• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4733 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ شهريور

ادامه از صفحه اول

خانه هنرمندان ايران در آستانه تعطيلي است 

خانه هنرمندان ايران به عنوان مجمع همه صنوف هنري، نهاد مهمي به حساب مي‌آيد. من شهادت مي‌دهم كه متاسفانه آنچنان كه بايد به خانه هنرمندان ايران توجهي نشده و اين مجموعه الان در حال تعطيل شدن است. اينجا نهاد بسيار مهمي هم در سطح ملي و هم در سطح بين‌المللي است و در طول اين سال‌ها توانسته اعتبار خوبي كسب كند و انتظار مي‌رود كه بيش از اينها به خانه هنرمندان ايران كمك شود.
خانه هنرمندان ايران همه روزه صدها بازديدكننده داشت، اما در چند ماه اخير به دليل شرايط ناشي از كرونا مراجعه‌اي به آن صورت نمي‌گيرد. متاسفانه از اسفند همه برنامه‌هاي خانه از نمايشگاه‌ها و تئاتر و كنسرت تا پخش فيلم و ديگر رويدادهاي هنري و نشست‌ها تعطيل شده است. حتي يكي، دو ماه پيش كه مجوز برخي فعاليت‌ها با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي صادر شد، باز هم شرايط خانه هنرمندان ايران به دوران پيش از كرونا بازنگشت و شرايط هنوز هم به همان منوال است.  با توجه به هزينه‌هايي كه اين مجموعه دارد، مشكلات آن فراتر از حد تصور است. ما انتظار داريم كه به اين مركز توجه بيشتري صورت بگيرد، هم از طرف دولت و وزارت ارشاد و هم از سوي شهرداري. خانه هنرمندان ايران الان واقعا در خطر تعطيلي قرار دارد و اميدوارم مسوولان دولتي توجه جدي‌تري به اين مجموعه داشته باشند. در مورد رديف بودجه قول‌هايي داده شده اما متاسفانه محقق نشده است. وزارت ارشاد واقعا هيچ كمكي به خانه هنرمندان ايران نكرده است، نه الان و نه سال گذشته.

محرم در فضاي مجازي

اغراق نيست اگر بگوييم لايو اينستاگرامي او از بسياري برنامه‌هاي مذهبي صدا و سيما نيز بيشتر ديده شده و به رقيبي قدرتمند براي رسانه ملي تبديل شده است. اصولگراياني كه سال‌هاي انحصار صدا و سيما را در اختيار خود داشته‌اند بيشترين منتقدان لايو اينستاگرامي او در توييتر بوده‌اند. اما معناي اقبال به لايو اينستاگرامي آقاميري چيست؟ توسعه تكنولوژي و شبكه‌هاي اجتماعي باعث شده جامعه ايران متكثر شده و ديگر سلايق و علايق مردم را تحت يك چارچوب و قالب از پيش‌تعيين‌شده نتوان دسته‌بندي كرد. اين امر در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي از جمله مسائل مذهبي نيز نمايان است. اقبال بي‌سابقه به يك سخنراني مذهبي در اينستاگرام و ساير شبكه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد كه ديگر نمي‌توان مردم را محدود به يك ديدگاه خاص كرد و ديدگاه‌هاي مذهبي مختلف مورد توجه كاربران ايراني قرار مي‌گيرد؛ كاربراني كه محدود به شهر تهران نيستند و به لطف ظهور جامعه شبكه‌اي، حالا از سراسر كشور و حتي دنيا مي‌توانند به سادگي محتواي مذهبي مطلوب خود را به صورت آنلاين تماشا كنند.  اقبال به لايو اينستاگرامي آقاميري، نشان مي‌دهد كه سياست‌گذاران مذهبي و فرهنگي ما بايد رويكرد جديدي در توليد محتواي مذهبي اتخاذ كنند وگرنه دير يا زود صداي آنها در ميان هزاران صداي بلند ديگر حذف مي‌شود. براي اين امر، بايد از رسانه ملي شروع كرد؛ جايي كه براي اثرگذار بودن، ديگر با نگاه‌هاي محدود و ايجاد تك‌صدايي نمي‌تواند اداره شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها