• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4735 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ شهريور

زندگي زير سقف آلودگي

بوهندي نجفي

 ابعاد مختلف آلودگي به خصوص محدوده آلودگي و عوارض انساني و محيط‌زيستي آن در سطح شهرستان عسلويه آشكار است. طبق گزارش‌هايي كه به آنها دسترسي داشتيم، چه در تحقيقات دانشگاه علوم ‌پزشكي بوشهر و چه در پژوهش‌هاي منتشر شده در دانشگاه آزاد واحد سبزوار آن تاثيراتي كه آلاينده‌ها بر زندگي مردم و محيط‌زيست شهرستان عسلويه گذاشته است، نه تنها در استان‌هاي همجوار، بلكه در شهرستان‌هاي بوشهر در مجاورت عسلويه نيز قابل مشاهده نيست. ما اين مقدار و وسعت از تاثيرات آلايندگي را بر مردم شهرستان‌هاي همجوار نه ديده و نه شنيده‌ايم. متاسفانه شدت تاثير اين آلودگي بر زندگي مردم و محيط‌زيست در عسلويه بالاست و اين آلودگي‌ها و آثار آن بارها در سخنان رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست، نماينده ادوار مردم عسلويه و نخل‌تقي و مسوولان حوزه نفت نيز به گوش رسيده است، با وجود اين تاكنون اقدامات ملموسي از سوي وزارت نفت براي ترميم اين خسارات و جبران عوارضي كه مردم مي‌بينند، صورت نگرفته است. 
اين در حالي است كه انتظار ما از دوران طلايي وزارت آقاي زنگنه بيش از اين بود كه وضع موجود تغييري نكند. با اين حال ما همچنان ريشه اين مشكلات را در دوران رياست خانم معصومه ابتكار در سازمان حفاظت از محيط‌زيست مي‌بينيم كه در اين دوران با تساهل اين سازمان دغدغه‌هاي حفاظت از محيط‌زيست در احداث اين مجتمع‌هاي گازي و پتروشيمي اعمال نشد. حالا تراكم واحدهاي پالايشگاهي و گازي كه در منطقه ايجاد شده است، به هيچ عنوان با استانداردهاي جهاني قابل قياس نيست. در غياب فضاي سبزي كه بايد در منطقه تعريف مي‌شد و رعايت الزامات محيط‌زيستي در احداث اين مجتمع‌هاي گاز و پتروشيمي، حالا ما با شكل‌هاي مختلفي از آلودگي مواجهيم، براي مثال آلودگي دريا به زيست آبزيان آسيب رسانده و شغل صيادان را به شكل كاملا مشهود تحت تاثير قرار داده است. بخش كشاورزي ما تحت‌ تاثير اين آلودگي‌ها كاملا نابود شده است. ما هميشه با بوي نامطبوع در شهر مواجهيم و شعله‌هاي برافراشته و گاز متصاعد از آنها از نظر مردم دور نيست، همان‌طور كه عوارض اين آلايندگي‌ها را به روشني در زندگي خود مي‌بينند. 
زماني كه مقام معظم رهبري به عسلويه تشريف آوردند، به حفظ‌ محيط زيست و اصلاح تبعات و ضربات ناشي از فعاليت اين مجتمع‌هاي گازي و پتروشيمي تاكيد كردند، با اين حال و پس از توصيه اكيد مقام معظم رهبري، اقدام خاصي از سوي وزارت نفت براي رفع اين آلودگي‌ها صورت نگرفت. 
به هر حال اميدوارم كه روزي با توجه مسوولان اقدام مناسبي صورت بگيرد و شاهد آينده بهتري براي زندگي مردم در منطقه باشيم. علاوه بر آن اميدوارم مردمي كه در مناطق مجاور شهرستان عسلويه هستند، بپذيرند كه اين آلاينده‌ها، آن‌گونه كه زندگي مردم در نخل‌تقي و عسلويه را تحت‌ تاثير قرار داده، به آنها زيان نرسانده است. 
گفته‌هاي مردم اين دو شهر نشان از مسائل و مشكلاتي دارد كه در سطح منطقه به روشني قابل رويت هستند و به نظر مي‌رسند اما اقلا از لحاظ علمي فعلا ثابت نشده است كه اين عوارض تحت‌ تاثير آلاينده‌ها هستند يا خير. حداقل ما نمي‌توانيم اين رابطه را ثابت كنيم زيرا دست‌مان كوتاه است. شايد منابع علمي اين مسائل مطرح‌ شده از سوي شهروندان را بررسي كرده‌اند اما تصميم گرفته‌اند نتايج را محرمانه براي خود نگه دارند. با اين حال ما مي‌دانيم كه اگر به پايگاه انتقال خون در خارج از شهرستان عسلويه مراجعه كنيم، به ما پاسخ مي‌دهند كه از گرفتن خون از اهالي شهرستان عسلويه معذور هستند. چرا و بر چه اساسي؟ دليل آن را به ما هم اعلام نمي‌كنند. 
لازم به ذكر است كه به‌رغم تمام اين مصائب من و اهالي شهرستان‌هاي عسلويه به وجود چنين تاسيساتي افتخار مي‌كنيم و خوشحاليم كه توانسته‌ايم در پيشرفت و توسعه كشور نقش‌آفريني داشته باشيم. اميدوارم همان‌طور كه ما به اين تاسيسات به عنوان عنصر مهمي در توسعه و پيشرفت كشور نگاه مي‌كنيم و به وجود آنها مفتخريم، مسوولان نيز ببينند كه مردم اين منطقه از حضور اين تاسيسات متضرر هستند و بيش از پيش به اين عزيزان توجه كنند. 
رييس شوراي اسلامي شهرستان عسلويه

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون