• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4732 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ شهريور

خبر

بركناري 4 فرمانده نظامي و 2 شاهزاده در عربستان سعودي

سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي روز سه‌شنبه با صدور احكامي دو شاهزاده و چهار تن از فرماندهان نظامي اين كشور را در جريان تحقيق بر سر فساد در وزارت دفاع از كار بركنار كرد.

به نوشته ايرنا، پادشاه سعودي «فهد بن تركي بن عبدالعزيز» فرمانده نيروهاي مشترك عربستان را بازنشسته و دستور انجام تحقيقات از او را صادر كرد. بر اساس اين گزارش، سازمان نظارت و مبارزه با فساد عربستان به دنبال تحقيق و تفحص در وزارت دفاع، تعاملات مالي مشكوكي را در اين وزارتخانه رصد كرده است كه به فهد بن تركي و شماري ديگر از افسران و كاركنان وزارت دفاع مربوط مي‌شود. سلمان بن عبدالعزيز همچنين سرلشكر «مطلق الازيمع» را به عنوان فرمانده جديد نيروهاي مشترك عربستان منصوب كرد. پادشاه عربستان با صدور فرماني شاهزاده «عبدالعزيز بن فهد بن تركي» معاون امير جوف را از منصب خود بركنار و پرونده او را به بازپرسي ارجاع داد. خبرگزاري عربستان نوشته است سازمان نظارت و مبارزه با فساد در حال تحقيق در اين پرونده بوده و اقدامات لازم در مورد كساني كه در اين پرونده دست داشتند را انجام خواهد داد.پادشاه سعودي پيش‌تر نيز در فرماني، شماري از مقام‌هاي اين كشور را به علت فساد و زمين‌خواري بركنار كرد.با فرماني از سوي سلمان بن عبدالعزيز استانداران ۲ استان «املج» و «الوجه» و نيز فرماندهان مرزباني آن استان‌ها نيز بركنار شدند. بر اساس اين گزارش، در اين فرمان همچنين، مسوول تخلفات و رسيدگي وزارت كشور و معاون وي و همچنين مسوولان اداره تخلفات «مدينه منوره»، «تبوك» و «عسير» به اتهام فساد بركنار شدند. سلمان همچنين مسوولان شهرداري‌هاي مدينه منوره و منطقه تبوك و همچنين شهردار تبوك و روساي شوراي شهر املج، الوجه و السوده را از سمت خود بركنار كرد. پادشاه سعودي مسوولان پروژه‌هاي مناطق گردشگري العلا و درياي سرخ را به اتهام فساد و زمين‌خواري بركنار كرد.

دولت عربستان به ويژه پس از روي كار آمدن «محمد بن سلمان» وليعهد اين كشور، اقدامات شديدي عليه نويسندگان و فعالان مدني انجام داده و ده‌ها نفر از روحانيون، شاهزادگان، نويسندگان، شعرا و فعالان مدني و مذهبي را به بهانه اقدام عليه امنيت اين كشور بازداشت و تاكنون شماري از آنان را به زندان يا اعدام محكوم كرده است.

محمد بن سلمان مقابله با فساد را يكي از ستون‌هاي اصلاحات جديد خود در كشور مي‌داند. اين در حالي است كه منتقدان وي مي‌گويند اين تصفيه‌ها با هدف به حاشيه راندن رقبا و مهيا‌سازي موقعيت براي زماني است كه جانشين پدرش خواهد شد. پيش‌تر در ماه مارس مقامات عربستان سعودي از دستگيري ۳۰۰ مسوول مملكتي شامل افسران امنيتي و نظامي به اتهام دريافت رشوه و سوءاستفاده از جايگاه دولتي خبر داده بودند. در پي بركناري شاهزاده فهد، فرمانده نيروهاي مشترك ائتلاف به رهبري عربستان در يمن، ژنرال مطلق بن سالم بن مطلق آل عظيمه جانشين وي شده است.

تهديد مجدد چاووش‌اوغلو عليه آتن:  «يونان طرف بازنده خواهد بود»

وزير خارجه تركيه با تهديد مجدد يونان در بحبوحه تنش‌ها در مديترانه، اما گفت كه آنكارا تمايل دارد با تمام طرف‌ها جهت كاهش تنش‌ها گفت‌وگو كند. در بحبوحه تنش‌هاي آنكارا با آتن بر فعاليت‌هاي حفاري در شرق درياي مديترانه، «مولود چاووش‌اوغلو» وزير خارجه تركيه روز سه‌شنبه مجددا يونان را تهديد كرد. به نوشته خبرگزاري «آناتولي»، چاووش‌اوغلو در نشست خبري گفت: «اگر حجم تسليحات يونان در جزيره ميس از ميزان توافق شده بيشتر شود، يونان طرف بازنده خواهد بود». وي اما توضيح داد: «ما طرفدار نشست پشت ميز مذاكره با تمام طرف‌ها در موضوع [تنش‌ها] در شرق مديترانه هستيم تا به راهكار عادلانه‌اي برسيم». روز گذشته بود كه سخنگوي كميسيون اروپا با درخواست از تركيه براي اجتناب از هرگونه اقدام تنش‌زا در مديترانه، گفت اگر گفت‌وگوها با تركيه به نتيجه نرسد، تحريم اين كشور را در نظر مي‌گيرند. تنش‌ها در درياي مديترانه از سال گذشته و به دليل تلاش‌هاي تركيه، يونان و قبرس جهت عمليات اكتشاف و حفاري گاز در منطقه شدت يافته و اين مساله به پديدار شدن تنش‌هاي قديمي منجر شده است.

دولت افغانستان 70 زنداني خطرناك طالبان را آزاد كرد

دولت افغانستان روز گذشته 70 نفر از زندانيان خطرناك ديگر طالبان را از زندان پلچرخي كابل آزاد كرد. با آزادي اين زندانيان طالبان، شمار زندانيان آزاد شده از مجموع 400 زنداني خطرناك طالبان به 150 تن ‌رسيده است. پيش از اين 80 زنداني خطرناك طالبان پس از تاييد لويه جرگه آزاد شده بودند. اما روند آزادي زندانيان خطرناك طالبان به دليل اعتراضات دولت‌هاي فرانسه و استراليا متوقف بود. هفت تن از اين زندانيان خطرناك طالبان در قتل شهروندان فرانسوي و استراليايي دست داشته و به همين خاطر اين دو دولت خواستار عدم آزادي اين زندانيان بودند. پيش از اين دولت افغانستان گفته بود كه تلاش‌هايش را به منظور اقناع دولت‌هاي فرانسه و استراليا آغاز كرده و روز گذشته حنيف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان با وزير خارجه فرانسه نيز در اين خصوص گفت‌وگو كرده بود. دولت افغانستان همچنين اعلام كرده كه آزادي زندانيان خطرناك طالبان به استثناي 7 نفري كه دولت‌هاي فرانسه و استراليا در مورد آن ملاحظه دارند، ادامه مي‌يابد و به زودي تكميل خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون