شركت نيز به محصولات شركت شيمي بافت اضافه گرديد.
MTBE به عنوان ماده اكتان افزا در توليد بنزين پالايشگاه‌ها و MEK (متيل اتيل كتون) به عنوان يك حلال صنعتي تجاري مهم در پالايشگاه‌هاي توليد روغن پايه موتور، صنايع رنگ و رزين، چاپ و چرم مصنوعي از توليدات اصلي شركت شيمي‌بافت هستند و در كنار آنها محصولات جانبي رافينت2، رافينت3 و الكل سنگين نيز توليد مي‌شود. 
با اعمال تحريم‌هاي ناجوانمردانه بر كشور، شركت شيمي بافت تمام تلاش خود را بر تامين نياز داخل كشور متمركز كرد و با حداكثر توان به توليد دو محصول استراتژيك MTBE و MEK پرداخت. در حال حاضر شاهد هستيم كه در زمينه تامين بنزين داخلي، هيچ كمبود و مشكلي وجود ندارد و مازاد نياز داخل از طريق صادرات به فروش مي‌رسد.
از مهم‌ترين اقدامات انجام شده در سال 98، ادغام شركت شيمي تكس آريا در شركت شيمي بافت است. اين امر سبب اصلاح ساختار شركت شد و نتايج مثبتي را به همراه داشت؛ به دليل برخي مشكلات فني و بازرگاني شركت شيمي تكس زيان‌ده بود و در راستاي هم‌افزايي با حفظ نيروي انساني اين دو شركت ادغام شدند كه اين امر بخش‌هاي بازرگاني و فني اين شركت‌ را تقويت كرد. با افزايش توان فني و بازرگاني و انجام تعميرات و اورهال تجهيزات قديمي كارخانه سايت2 (شيمي تكس سابق) از سوي متخصصان شركت تا 80 درصد ساعات توقف كارخانه در سال 98 نسبت به سال 97 كاهش يافت و منجر به افزايش هزار تني محصول نهايي گرديد. با بهينه سازي انجام شده در فرآيند، افزايش 50 درصدي   توليد   MEK محقق شد و در حال حاضر كل نياز 2500 تا 3000 تني اين محصول در كشور و توسط اين سايت توليدي تامين مي‌شود.
همچنين در سال 98 و با پيگيري‌هاي انجام شده، همكاري بانك مركزي و وزارت صمت، واردات محصول MEK متوقف گرديد. با اين حال نه تنها چالشي براي مصرف‌كننده داخلي پيش نيامد بلكه توانست اين محصول را با قيمت و كيفيت مناسب تهيه كند؛ حمايت از توليد داخل، حفظ اشتغال و جلوگيري از خروج ارز 4200 توماني از مهمترين نتايج توقف واردات MEK است. 
همچنين در سال 98، 100 درصد بودجه توليد MTBE و رافينت2 و 115 درصد بودجه MEK محقق شد. از طرفي با اقدامات تخصصي صورت پذيرفته در مديريت‌هاي فني و بازرگاني، رشد يك درصدي توليد MTBE و 31 درصدي MEK به نسبت سال 97 براي شركت حاصل شده است.
با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در سال جهش توليد، شركت شيمي بافت به بالاترين ركورد توليد 5 ماهه از ابتداي راه‌اندازي (سال 1381) تاكنون دست يافته و محصولات اصلي MTBE به ميزان 16 درصد، MEK به ميزان 31 درصد، محصولات جانبي رافينت2 و الكل سنگين نيز به ترتيب 11 و 40 درصد رشد به نسبت پنج ماهه نخست سال 98 داشته است. 
شيمي‌بافت در سال 98 شفاف‌سازي و رقابت سالم را سرلوحه كار خود قرار داد و براي اولين بار محصول رافينت2 خود را در بورس انرژي عرضه كرد. اين سياست در سال 99 با جديت بيشتري پيگيري شد و در سال جاري هر سه محصول در بورس عرضه شده است؛ بر اين اساس رافينت2 و MTBE در بورس انرژي و MEK در بورس كالا عرضه مي‌شوند. در همين حال تمام فروش داخلي نيز از طريق انتشار آگهي روزنامه صورت پذيرفته است. از مهم‌ترين اقدامات انجام شده در توسعه مشتريان داخلي، اضافه شدن پالايشگاه شيراز به عنوان مشتري در سال 98 و همچنين پالايشگاه بزرگ اصفهان به عنوان مشتري جديد و عمده در سال 99 به ليست مشتريان داخلي MTBE است. اين موفقيت بزرگ، فروش محصول را براي اين شركت تضمين خواهد نمود.
 در بحث صادرات نيز مهم‌ترين بازارهاي صادراتي محصولات شيمي‌بافت كشورهاي چين، امارات، افغانستان، عراق و پاكستان هستند. سال گذشته اين شركت توانسته حدودا 19 ميليون دلار فروش صادراتي محصولات MTBE و رافينت2 داشته باشد. در همين حال تمام ارز حاصل از درآمد صادرات سال ۹۸ در سامانه نيما به صرافي‌هاي بانكي عرضه شد و از افتخارات اين شركت است كه توانسته بانك مركزي را در مديريت ارز كشور به سهم خود همراهي كند.
همچنين در راستاي سياست ورود به بازارهاي جهاني اولين محموله صادراتي MEK براي بار نخست در چهار ماهه نخست سال جاري به فروش رسيد.
در سال 99 ضمن توجه ويژه به جهش توليد، در سايت1 شركت شيمي‌بافت برنامه اجراي بزرگ‌ترين اورهال مخازن و نصب سيستم اعلام و اطفاي حريق روي آنها در دستور كار قرار گرفت. فرآيند اخذ مجوزهاي مربوطه، تهيه شرح كار، مهندسي خريد و... در سال 98 و مطابق با برنامه‌ريزي انجام شده ساير موارد مربوط به آن با جديت در سال جاري در حال پيگيري است و اورهال اساسي در نيمه دوم سال جاري در خواهد بود. با اتمام اين كار بزرگ، كارخانه سايت1 از منظر ايمني مجهز به سيستم اعلام و اطفاي حريق اتوماتيك شده و ريسك HSE به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت.
از طرفي با توجه به مسائل روز كشور و توجه ويژه به حفظ امنيت و ايمني، اقداماتي همچون بهبود روشنايي، تكميل دوربين‌هاي نظارتي و بازديد روتين و هدفمند شبانه مطابق با فرمت‌هاي تعريف شده توسط مسوولان كارخانه تعريف و در حال اجرا است. 
سيدمحسن شمس، مديرعامل شركت شيمي‌بافت در خصوص برنامه‌ريزي‌هاي اين شركت براي پيشبرد اهداف اصلي خود مي‌گويد: از استراتژي‌هاي اصلي شركت شيمي‌بافت ايجاد تنوع در سبد محصولات با هدف صادرات و گسترش بازارهاي جهاني است. به اين منظور تحقيق و توسعه را سرلوحه كار خود قرار داده و پروژه‌هاي فني و مطالعاتي متنوعي را در دست بررسي داريم. 
مهمترين پروژه تعريف شده در سال جاري، اجراي پروژه افزايش ظرفيت توليد سايت 2 شركت، از ظرفيت توليد سالانه 3000 تن به 5000 تن است. با توجه به اينكه شركت شيمي بافت تنها توليد كننده MEK در خاورميانه است، لذا در منطقه بازار مناسبي براي فروش اين محصول فراهم است. با اجراي اين طرح ضمن گسترش بازار صادراتي، ارزآوري مطلوبي براي كشور رقم خواهد خورد.
دومين طرح مطالعاتي، توليد 1- بوتن از رافينت2 است. از جمله مزاياي اجراي اين طرح تكميل زنجيره توليد و ايجاد ارزش افزوده بيشتر براي محصول جانبي رافينت2 است. از طرفي خوراك 1- بوتن مورد نياز واحد MEK و طرح توسعه آن نيز تامين مي‌شود.
توليد بنزين مطابق با استانداردهاي جهاني از ديگر طرح‌هاي توسعه است. با توليد MTBE در واقع يكي از مواد اوليه مورد نياز توليد بنزين فراهم است و به دليل قرار‌گيري در منطقه ويژه اقتصادي و دسترسي به اسكله‌هاي صادراتي، فرصت صادرات مهياست. در حال حاضر شركت در حال اخذ پروانه بهره‌برداري و مذاكره با اداره استاندارد و صنايع استان است و مراحل در حال پيگيري است.
در همين راستا با توجه به پروژه‌هاي توسعه‌اي كه در دست اجراست، برنامه افزايش سرمايه از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران به ميزان 100 ميليارد تومان در دستور كار شيمي‌بافت است كه با حمايت شستا و شركت سرمايه‌گذاري صنايع پتروشيمي به عنوان سهامدار عمده اجرا خواهد شد.
همچنين با عنايت به سياست‌هاي كلي شستا در خصوص عرضه سهام شركت‌هاي زيرمجموعه در بازار سرمايه اقدامات مقتضي جهت عرضه سهام شركت در فرابورس صورت پذيرفته كه پس از رفع موانع موجود و تاييد هيات پذيرش اين امر محقق مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون