• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4733 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ شهريور

خبر

عربستان و امارات همچنان با بمب خوشه‌اي يمن را بمباران مي‌كنند

سازمان ملل طي گزارشي اعلام كرده كه ائتلاف سعودي- اماراتي اخيرا در عمليات‌هاي نظامي‌ خود در شهر الحديده يمن از تسليحاتي استفاده مي‌كنند كه در سطح بين‌المللي به كار بردن آنان ممنوع است. به نوشته وبگاه «ميدل‌ ايست مانيتور» بعد از اينكه فاش شد ائتلاف عربستان-امارات در يكي از حملات هوايي عليه شهر الحديده يمن از بمب‌هاي خوشه‌اي استفاده كرده‌، سازمان ملل با انتشار اين گزارش در اين خصوص اعلام نگراني كرد. طبق گزارش وبگاه «المهره» يمن، «ابيجيت گوها»، رييس هيات نماينده سازمان ملل در يمن در بيانيه‌اي گفته درمورد حملات هوايي مكرر در تاريخ ۱۶ تا ۲۳ آگوست عليه منطقه «الارج» كه ما بين شهر الحديده و بندر الصليف اين كشور واقع شده، نگران است. او همچنين گفت علاوه بر گزارش‌ها درباره استفاده از بمب خوشه‌اي و درگيري‌هايي كه صبح پنجشنبه اطراف شهر الحديده به وجود آمدند نگراني بسياري به وجود آورد. گوها از طرف‌هاي درگير در يمن خواست از انجام هر گونه اقدامي كه به اجراي توافق آتش‌بس الحديده خدشه وارد مي‌كند، خودداري كنند.


انتقاد لاوروف ازاتحاديه اروپا

«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه روز چهارشنبه در كنفرانس خبري مشترك با «ولاديمير ماكي» همتاي بلاروسي خود درباره وضعيت در اين كشور گفت مسكو انتخابات رياست‌جمهوري ۹ آگوست در بلاروس را به رسميت مي‌شناسد و اميدوار است مذاكره به ثبات اوضاع در اين كشور كمك كند. به گزارش خبرگزاري «اسپوتنيك»، لاوروف در ادامه صحبت‌هايش مواضع اتحاديه اروپا و ناتو را درباره بلاروس مخرب خواند. لاوروف گفت روسيه اطلاعات درباره فعاليت‌ها با هدف ايجاد بي‌ثباتي در بلاروس را كه از اوكراين هماهنگ شده بود، تاييد كرده است. اين ديپلمات ارشد روس در ادامه بر عدم توجه به دخالت‌هاي خارجي در امور بلاروس تاكيد كرد و گفت: در سطوح چندجانبه هيچ مذاكره‌اي را آغاز نخواهيم كرد. لاوروف تصريح كرد كه كشورهاي مداخله‌كننده در تلاش هستند تا اوضاع در بلاروس را به يك مساله بين‌المللي تبديل كنند تا از اين طريق واسطه‌گري تحميلي در بلاروس را توجيه كنند. وزير خارجه بلاروس هم در همين خصوص گفت كه انتخابات رياست‌جمهوري در بلاروس از سوي نيروهاي داخلي و خارجي براي تضعيف اوضاع سياسي اين كشور مورد سوءاستفاده قرار گرفت. او افزود، از انقلاب رنگي در بلاروس ممانعت شد و مقامات بلاروس توانسته‌اند از وضعيتي كه به بحران سياسي سال ۲۰۱۴ اوكراين شباهت دارد جلوگيري كنند.


نگراني آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي كره‌شمالي

آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود فعاليت‌هاي هسته‌اي كره‌شمالي را «عامل نگراني جدي» اعلام كرد. آژانس در گزارش خود خطاب به اعضايش ادعا كرد: ادامه برنامه هسته‌اي كره‌شمالي نقض آشكار قطعنامه‌هاي مرتبط با شوراي امنيت سازمان ملل و بسيار تاسف‌بار است. به گزارش «ديلي استار»، آژانس در ادامه از نشانه‌هاي مرتبط با توليد اورانيوم غني شده در سايت هسته‌اي «يونگ‌بيون» بعد از آخرين گزارش اين نهاد در ماه آگوست سال ۲۰۱۹ خبر داد. ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل همچنين در گزارش خود اعلام كرد كه به سايت يونگ‌بيون يا ساير مكان‌ها در كره‌شمالي دسترسي نداشته و تحليلش را برمبناي «اطلاعات موجود» از جمله اطلاعات منبع باز و تصاوير ماهواره‌اي تهيه كرده است. پيش از اين وزارتخانه‌هاي خزانه‌داري، بازرگاني و خارجه امريكا هم در بيانيه هشدارآميز مشتركي ادعا كردند كره‌شمالي به تلاش‌‌هايش به منظور دستيابي به مواد و تجهيزات مورد‌نياز براي برنامه موشك بالستيك خود ادامه مي‌دهد.


حمايت برندگان جايزه نوبل از بايدن

81 برنده جايزه نوبل روز چهارشنبه در نامه‌اي اعلام كردند از «جو بايدن» نامزد دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري امسال امريكا حمايت مي‌كنند. به نوشته پايگاه اينترنتي شبكه «سي‌اِن‌اِن»، اين دانشمندان در نامه خود نوشتند، بايدن را به ‌خاطر «اشتياق در گوش دادن به كارشناسان» مورد حمايت قرار مي‌دهند. در اين نامه آمده است: «ملت ما هيچ‌گاه تا اين حد به رهبراني كه براي علم در تبيين سياست‌هاي عمومي ارزش قائل باشند، نياز نداشته است.» همچنين مي‌افزايد: «جو بايدن در دوران طولاني‌‌مدت خدمت خود همواره اشتياقش نسبت به گوش دادن به كارشناسان را نشان داده است. او درك خوبي از ارزش همكاري بين‌المللي در تحقيقات دارد و به سهمي كه مهاجران در حيات فكري كشور ما دارند، احترام مي‌گذارد.» «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا از زمان شيوع ويروس كرونا، نسبت به نظرات كارشناسي بي‌توجهي كرده و حتي در‌خصوص استفاده از ماسك نيز تشكيك ايجاد كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها