• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4737 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور

از بحران مالي در كارزار جمهوري‌خواهان تا نگراني دموكرات‌ها از تكرار تجربه 2016

فصل مچ‌‌اندازي تاكتيك‌ها

محمدحسين لطف‌الهي

 

رقابت‌هاي انتخاباتي در امريكا كه براي مدتي طولاني در سايه شيوع ويروس كرونا ساكن و بي‌تحرك شده بود، پس از برگزاري مراسم روز كارگر در ايالت‌هاي مختلف و با آغاز سفرهاي انتخاباتي كانديداها و معاونان‌شان وارد فاز تازه‌اي شده است. جو بايدن، معاون اول دولت باراك اوباما كه مي‌خواهد برتري خود در نظرسنجي‌ها را حفظ كند و از حملات شديداللحن دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده كه عمدتا براي جذب آراي سفيدپوستان ساكن ايالت‌هاي غرب ميانه طراحي شده نگران است، با اتخاذ رويكردي تهاجمي در پي دستيابي به اين مهم برآمده و در مقابل ترامپ نيز به هيچ‌وجه مايل نيست كه در پايان اين رقابت‌ها به عنوان «بازنده» شناخته شود. نيويورك‌تايمز در گزارشي نوشته است كه نتايج نظرسنجي‌هاي محرمانه كه از سوي هر دو حزب در طول برگزاري گردهمايي‌هاي ملي انجام گرفت نشان مي‌دهد، رقابت ميان دو كانديدا به‌طور كلي شرايط پايداري را سپري مي‌كند و دچار تغييرات عمده نشده اما در برخي ايالت‌هاي خاص كه اتفاقا آراي آنها تاثير زيادي در نتايج نهايي انتخابات دارد، رقابت ميان دو كانديدا نزديك‌تر شده است. براساس اين گزارش، ترامپ توانسته محبوبيت خود ميان روستاييان امريكايي را كه در پي شيوع ويروس كرونا و تلفات شديد جاني و اقتصادي ناشي از اين بيماري صدمه ديده بود، بازيابد و همين امر باعث شده او شانس بيشتري براي پيروزي خود در ادامه رقابت‌ها قائل شود. به نوشته نيويورك‌تايمز، كساني كه در نشست توجيهي درباره اين نظرسنجي‌ها حاضر بودند، گفته‌اند كه بايدن همچنان در ميان ديگر اقشار جامعه پيشتاز است و به ويژه در مناطقي كه همچنان تحت تاثير شيوع ويروس كرونا و تبعات اقتصادي ناشي از آن هستند، اختلاف آراي او با ترامپ بيشتر است. دونالد ترامپ از زمان نهايي شدن كانديداتوري بايدن از سوي حزب دموكرات در ماه آوريل، نتوانسته در نظرسنجي‎هاي انتخاباتي از رقيب خود پيش بيفتد و عقب‌ماندگي او در ايالت‌هايي نظير فلوريدا كه پيروزي در اين ايالت‌ها به عنوان پيش‌شرطي براي پيروزي جمهوري‌خواهان شناخته مي‌شود، زنگ خطر را براي اين حزب به صدا در آورده اما پيروزي شگفت‌انگيز ترامپ در سال 2016 و كم‌اثر شدن نظرسنجي‌ها بر تصميم‌گيري افكار عمومي سبب شده تا جمهوري‌خواهان همچنان به ادامه رقابت‌ها اميدوار باشند و دموكرات‌ها نيز خود را از پيش برنده تصور نكنند.
تك‌جمهوري‌خواهان، پاتك دموكرات‌ها
كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا در هفته‌هاي اخير تلاش كرده با سرزنش حزب دموكرات به‌ دليل آنچه رواج «آشوب، غارت و خشونت» در شهرهاي اين كشور خوانده مي‌شود، روند رو به رشد خود در نظرسنجي‌هاي انتخاباتي را ادامه دهد و همين امر جو بايدن را در موقعيتي دشوار قرار داده است. بايدن در دو سخنراني اصلي خود در پايان هفته گذشته، اولويت خود را روي دفاع از كارنامه‌اش در مخالفت با خشونت و همچنين مرزبندي با جريان «چپ افراطي» كرد و كوشيد تا ترامپ را به عنوان عامل اصلي وقايع اخير نشان دهد؛ راهبردي كه به نوشته رسانه‌هاي امريكايي طي مشورت‌هاي او با جان كري، وزير خارجه دولت باراك اوباما و كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2004 اتخاذ شده و به نظر مي‌رسد توانسته تا حدودي موثر باشد.
همچنين در هفته‌هاي اخير هر دو كانديدا با سفر به ويسكانسين نشان داده‌اند كه براي اين ايالت حساس و ديگر ايالت‌هاي ميدان نبرد كه رقابت در آنها بسيار نزديك است، اهميت زيادي قائلند. يك منبع آگاه در اين باره مي‌گويد كه ترامپ با تكيه بر اختلافات نژادي تصميم دارد آراي دو ايالت حساس ويسكانسين و مينه‌سوتا را از آن خود كند و احتمال موفقيت او در اين مسير وجود دارد. تيم پاولنتي، فرماندار جمهوري‌خواه سابق مينه‌سوتا درباره احتمال موفقيت اين رويكرد مي‌گويد: «اين مناطق در سال‌هاي اخير به سمت دموكرات‌ها گرايش پيدا كرده‌اند و الگوهاي نظرسنجي‌هاي اخير نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند اما ترامپ رويكردي را اتخاذ كرده كه احتمال اثرگذاري آن روي جامعه‌اي كه از خشونت، آشوب و اعتراض مدام خسته است وجود دارد.» به گفته او، بايد صبر كرد و ديد آيا اين نارضايتي و پاسخ‌هايي كه دو كانديدا درباره آن ارايه مي‌دهند، مي‌تواند باعث ايجاد تغييري جدي در الگوهاي نظرسنجي شود يا اوضاع به همين منوال پيش خواهد رفت. اسكات واكر، فرماندار جمهوري‌خواه سابق ويسكانسين نيز معتقد است: «نتايج نهايي آرا در اين ايالت، به سه مناظره انتخاباتي بستگي دارد، چراكه اهالي ويسكانسين براي‌شان مهم است كه هر كدام از آنها درباره اعتراضات چگونه فكر مي‌كنند و آيا مي‌توانند از پس آن برآيند يا  خير؟»

برتري  مالي كارزار  بايدن
يكي ديگر از مواردي كه مي‌تواند در تعيين روند نظرسنجي‌هاي انتخاباتي موثر باشد، تبليغات و هزينه‌اي است كه براي اين منظور پرداخت مي‌شود. براساس گزارش‌هاي منتشر شده از سوي كارزار هر دو كانديدا، تيم ترامپ در طول ماه آگوست تبليغات تلويزيوني خود را كاهش داده در حالي كه در مقابل كارزار جو بايدن، تنها در طول ماه آگوست 365 ميليون دلار براي اين كار هزينه كرده است. برخي رسانه‌هاي امريكايي از اين موضوع به عنوان نشانه‌اي از بحران مالي در كارزار ترامپ و عدم توانايي او براي جلب منابع مالي جديد نام برده‌اند اما برخي رسانه‌ها نظير فاكس‌نيوز، از اين موضوع به عنوان وقفه‌اي براي تغيير تاكتيك‌هاي تبليغاتي ياد كرده‌اند. سي‌ان‌ان نوشته است، بايدن تصميم دارد در روزهاي 
پيش رو هزينه بيشتري را صرف تبليغات تلويزيوني كند و طي آن به مخاطبان بقبولاند كه «نظم و قانون» برايش اهميت ويژه‌اي دارد.

نظرسنجي‌ جديد  و  برتري  دموكرات‌ها
نتيجه نظرسنجي‌هاي تازه در امريكا نشان مي‌دهد كه در فاصله كمتر از 60 روز تا انتخابات 13 آبان رياست‌جمهوري اين كشور، جو بايدن با اختلاف 10درصدي از دونالد ترامپ پيش است. سي‌ان‌ان در گزارش روز دوشنبه خود مدعي شده كه پيشتازي جو بايدن بر دونالد ترامپ براساس نظرسنجي‌هاي مختلف در امريكا تداوم داشته است. در ابتداي اين گزارش آمده «نظرسنجي مشترك سي‌بي‌اس نيوز و موسسه يوگاو نشان داد كه جو بايدن، معاون رييس‌جمهور سابق امريكا تسلطش بر رييس‌جمهور در رقابت انتخاباتي ۲۰۲۰ را حفظ كرده است.» طبق اين نظرسنجي، بايدن توانسته نظر مثبت ۵۲ درصد از راي‌دهندگان احتمالي در سطح كل كشور امريكا را كسب كند و دونالد ترامپ ۴۲ درصد را كسب كرده است. از جمله موضوعات قابل توجه در اين نظرسنجي، پيشتازي نامزد دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در «ويسكانسين» است؛ ايالتي كه يكي از ايالت‌هاي تعيين‌كننده در نتيجه نهايي انتخابات است. بايدن طبق اين نظرسنجي، در ويسكانسين ۵۰ درصد آرا را از آن خود كرده و سهم ترامپ ۴۴ درصد بوده است. به گزارش سي‌ان‌ان، اختلاف ۱۰ درصدي بايدن با ترامپ در سطح كشور و همچنين برتري ۶ درصدي او در ويسكانسين، قبل از برگزاري كنوانسيون ملي دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات به منظور اعلام رسمي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري هم وجود داشت. سي‌ان‌ان سپس به انتخابات رياست‌جمهوري سال ۱۹۹۲ امريكا اشاره مي‌كند؛ انتخاباتي كه در آن «بيل كلينتون» فرماندار جوان وقت ايالت «آركانزاس» توانست در نهايت «جورج بوش پدر» رييس‌جمهور وقت را شكست دهد و او را به رييس‌جمهور تك دوره‌اي تبديل كرد. در گزارش آمده است: «بيل كلينتون در نظرسنجي‌هاي ابتدايي در كارزار انتخاباتي ۱۹۹۲ با فاصله دو برابري (با بوش) فاصله داشت اما بعد از كنوانسيون حزب به اين ميزان رسيد و درنهايت جورج اچ دبليو بوش را با اختلاف ۶ درصدي در انتخابات شكست داد.» بنا بر اين گزارش، «بايدن نه تنها برتري در نظرسنجي‌ها در سطح ملي بلكه نظرسنجي‌هاي (تك به تك) در ايالت‌هاي تعيين‌كننده را هم توانسته حفظ كند. او توانسته به‌طور مستمر در ايالت‌ها پيشتاز باشد و ۲۷۰ راي الكترال را كسب كند و اين موضوع ايالت‌هايي كه هيلاري كلينتون در انتخابات ۲۰۱۶ در آنها پيروز شد كه اين موضوع شامل آريزونا، فلوريدا، ميشيگان و پنسيلوانيا هم شده است.» سي‌ان‌ان سپس قياسي تاريخي بين وضعيت هيلاري كلينتون نامزد دموكرات و ناكام انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ با جو بايدن نامزد امسال اين حزب كرد. به گفته اين رسانه، «برتري كلينتون در برابر ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ در مدت مشابه با زمان كنوني حدود ۳ درصد بود اما برتري كنوني بايدن بيش از دو برابر اين رقم ۶.۵درصد است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون