• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4733 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ شهريور

نگراني مسوولان حوزه سلامت از بازگشايي مدارس

وزير بهداشت: در دفاع از سلامت مردم در مقابل هر حركت مخاطره‌آميز مي‌ايستيم

گروه اجتماعي| بنا بر آخرين اعلام وزارت بهداشت، تعداد فوتي‌هاي كرونا در كشور همچنان سه رقمي و آمار بستري‌هاي بدحال هم همچنان بالاست. ديروز، سخنگوي وزارت بهداشت خبر داد كه ظرف شبانه‌روز 11 تا 12 شهريور ماه، 125 مبتلاي كوويد 19 فوت كرده‌اند كه اين عدد نسبت به آمار 72 ساعت گذشته افزايش قابل‌توجهي يافته است. به گفته سيما سادات لاري، حالا تعداد فوتي‌هاي كرونا در كشور به 21 هزار و 797 نفر رسيده و به دنبال شناسايي روزانه 1858 بيمار جديد، آمار كل مبتلايان هم به ۳۷۸ هزار و ۷۵۲ نفر افزايش يافته و همچنان، 13 استان كشور - تهران، مازندران، گيلان، قم، اصفهان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، كرمان، خراسان شمالي، سمنان، يزد، زنجان و قزوين - در وضعيت قرمز و 15 استان - آذربايجان غربي، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبيل، بوشهر، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبي، مركزي، ايلام، چهارمحال و بختياري، گلستان و خوزستان - در وضعيت هشدار قرار دارند و فقط 3 استان، به دليل كاهش ابتلاي جديد و بستري‌هاي بدحال و تثبيت نرخ فوت روزانه، در شرايط سفيد قرار دارند. اعداد ابتلا و فوت كوويد19 در كشور، در حالي رو به افزايش است كه بنا به اعلام وزارت آموزش و پرورش، قرار است از روز شنبه، مدارس كشور بازگشايي شود. وزير بهداشت در واكنش به بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي براي دانشگاه‌ها كه مراكز بالقوه شيوع آلودگي و انتقال ويروس خواهند بود، به مردم اطمينان داد: «اگر سلامت شهروندان را در خطر ببينيم، به عنوان وزارت بهداشت، محكم در مقابل آن حركت خواهيم ايستاد. همه مردم ايران بدانند كه فرزند تمام شهروندان براي ما عزيز هستند. آنچه مورد توجه است، آميزه‌اي از آموزش از راه دور و حضوري با رعايت پروتكل‌هاست و با وزير آموزش و پرورش كه به‌شدت از تصميمات ستاد ملي كرونا و وزارت بهداشت پيروي مي‌كند هم در مورد مدارس و سال تحصيلي جديد، بررسي‌هاي لازم را انجام خواهيم داد. مردم هم بدانند كه اگر كوچك‌ترين آسيبي را متوجه فرزندان اين سرزمين ببينيم، اولين كسي كه اعلام مي‌كند و از تشكيل هر گردهمايي ممانعت مي‌كند، ما خواهيم بود و خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش نيز حمايت خواهد كرد. همچنان كه در مورد برگزاري كنكور قول داديم كنكورهايي را برگزار مي‌كنيم كه حتي كمترين خطر متوجه فرزندان عزيز ما نشود و در كنكور دكترا، كارشناسي و كنكور سراسري هم با رعايت فاصله‌گذاري و حتي بيشتر از آنچه از قبل اعلام كرده بوديم و نظارت‌هاي مستمر همكاران‌مان، توانستيم كنكور منطبق بر پروتكل‌هاي بهداشتي را برگزار كنيم. يقينا در مورد بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها هرچه سلامت فرزندان ما را تهديد كند، ممانعت مي‌كنيم و آنچه بدانيم منطبق بر پروتكل‌ها و دور از آسيب براي جسم و روح فرزندان ما است را اجرا خواهيم كرد.»
به دنبال صحبت‌هاي وزير بهداشت، فرمانده ستاد مقابله با بيماري كرونا در كلانشهر تهران هم گفت: «يكي از دلايلي كه نگراني بازگشايي مدارس را دوچندان مي‌كند، افزايش استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي است.»
عليرضا زالي افزود: «بالغ بر ۱۴ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر در استان تهران سكونت دارند و پديده سكونت‌هاي غيررسمي در اين استان بسيار شايع است، به‌طوري كه ۱۲ تا ۱۳ درصد شهروندان در سكونتگاه‌هاي غيررسمي زندگي مي‌كنند، اين افراد وضعيت بهداشتي ضعيفي دارند و كنترل بيماري در اين مناطق به مراتب سخت‌تر است. روزانه يك ميليون نفر به صورت شناور در ساعات آغازين روز به تهران وارد و در ساعات واپسين روز از تهران خارج مي‌شوند و نكته حائز اهميت اين است كه روزانه ۴۰۰ هزار خودرو فقط از استان البرز به تهران وارد مي‌شوند. همچنين حاشيه‌نشيني، سكونت اتباع بيگانه و سكونت اتباع بيگانه فاقد كارت اقامت در تهران بيشتر از ساير استان‌ها مشاهده مي‌شود. در حال حاضر كه مشاغل آموزشي فعاليتي ندارند، روزانه ۸۵۰ هزار نفر از مترو و ۸۰۰ هزار نفر از اتوبوس استفاده مي‌كنند و حدود ۷۵ هزار تاكسي تحت پوشش اتحاديه تاكسيراني مشغول به خدمت‌رساني هستند. يكي از دلايلي كه نگراني بازگشايي مدارس را دوچندان مي‌كند، افزايش استفاده از وسايل حمل‌و‌نقل عمومي است. چون كنترل بيماري هم در تهران دشوار است و مصداق اين است كه جمعيت ۹۶۰ هزار نفري ساكن در منطقه ۴ شهرداري، ۱,۵ برابر جمعيت استان ايلام است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها