• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4736 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ شهريور

فصليه، كابوس دختر 11 ساله اهوازي

گروه اجتماعي| هنوز اعتراض فعالان حقوق زن نسبت به ثبت ملي «فصل و خون‌بس» فروكش نشده است كه فعالان اجتماعي از اهواز خبر از احتمال معامله يك دختر 11 ساله در اهواز به رسم اين آيين و به عنوان «فصليه» دادند. 
يكي از بستگان اين دختر ۱۱‌ساله در گفت‌وگو با ايرنا روايت فصليه شدن او را اين‌گونه توضيح داد: «ماجرا از ازدواج برادر اين دختر با زني از طايفه ديگر آغاز شد، سه روز بعد از ازدواج، پسرعموهاي عروس تحت عنوان «نهوه» نسبت به اين وصلت اعتراض مي‌كنند و منزل خانواده داماد را به رگبار مي‌بندند. بعد از آن، طايفه داماد واسطه‌هايي براي مذاكره با طرف مقابل (طايفه عروس) مي‌فرستد و بعد از مهلت ۱۶ روزه (در دو مقطع) نشست‌هايي با حضور شيوخ و بزرگان برگزار مي‌كنند. در اين جلسات طايفه عروس مطالبه سه ميليارد ريال جريمه مالي و دادن دختري به عنوان فصليه مي‌كنند.» به گفته اين شخص، در نشست بعد، عموزاده‌هاي عروس از گرفتن جريمه مالي صرف‌نظر كرده اما براي گرفتن دختري به عنوان فصليه اصرار مي‌ورزند، طبق خواسته عموزاده‌ها، اين دختر 
۱۱ ساله قرار است بعد از اربعين حسيني به ازدواج مردي از طايفه مقابل درآيد، اين در حالي است كه خانواده دختر به‌شدت با فصليه مخالفت و از آن امتناع كردند اما درنهايت به دليل تصميم‌گيري قبيله‌اي و از ترس بروز تبعات و مشكلات يا كشته شدن فردي از طايفه، به آن رضايت مي‌دهند.
او اضافه كرد: شيخ طايفه عروس با فصليه گرفتن مخالفت كرده اما عموزاده‌ها حرف شيخ طايفه خود را نپذيرفتند و همچنان بر گرفتن فصليه پافشاري مي‌كنند. در حال حاضر شيوخ دو طايفه و برخي طوايف ديگر به اين مساله ورود كرده و خواستار حل آن و پايان فسخ قرار فصليه و جايگزين كردن آن با جريمه مالي هستند.
زينب محمداوي، دبير كارگروه فرهنگي موسسه مردم‌نهاد «آواي زنان ريحانه اهواز» كه پيش از اين به عنوان تنها تشكل مردمي ثبت شده حوزه زنان در خوزستان در نامه‌اي به رياست قوه‌قضاييه خواستار توقف پرونده «فصل و خون‌بس» شده بود، به ايرنا گفت: چند روز است كه توسط يكي از مردان طايفه دختر، از تصميم‌گيري قبيله‌اي براي دادن اين دختر ۱۱ ساله به عنوان فصليه و براي پايان دادن به اختلاف اين دو طايفه مطلع شديم و در اين روزها از هر دو طايفه مساله را پيگيري كرديم. او اضافه كرد: در گذشته خانواده طايفه مقابل، صبر مي‌كردند تا دختر بزرگ‌تر شود و به سن ازدواج برسد اما اين طايفه نپذيرفتند و در روزهاي نزديك مي‌خواهند اين ازدواج سر بگيرد و دختر ۱۱ساله  را ببرند، طبق اطلاعاتي كه تاكنون به ما رسيده، شيوخ و بزرگان هر دو طايفه با دادن فصليه مخالفت كرده‌اند و خانواده دختر نيز تا ۱۰ ميليارد ريال را به عنوان جريمه مالي براي جايگزيني فصليه پيشنهاد داده‌اند اما طرف مقابل آن را نپذيرفته و بر گرفتن فصليه اصرار دارند. محمداوي تصريح كرد: «فصليه» رسم بسيار زشت و زننده، غيرانساني و غيرقانوني و غيرشرعي است و در اين مورد با‌توجه به اينكه دختر ۱۱ سال دارد نيز مصداق كودك‌همسري است، چگونه مي‌شود به جاي يك كودك كه چيزي از اختيار نمي‌داند تصميم‌گيري كرد؟ ازدواج يك مساله شخصي است و حتي اگر هم قرار به عهده گرفتن تبعات يك ازدواج باشد، اين دختر ۱۱ ساله نبايد تاوان خطاي ديگران را بدهد، زيرا طبق آيات قرآن هيچ‌كس نبايد به جاي ديگري مجازات شود. او گفت: براساس پيگيري‌هايي كه داشتيم مشخص شده است كه تلاش و وساطت بزرگان و شيوخ طوايف براي حل شدن اين مشكل و لغو فصليه، تاكنون موفق نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون