• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4737 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور

در پايان نهمين مرحله از توردوفرانس ۲۰۲۰

پيراهن طلايي به ركاب‌زن اسلووني رسيد

بهرام سرگوسرايي

 

صدوهفتمين دوره رقابت‌هاي دوچرخه‌سواري توردوفرانس بعد از گذشت نه مرحله به روز استراحت رسيد تا ركاب‌زنان بعد عبور از دو مسير كوهستاني در مراحل هشتم و نهم كمي تجديد قوا كنند.
تا پيش از آغاز دور هشتم كه مسيري به طول ۱۴۱ كيلومتر از كازرس تا لوندنويل بود آدام ياتس بريتانيايي از تيم ميشلتون اسكات بود كه پيراهن طلايي مسابقات را بر تن مي‌كرد. با اين حال در دور هشتم تادچ پوگاكار ركاب‌زن ۲۱ ساله تيم امارات موفق شد به عنوان نفر نخست از خط پايان عبور كند و آدام ياتس نتوانست در بين ده نفر اول مسابقه قرار بگيرد.
بعد از تادج، هم‌وطنش پريموز روگليچ دوچرخه‌سوار اسلوونيايي تيم جامبو ويستا در رده دوم قرار گرفت و در رده‌بندي كلي به صدر جدول صعود كرد و پيراهن طلايي را به دست آورد. 
ياتس در مسير كوهستاني مرحله هشتم به‌طور مشخص دچار مشكل شد و از رقبايش عقب ماند. در اين مرحله مارك هيرشي در مسافتي بيش از ۸۰ كيلومتر پيشتاز بود ولي پوگاكار و روگليچ به تدريج توانستند خودشان را به او نزديك كنند و از وي پيشي بگيرند. با نتيجه دور هشتم مسابقات ياتس به يك باره از صدر جدول تا رتبه هشتم رده‌بندي كل سقوط كرد. اين ركابزن ۲۸ ساله به عنوان نفر پانزدهم از خط پايان مسابقه عبور كرد.
روگليچ كه پيش از اين قهرماني تور ووئلتاي اسپانيا را در كارنامه دارد بعد از به دست آوردن پيراهن طلايي گفت: «همه آرزو دارند روزي در زندگي خود پيراهن طلايي توردوفرانس را برتن كنند. بنابراين من فقط خوشحالم از اتفاقي كه رخ داده است. اين يك مبارزه براي هر يك از ثانيه‌هاست و در اين بين اتفاقات زيادي ممكن است براي من در جاده‌ها به سمت پاريس رخ بدهد.»
ورزشكاران حاضر در توردوفرانس روز دوشنبه يك روز استراحت كامل داشتند و براي مرحله دهم، روز سه‌شنبه به طول ۱۶۸.۵ كيلومتر آماده شدند. مسيري هموار كه سرعت در آن نقش بسزايي ايفا خواهد كرد.
رقابت‌هاي توردوفرانس ۲۰۲۰ با تاريخ‌سازي ركابزن جوان تادچ پوگاكار دنبال مي‌شود. او پس از سوم شدن در رقابت‌هاي ووئلتاي اسپانيا در سال ۲۰۱۹ حالا به عنوان يكي از چهره‌هاي جذاب و جديد وارد فرانسه شده است و از قرار معلوم براي رسيدن به پيراهن طلايي هم تلاش مي‌كند. پيروزي او در مرحله نهم او را به جوان‌ترين برنده يكي از مراحل توردوفرانس از سال ۱۹۹۳ به اين سو تبديل كرده است. در سال ۹۳ لانس آرمسترانگ امريكايي عنوان جوان‌ترين برنده را به دست آورد. تادج در حال حاضر جوان‌ترين برنده يكي از مراحل توردوفرانس در قرن بيست‌ويكم است.
او در مسابقه روز جمعه و در مرحله نهم در پيچ‌هاي كوهستاني لاور زمان زيادي از دست داد و ۴۲ ثانيه عقب افتاد و از رتبه هفتم به شانزدهم تنزل پيدا كرد. اما او با جبران اين زمان در ادامه به جايگاه نخست رسيد. خودش مي‌گويد: «اين واقعا ديوانه‌كننده بود. بعد از آن روز سخت اين پيروزي باورنكردني است. من فقط مي‌خواستم تا آنجا كه مي‌توانم در رده‌بندي كلي جا بگيرم اما در ۸۰۰ متر پاياني متوجه شدم مي‌توانم براي قهرماني بجنگم و بنابراين فقط روي سرعتم متمركز شدم. اين براي موفقيتم يك سوخت كامل بود. پريموز واقعا خوب است. او قبلا مراحلي را برده و دوباره هم برنده خواهد شد. اميدوام بتوانم كارهاي بزرگي انجام دهم.»
در پايان ۹ مرحله مسابقات پريموز روگليچ از تيم جامبو ويستا با زمان كل ۳۸ ساعت و ۴۰ دقيقه و يك ثانيه پيشتاز مسابقات است. بعد از او اگان برنال ركابزن كلمبيايي تيم اينئوس دوم است. برنال كه تنها ۲۳ سال سن دارد ۲۱ ثانيه با روگليچ فاصله دارد ولي در رده‌بندي جوانان صدرنشين است. در رتبه سوم گيلائوم مارتين ركابزن كشور ميزبان از تيم كوفيديس در جايگاه دوم است. او با نفر اول ۲۸ ثانيه اختلاف دارد. 
در رده‌بندي امتيازي همچنان پيتر ساگان اسلواك با ۱۳۸ امتياز پيشتاز است و پيراهن سبز مسابقات را بر تن مي‌كند. در بخش كوهستان بنوئيت كاسنفروي از كشور ميزبان اول است و پيراهن شطرنجي را مي‌پوشد. در رده‌بندي جوانان نيز همان‌طوركه گفته شد اگان برنال اول است و تادج پوگاكار دوم است. اريك مس از مويستار نيز در رتبه سوم ايستاده است. 
همچنين در رده‌بندي تيمي مسابقات مويستار با زمان كلي ۱۱۶ ساعت و ۷ دقيقه و ۳۲ ثانيه پيشتاز است. تيم EF Pro Cycling با چهار دقيقه و ۳۵ ثانيه اختلاف در رتبه دوم قرار دارد و تيم ترك سگافردو نيز با ۴ دقيقه و ۵۰ ثانيه سوم است. 
در ۹ مرحله قبلي ركابزناني از شش كشور موفق به كسب برتري شده‌اند. در دور نخست الكساندر كريستوف نروژي، در دور دوم جوليان آلافيليپ از كشور ميزبان، در دور سوم كالب اوانز استراليايي، در دور چهارم پريموز روگليچ از اسلوني، در دور پنجم ووت فن آئرت از بلژيك، در دور ششم الكسي لوتشنكو از قزاقستان، در دور هفتم دوباره ووت فن آئرت، در دور هشتم نانس پيترس از فرانسه و در دور نهم تادج پوگاكار ره عنوان نفر نخست از خط پايان عبور كردند. كشورهاي بلژيك و فرانسه و اسلوني هر يك با دو قهرماني فعلا بهترين عملكرد را داشته‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون