• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4735 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ شهريور

روحاني زنگ آغاز سال تحصيلي 1400‌‌-1399 را به ‌صورت مجازي نواخت

كشورهاي دوست هم كمك نكردند

ترم دوم تحصيلي دانش‌آموزان و ترم بهار دانشجويان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي، عملا با شيوع كوويد۱۹ به محاق رفت. اگرچه پس از تعطيلي‌هاي پياپي در ابتداي شيوع كرونا، بالاخره روند آموزش متوقف نشد و آموزش مجازي، جاي آموزش حضوري را گرفت، تجربه آموزش و آزمون به سبك و سياقي كه از ماه پاياني سال ۹۸ شروع شده و تاكنون ادامه داشته براي اغلب كشورها ازجمله ايران جديد و تجربه نشده‌ بوده است. اين تجربه تازه و البته به ناچار، در حوزه آموزش و آزمون موافقان و مخالفان متعددي داشته كه در تريبون‌هاي رسانه‌اي يا فضاي مجازي رو در روي هم ايستاده‌اند و ادعاهاي يكديگر را به چالش كشيده‌اند. علاوه بر طي فرآيند آموزش با تمام نقد‌ها و پستي و بلندي‌هاي سال تحصيلي گذشته، آغاز به كار مدارس و دانشگاه‌ها در سال تحصيلي 1400-1399 يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي دولت مستقر بوده است. ديروز، پانزدهم شهريور ماه زنگ آغاز به كار مدارس در حالي نواخته شد كه نه‌تنها بسياري از والدين با آموزش حضوري فرزندان‌شان مخالف بودند، بلكه تركيب آموزش حضوري دانش‌آموزان و نواختن زنگ آغاز سال تحصيلي به‌صورت مجازي ازسوي رييس‌جمهوري باعث شد نقدها به اين تصميم دولت شدت گيرد. ديروز نه‌تنها دوگانه سلامت- آموزش جدي‌تر به چشم آمد، بلكه بحث تمايز ميان مسوولان و مردم عادي و حتي فرزندان مقامات و فرزندان مردم عادي چشمگير بود.
حسن روحاني هم صبح ديروز پس از نواختن زنگ آغاز به تحصيل، آن‌هم به صورت مجازي از همين دوگانه‌هايي گفت كه در ۷ ماه گذشته بنابر موقعيت، شدت گرفته و البته همچون بسياري از اتفاقات ديگر كم‌كم عادي و به دست فراموشي سپرده شد. در همين راستا رييس‌جمهوري تاكيد كرد «همان‌طور كه در ماه‌هاي گذشته ثابت كرديم، دوگانگي نان و جان دروغ و دوگانگي سلامت و ديانت ناصحيح است، امروز هم به مدد همه خانواده‌ها و دانش‌آموزان عزيز و معلمان گرانقدر ثابت مي‌كنيم دوگانگي «سلامت و آموزش» و «خانه و مدرسه» نادرست است. ما سال تحصيلي را با دقت بيشتر در امر سلامت آغاز مي‌كنيم. اين نكته روشن است كه يكي از دغدغه‌هاي آموزش و پرورش طول ساليان دراز گذشته، هميشه سلامت دانش‌آموزان بوده است.»

در  دوران بمباران  آموزش  را  تعطيل  نكرديم
حسن روحاني جنگ تحميلي را با دوران شيوع كرونا مقايسه كرد و گفت: «ما در 8 سال جنگ تحميلي آموزش را تعطيل نكرديم. در روزهاي سخت بمباران شهرها، آموزش را تعطيل نكرديم و دانش‌آموزان ما به‌رغم سختي‌ها راهي مدرسه و درس‌آموزي شدند.هركس معتقد است آموزش بايد تعطيل شود، معنايش اين است كه معتقد است پيشرفت كشور و رشد و تعالي نوجوانان و جوانان بايد متوقف شود درحالي كه آموزش توقف‌ناپذير است.» او در ادامه به مهارت‌آموزي دانش‌آموزان و رفع اضطراب آنها با كمك معلمان تاكيد كرد و همچنين از معلمان خواست با سبك و سياق جديد يعني «كوتاه و خلاصه كردن و كپسولي كردن آموزش، با بهترين بيان و شيوا‌ترين بيان در كمترين زمان» را در آموزش امسال خود لحاظ كنند. روحاني همچنين تاكيد كرد كه «امسال سال انضباط دقيق دانش‌آموزان است؛ چيزي شبيه پادگان‌هاي آموزشي نيروهاي مسلح، هميشه در كلاس‌ها و مدرسه انضباط يك اصل بوده، اما امسال اصل مهم است. »

فقط  بايد  روي  پاي  خودمان  بايستيم
رييس‌جمهوري پس از نواختن زنگ مدارس در جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا شركت كرد و در اين نشست «به تعطيلي كشاندن كشور به بهانه مقابله با ويروس كرونا» را خواست دشمن و دستگاه‌هاي تبليغاتي آنها دانست كه ناكام مانده است. او باز هم تاكيد كرد كه «برابر هم قرار دادن «جان و نان»، «سلامت و ديانت» و «سلامت و آموزش» نادرست و مشكل و مساله ما تنها يك ويروس نيست؛ مساله اصلي حفظ سلامت جسم و روح مردم و تداوم زندگي و معنويت مردم است. درحالي كه بسياري از خانواده‌ها در فضاي مجازي تاكيد داشتند از فرستادن فرزندان‌شان به مدارس خودداري كرده‌اند.» حسن روحاني گفت: «در همين 7 ماه سپري شده و تعطيل شدن مدارس و ماندن بالاجبار فرزندان خانواده‌ها در منزل براي بچه‌ها و خانواده‌ها مشكلات روحي و رواني ايجاد كرده كه رفتن بچه‌ها به مدرسه مي‌تواند تاحدودي اين شرايط را بهتر كند. علاوه بر آموزش و پرورش، آموزش‌ عالي نيز از ديروز روند قبلي را پيش گرفت و همان‌طور كه روحاني هم گفت دانشگاه‌ها نيز همچون مدارس بنا به شرايط در برخي نقاط حضوري و فعال و در برخي مناطق به‌ صورت مجازي خواهد بود.» روحاني در بخش ديگري از سخنانش به ارتباطات بين‌المللي كشور در ۷ ماه گذشته اشاره كرد و گفت كه «نه‌تنها امريكا به عنوان يك دشمن شرور هيچ كمكي به ملت ايران نكرد، بلكه حتي كشورهاي دوست هم پا پيش نگذاشتند تا با قبول خطر در اين شرايط سخت كمكي به ايران كنند و لذا ملت ايران به‌خوبي اين نكته را دريافت كه بايد در اين جهان فقط روي پاي خودش بايستد.» او در ادامه به تداوم گردش اقتصادي تاكيد و اذعان كرد كه رشد منفي ايران 1.7درصد بوده است اما در بخشي ديگر گفت كه گفتمان ما سلامت به‌علاوه فعاليت و گفتمان رسانه‌هاي خارج سلامت بدون فعاليت بود. او با بيان اينكه اين رسانه‌ها در كارشان موفق نمي‌شوند، گفت كه آنها در هر حالتي نِق مي‌زنند. روحاني در عين حال درباره برگزاري مراسم اربعين نيز اظهارنظر كرد و گفت كه وضع عراق براي پذيرايي از زائران اربعين مناسب نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون