• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4733 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ شهريور

بايدها و نبايدهاي بهداشتي، آموزشي و پرورشي در آستانه آغاز سال تحصيلي

دست به دست هم دهيم تا مهر

غزل لطفي

 

به دليل شيوع ويروس كرونا و احتمال همزماني با اپيدمي آنفلوآنزا كه هر 10 سال يك‌بار رخ مي‌دهد، امسال شروع سال تحصيلي با سال‌هاي گذشته بسيار متفاوت خواهد بود. وزارت بهداشت در حال تدوين پروتكل‌هايي كامل است تا هر چه بيشتر سلامت فرزندان ما تامين شود و وزارت آموزش و پرورش نيز تمام توان خود را به كار بسته تا با بهينه‌ترين روش‌ها تحصيل و سلامت را توام كند. سال تحصيلي 1400-99 با تقسيم‌بندي مدارس در نقاط سفيد، زرد و قرمز آغاز خواهد شد. اهميت اين تقسيم‌بندي بيشتر به جهت رعايت نكات بهداشتي براي تامين سلامت دانش‌آموزان و كادر آموزشي خواهد بود و به‌طور حتم اولين و مهم‌ترين درسي كه فرزندان ما خواهند آموخت همين موضوع است. باتوجه به تقسيم‌بندي مناطق، در مناطقي كه قرمز اعلام مي‌شود تحصيل به شيوه مجازي آغاز خواهد شد كه چند نكته در اين شرايط قابل تامل است: 
  همان‌طور كه براي دوركاري نياز به محيطي است كه به محل كار شبيه‌سازي شده باشد تا تمركز كامل برقرار باشد، دانش‌آموزان براي تحصيل هم نيازمند محيطي آرام هستند تا يادگيري به بهترين شكل صورت بگيرد.
    توجه به ساعت خواب و بيدار شدن (با اينكه قرار نيست فرزند ما از منزل خارج شود) صرف صبحانه قبل از شروع ساعت آموزش و استقرار در محلي (مثلا پشت ميز تحرير) كه قرار است به عنوان محل آموزش از آن استفاده شود به يادگيري و تمركز كمك بسياري خواهد كرد.
    حواس‌مان باشد قرار است فرزندان ما درس بخوانند، پس با در دست گرفتن گوشي در تختخواب و چشماني خواب‌آلود نمي‌شود آموخت.
    نظارت هميشگي اوليا به تحصيل بدون به‌هم زدن تمركز، يكي از عوامل مهم به جهت هر چه جدي‌تر برگزار شدن كلاس درس مجازي است.
   به فرزند خود يادآور شويم، معلم چه ببيند و چه نبيند مهم خود دانش‌آموز است كه نسبت به يادگيري بايد متعهد باشد.
   پس از پايان ساعات تدريس مجازي تكرار و تمرين به يادگيري كمك شاياني خواهد كرد و توجه به اين نكته كه بازي‌هاي رايانه‌اي وقت زيادي را از فرزندان خواهد گرفت، بسيار مهم است.
و نكته‌اي بسيار مهم؛ معلمين و كادر مدرسه هم افرادي هستند كه فرزندان و زندگي خود را دارند، چون تحصيل مجازي شده قرار نيست در تمام ساعات روز پاسخگوي سوالات ما باشند. سوالات خود را يادداشت كنيم و در زمان‌هاي برنامه‌ريزي شده بپرسيم.
همچنين براي گفت‌وگوهاي دوستانه و سوالات درسي دانش‌آموزان با هم نيز درست مثل زماني كه در مدرسه حضور داشته‌اند برنامه‌ريزي لازم است.
    نظارت بر برگزاري انجام آزمون‌هاي مجازي توسط اوليا همراه با خود نظارتي دانش‌آموزان براي مشاهده نتيجه آموزش‌هاي ارايه شده، جهت تكميل روند آموزش نيز جزو ضروريات است.
در مناطق زرد و سفيد هم تحصيل مجازي مكمل تحصيل حضوري خواهد بود و علاوه به رعايت موارد بالا بايد به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي هم توجه ويژه داشت. 
   از لحظه‌اي كه فرزند ما از منزل خارج مي‌شود تا زمان بازگشت بايد تمام نكات و اصول بهداشتي مورد توجه قرار بگيرد.
   براي فرزند خود دو يا سه ماسك قابل شست‌وشو تهيه كنيم تا در صورت عرق كردن صورت يا نياز به عوض كردن ماسك، بتواند از آنها استفاده كند و به او بياموزيم كه ماسك استفاده شده را درون يك كيسه قرار دهد تا بعد از بازگشت از مدرسه، نسبت به شست‌وشوي آن اقدام شود.
   همه افرادي كه فرزند در سن تحصيل دارند يا به نوعي، روز اول شروع سال تحصيلي در مدرسه حضور داشته‌‌‌اند؛ شاهد دلتنگي بچه‌ها براي دوستان و معلمين خود بوده‌اند، به آنها يادآور شويم همان‌طور كه ما در زندگي كرونايي فعلي با دلتنگي‌ها مواجه هستيم و آن را مديريت مي‌كنيم شما هم بايد براي حفظ سلامت خود و دوستان و معلمين خود نسبت به مديريت و كنترل احساسات‌تان كوشا باشيد؛ دست دادن، روبوسي و در آغوش كشيدن و عدم رعايت حداقل فاصله اجتماعي تا پايان كرونا مقدور نيست.
   روز اول شروع سال تحصيلي اوليا دغدغه‌هاي خود را دارند كه اين روزها نگراني‌هاي كرونايي هم به آنها اضافه شده و قابل درك است، اما تجمع در جلوي در واحد آموزشي يا در حياط مدرسه فقط باعث بالا رفتن احتمال انتقال بيماري از مبتلايان بدون علامت خواهد شد. فرزندان خود را به اولياي مدرسه بسپاريد و به جهت هماهنگي‌هاي بعدي از تماس تلفني استفاده كنيد.
   دانش‌آموزاني كه از سرويس مدرسه براي رفت و آمد استفاده مي‌كنند، در صندلي‌هاي كنار  هم  ننشينند.
   براي باز و بسته كردن در خودرو حتما از دستكش يا يك كيسه فريزر استفاده كنند.
   تغذيه در مدرسه كمك بسيار زيادي به شادابي و بالا بردن روند تحصيل مي‌كند و هميشه پدران و مادران توجه ويژه‌اي به اين موضوع داشته‌اند؛ در اين زمان نيز نيازمند توجه ويژه‌تري خواهد بود؛ براي فرزندان خود خوراكي‌هاي مقوي و سالم درنظر بگيريم كه با اصول بهداشتي بسته‌بندي كرده‌ايم و در اختيارشان گذاشته‌ايم.

به فرزندان خود بياموزيم
   داشتن بطري آب شخصي كه در منزل پر شده نياز به استفاده از شيرهاي آبخوري مدرسه را به حداقل خواهد رساند.
  ما مطمئن هستيم كه مواد خوراكي موجود در بوفه مدارس با دقت ضدعفوني شده طبق پروتكل‌هاي بهداشتي تهيه شده است، اما به‌طور معمول در مدرسه براي پرداخت وجه خوراكي خريداري شده از پول نقد استفاده مي‌شود نه كارت بانكي، پس حتي‌المقدور ميان‌‌وعده را در منزل تهيه كنيم.
    تعارف نكردن خوراكي‌ها و نخوردن از مواد غذايي دوست و همكلاسي‌هاي‌مان تا زمان درمان قطعي كروناويروس نشانه ادب بهداشتي دانش‌آموزان خواهد بود.
   در پايان هر كلاس درس شستن دقيق دست جزو ضروريات است كه اگر با صابون شخصي همراه باشد بسيار كاربردي‌تر خواهد بود. اگر صابون و مواد ضدعفوني‌كننده شخصي نداشتيد براي دست زدن به جاصابوني از يك دستمال كاغذي استفاده شود.
   در استفاده از سرويس‌هاي بهداشتي حتما توجه كنيد كه دست زدن به شيرآلات و در سرويس، باعث آلوده شدن دست‌هاي‌تان مي‌شود، دقت كنيد كه اگر نياز به سرويس بهداشتي بود حتما براي باز و بسته كردن شيرآلات و در‌ها از دستمال كاغذي استفاده كنيد و نسبت به شست‌وشوي كامل دست‌ها هم بسيار دقت شود.
   كفش‌ها آلوده‌ترين وسايل همراه ما هستند، اگر نياز شد به كفش‌هاي‌مان دست بزنيم (مثلا به جهت بستن بند آن) حتما نسبت به شستن دست‌ها به سرعت اقدام كنيم.
  در كلاس درس رعايت فاصله‌اي كه مسوولان مدرسه درنظر گرفته‌اند در تمام ساعت درسي الزامي است؛ اگر سوالي داشتيد از معلم خود بپرسيد تا براي‌تان روي تابلوي آموزشي توضيح دهد و از نشستن كنار همكلاسي و سوال و پرسش در فاصله مكاني نزديك پرهيز كنيد.
  عاداتي چون جويدن انتهاي مداد و خودكار را بايد ترك كرد.
  دست زدن به صورت باعث انتقال آلودگي مي‌شود پس بايد كنار گذاشته شود.
   كلاس‌هاي درسي نياز به تهويه مطلوب دارند كه به‌طور حتم مسوولان مدرسه به آن توجه ويژه دارند تا در طول ساعات درسي هوا ساكن نماند.

و در پايان چند نكته مهم 
اولياي مدرسه در زمان حضور دانش‌آموزان تمام توان خود را به جهت كنترل اصول بهداشتي مي‌كنند اما شروع اين پروسه بايد از منزل باشد. اگر كوچك‌ترين بي‌حالي و كسالتي در فرزند خود ديديد، استراحت در منزل و عدم حضور در مدرسه را مقدم بدانيد. معلمين عزيز هم هر روز قبل از شروع درس از سلامت دانش‌آموزان اطمينان حاصل كنند و اگر دانش‌آموزي را با كمترين علاdم كسالت ديدند نسبت به جداسازي او و در جريان قرار دادن اوليا در سريع‌ترين زمان اقدام كنند. بديهي است كه وجود اتاق يا مكاني كه دانش‌آموز تا آمدن اوليا در آنجا بدون مواجهه با بقيه دانش‌آموزان در آن استراحت كند، ضروري است.
تا درمان قاطع كرونا، دست به دست هم دهيم به مهر...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها