• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4730 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ شهريور

خبر

سيدمحمد خاتمي؛ فصل‌الخطاب اصلاح‌طلبان و اصولگرايان

«هيچ‌كس حتي رقيبان به چهره‌اي مثل خاتمي نقد جدي ندارند و هيچ‌كس نمي‌تواند حتي يك نقطه ضعف آشكاري در او پيدا و به آن تكيه كند. او مي‌تواند فصل‌الخطاب اصلاح‌طلبان و اصولگرايان در عرصه سياست به عنوان زمامدار خوب باشد»، اين بخشي از اظهارات اشرف بروجردي، فعال سياسي اصلاح‌طلب است. او در جريان اين اظهارات كه «برنا» آن را منتشر كرده، در شرايطي از اقبال جامعه به رييس دولت اصلاحات سخن به ميان آورده كه اصلاح‌طلبان به واسطه عملكرد دولت حسن روحاني و فراكسيون اميد در مجلس دهم با ريزش بدنه اجتماعي خود مواجه شده‌اند. او بي‌توجه به اين مهم گفته است: «در واقع خاتمي مي‌تواند كار را پيش ببرد و كشور را به سرانجام برساند. بنابراين نمي‌توانيم بگوييم كه يك اقتصاددان برجسته يا يك چهره فرهنگي شناخته‌شده مي‌تواند كشور را نجات دهد، كسي بايد باشد كه وفاق مردم را به همراه خود داشته باشد. از طرف ديگر با توجه به اينكه ساختار نظام سياسي ايران با ساختار نظام سياسي ساير كشورها در سطح دنيا تفاوت دارد، در بحث انتخابات بايد يك اجماع كلي فراهم شود. به عبارت ديگر اگر قرار باشد شوراي نگهبان چهره‌هاي شاخص و مورد اعتماد مردم را ردصلاحيت كند، نااميدي در سطح جامعه توسعه مي‌يابد.»

انزواي امريكا، نشانگر حقانيت موضع جمهوري اسلامي است

محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري در واكنش به اظهارات اخير مايك پمپئو، وزير امور خارجه ايالات متحده امريكا در اظهاراتي كه خبرگزاري برنا آن را منتشر كرد، گفت كه «امريكايي‌ها حق استفاده از مكانيزم‌هاي درون برجام را ندارند و به همين دليل، اقدام اخير آنها در شوراي امنيت به هيچ‌وجه موفق نخواهد شد، چراكه همه اعضا و جامعه جهاني با آن مخالفند. دولت امريكا متاثر از رويكرد افراطي و اراده رژيم صهيونيستي، تصميماتي مي‌گيرد كه كاملا غيرحقوقي و غيرمنطقي است لذا نمي‌تواند حتي به مباني ظاهري حقوقي اين تصميمات نيز پايبند باشد.» او همچنين بيان كرد: «البته دولتمردان امريكا امروز دريافته‌اند كه چه اشتباه بزرگي را در خروج از برجام مرتكب شده‌اند و حالا براي پوشاندن اين اشتباه، دست به حركت‌هاي مذبوحانه و خالي از هرگونه مبناي حقوقي و قانوني مي‌زنند. آنها پس از خروج چندين مرتبه اين رويكرد را آزمايش كرده‌اند و هربار به شكل كاملا كم‌نظيري در تاريخ بين‌الملل با مخالفت جهاني مواجه شده‌اند.»

تردد كمتر وزرا، دليل بي‌ميلي نمايندگان به كميسيون حقوقي

سلمان اسحاقي، نماينده اصولگراي مردم قائنات در يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عدم تشكيل كميسيون حقوقي و قضايي با گذشت حدود سه ماه از عمر پارلمان يازدهم، تشكيل اين كميسيون را در گرو تقديم طرح 2 فوريتي به هيات رييسه قوه مقننه اعلام كرد؛ طرحي كه براساس اعلام‌هاي قبلي، قرار است در جريان آن، كف در نظر گرفته شده براي تشكيل جلسات رسمي كميسيون‌ها شكسته شود تا كميسيون حقوقي و قضايي بتواند تشكيل جلسه دهد. اين نماينده مجلس در جريان اظهاراتي كه خبرگزاري ايرنا آن را منتشر كرده، در همين راستا گفته كه «بعد از بازگشت نمايندگان از حوزه‌هاي انتخابيه قرار است طرح دو فوريتي با هدف اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس ارايه شود كه بر مبناي آن كميسيون حقوقي با حداقل اعضا تشكيل مي‌شود. بسياري از طرح‌ها و لوايح ارايه شده در مجلس شوراي اسلامي بايد از كميسيون قضايي و حقوقي عبور كنند و از نظر حقوقي و قضايي كارشناسي شوند، اما به دليل تشكيل نشدن اين كميسيون، به‌طور عملي هيچ كار كارشناسي حقوقي و قضايي درباره طرح‌ها و لوايح مطرح شده، صورت نمي‌گيرد.» اين نماينده مجلس در پاسخ به چرايي عدم استقبال حقوق‌خوانده‌هاي مجلس از حضور در كميسيون حقوقي و قضايي گفت: «از آنجا كه تردد وزرا، روسا و مديران در كميسيون حقوقي نسبت به ساير كميسيون‌هاي تخصصي مجلس كمتر است، اراده و تمايل نمايندگان براي عضويت در اين كميسيون نيز كمتر است. نمايندگان براي پيگيري بهتر و بيشتر مطالبات حوزه‌هاي انتخابيه به عضويت ديگر كميسيون‌هاي تخصصي گرايش دارند در حالي كه نماينده در كنار توجه و پيگيري مطالبات محلي، بايد نگاه ملي داشته باشد و كميسيون قضايي و حقوقي از اين نگاه ملي برخوردار است اما واقعيت اين است كه تمايلي از سوي نمايندگان براي عضويت در آن وجود ندارد.»

ادامه مخالفت مجلسي‌ها با طرح «ساماندهي شبكه‌هاي اجتماعي»

40 نفر از نمايندگان مجلس با تهيه طرحي تحت‌ عنوان «ساماندهي شبكه‌هاي اجتماعي» از فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي خارجي در ايران در صورت عدم افتتاح دفتر در ايران سخن به ميان آوردند؛ موضوعي كه به خودي خود نويد اعمال محدوديت بيشتر در مسير دسترسي مردم به شبكه‌هاي اجتماعي را مي‌دهد و از اين رو علاوه بر كاربران شبكه‌هاي اجتماعي، با مخالفت تعداد قابل توجهي از اصولگرايان قوه مقننه مواجه شد. اردشير مطهري و مجتبي توانگر، نمايندگان اصولگراي مجلس از جمله چهره‌هايي بودند كه در صفحات شخصي خود در توييتر مخالفت‌شان با اين طرح را اعلام كردند، در همين راستا حسن شجاعي، نايب‌رييس كميسيون اصل 90 قوه مقننه نيز در اظهاراتي كه خبرگزاري برنا آن را منتشر كرد، ضمن اعلام مخالفت خود گفت كه « فيلتر كردن شبكه‌هاي اجتماعي يك راهي است كه گاهي مفيد است ولي حتما فيلتر چاره نيست، بلكه درصد بزرگ‌تري از توجهات مربوط به تامين محتوا، تقويت داخلي فضاي مجازي مثل شبكه ملي اطلاعات مي‌شود. اگر در بين مسوولان كسي اين تلقي را داشته باشد كه فيلتر كردن همه‌چيز است حتما اين تلقي غلط است. زندگي مردم با پيام‌رسان‌ها گره خورده است. فيلتر كردن همه‌چيز نيست و نمي‌توان به فيلتر اكتفا كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون