• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4735 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ شهريور

خبر

سفر وزير دفاع هندوستان به ايران

وزير دفاع هند اعلام كرد كه پس از سفر به مسكو به تهران مي‌رود. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري اردو پوينت، رجنات سينگ وزير دفاع هند كه به تازگي براي شركت در نشست مشترك وزراي دفاع سازمان همكاري شانگهاي به مسكو رفته بود در پيامي توييتري اعلام كرد كه روسيه را ترك كرده و براي ديدار با امير سرتيپ حاتمي وزير دفاع كشورمان راهي تهران شده است. منابع آگاه از وزارت امور خارجه هند به خبرگزاري اسپوتنيك گفته‌اند كه سفر سينگ به تهران يك‌روزه خواهد بود.

توافق پكن و دهلي نو براي كاهش تنش مرزي

وزارت دفاع هند روز شنبه اعلام كرد با طرف چيني درخصوص كاهش تنش‌هاي مرزي به توافق رسيده است. به نوشته رويترز، اين وزارتخانه پس از ديدار وزراي دفاع هند و چين در بيانيه‌اي نوشت، دو طرف بر سر اينكه «هيچ‌كدام نبايد اقدام ديگري انجام دهند كه به پيچيده‌شدن اوضاع يا افزايش تنش در نواحي مرزي منجر شود» به توافق رسيدند. از آنجا كه دو كشور همسايه هند و چين، يك مرز مشخص ندارند و تنها يك خط كنترل واقعي براي جداسازي دو قلمرو دارند كه در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ ميان دو كشور ايجاد شد، به همين دليل در چندين دهه اخير، درگيري‌هاي مرزي زيادي بين دو كشور رخ داده است. تنش‌هاي مرزي بين چين و هند از آخرين هفته آوريل در خط كنترل مرزي در شرق منطقه لداخ روابط دو كشور را به تيرگي كشانده و دو طرف شاهد شديدترين نزاع بين دو كشور حدود ۵۰ سال اخير بودند. در درگيري‌هاي ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد)، ۲۰ سرباز هندي كشته شدند.

جمع‌آوري سلاح‌هاي غيرقانوني

در بصره

 

بخش رسانه امنيتي وابسته به وزارت دفاع عراق صبح شنبه از آغاز همزمان عمليات امنيتي در بغداد و بصره براي مصادره سلاح‌هاي بدون مجوز به دستور نخست‌وزير اين كشور خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه الجزيره، بخش رسانه امنيتي وابسته به وزارت دفاع عراق اعلام كرد عمليات گسترده‌اي با حضور يگان‌هاي ارتش و پليس براي مصادره سلاح‌هاي بدون مجوز در استان بصره آغاز شده و قرار است كه پنج روز ادامه يابد. اين اقدام دو هفته بعد از سفر نخست‌وزير عراق به بصره انجام مي‌شود. گروه اطلاع‌رساني امنيتي در بيانيه خود آورده است، نيروهاي ارتش، نيروهاي پياده‌نظام، نيروهاي گارد، پليس در عمليات بصره شركت دارند. در همين حال، خبرگزاري آناتولي به نقل از يك افسر در فرماندهي اتاق عمليات بصره گزارش داد كه اين عمليات به دنبال پايان دادن به منازعات قبيله‌اي است چراكه استان بصره اخيرا شاهد درگيري با استفاده از سلاح‌هاي سنگين بوده است. اكرم صدام، فرمانده اتاق عمليات بصره نيز جمعه در اين باره گفت كه داشتن يك سلاح سبك (مسلسل) در هر خانه‌اي مجاز است. عمليات مشابهي نيز همزمان با عمليات امنيتي بصره با حضور نيروهاي نظامي و امنيتي در مناطق و محله‌هاي شرق بغداد آغاز شد. قانون عراق به هر خانواده عراقي اجازه مي‌دهد يك سلاح سبك را پس از ثبت آن در مراكز مربوطه نگهداري كنند اما طبق آداب و رسوم قبايل، عراقي‌ها مقدار زيادي اسلحه در خانه‌هاي‌شان نگهداري مي‌كنند. اين عمليات امنيتي پس از آن آغاز شد كه مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق پنجشنبه به نيروهاي امنيتي اين كشور دستور داد كه به پديده سلاح‌هاي بدون مجوز و غيرقانوني پايان دهند.

وزير خارجه روسيه

دوشنبه به دمشق مي‌رود

 

وزير خارجه روسيه در صدر يك هيات رسمي روز دوشنبه هفته جاري به دمشق پايتخت سوريه سفر مي‌كند. به گزارش ايرنا به نقل از الميادين، سرگئي لاوروف در سفر به سوريه با بشار اسد رييس‌جمهوري اين كشور ديدار خواهد كرد. شركت در نشست كميسيون اقتصادي مشترك روسيه و سوريه از جمله برنامه‌هاي ديگر لاوروف در سفر به دمشق است. به گزارش الميادين، بحث درباره روابط دو جانبه، فرآيند سياسي در سوريه و مبارزه با تروريسم و وضعيت شرق فرات از جمله محورهاي گفت‌وگوي وزير خارجه روسيه با مقام‌هاي سوريه است. لاوروف دو روز پيش از نتايج سومين نشست كميته تدوين قانون اساسي در ژنو سوييس را مثبت ارزيابي كرد. به گفته وزير خارجه روسيه، گرچه همه مسائل حل نشد و روي چيزي توافق نشد، اما نشست سوم كميته تدوين قانون اساسي ثمربخش و بسيار مفيد بود. لاوروف بر حمايت كشورش از تلاش‌هاي گير پدرسون نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه تاكيد كرد. وي همچنين گفت كه در كنار روند سياسي، مسكو بر ضرورت حمايت از سوريه در مبارزه با تروريسم براساس آنچه در مذاكرات روند آستانه مطرح شده، تاكيد مي‌كند.

مانور نظامي تركيه در مديترانه

در ادامه تشديد تنش‌ها ميان آنكارا و آتن در شرق مديترانه، وزارت دفاع تركيه اعلام كرد كه امروز يكشنبه مانور مشتركي را با همراهي بخش ترك‌نشين قبرس در شمال اين جزيره با عنوان «توفان مديترانه» آغاز مي‌كند. به گزارش آناتولي، وزارت دفاع تركيه شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه هدف از مانور «توفان مديترانه» كه سالانه برگزار مي‌شود، توسعه آموزش‌هاي متقابل و همكاري ميان نيروهاي دو كشور است. بنابر اعلام اين بيانيه، در اين مانور كه قرار است از ششم تا دهم سپتامبر (۱۶ تا ۲۰ شهريور) برگزار شود، نيروهاي هوايي، دريايي و زميني تركيه در اين مانور مشاركت مي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون