• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4737 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور

فيلمساز برنده اسكار درگذشت

مستند «امام موسي صدر» در راه است

گروه هنر و ادبيات

شعيبي پشت دوربين يك مستند سينمايي

در خبرها آمده است كه بهروز شعيبي قرار است مستند سينمايي «امام موسي صدر» را بسازد. اين در حالي است كه پيش از اين از كمال تبريزي به عنوان گزينه ساخت اين فيلم نام برده مي‎شد.شعيبي در برنامه «كتاب باز» تلويزيون عنوان كرد كه قصد ساخت مستند سينمايي «امام موسي صدر» را دارد. اين كارگردان سينما با معرفي كتاب «هفت روايت خصوصي» به نويسندگي حبيبه جعفريان كه به زندگي امام موسي صدر مي‌پردازد، گفت: به زودي قصد دارم مستند سينمايي درخصوص امام موسي صدر بسازم. او توضيح داد كه كار تحقيقات خود را درخصوص اين شخصيت مهم تاريخي آغاز كرده و اميدوار است بتواند به‌زودي مستند سينمايي خود را با موضوع امام موسي صدر شروع كند.

هفته نمايش اينترنتي با 4 فيلم كوتاه

هفتمين هفته نمايش اينترنتي گزيده فيلم‌هاي كوتاه انجمن سينماي جوانان ايران از 20 شهريور آغاز مي‌شود. ايسنا خبر داد كه در هفتمين هفته نمايش اينترنتي گزيده فيلم‌هاي كوتاه انجمن سينماي جوانان ايران كه با عنوان «چهار ايده، چهار فيلم» برگزار مي‌شود، فيلم‌هاي «مثل بچه آدم» به كارگرداني آرين وزيردفتري، «پل» ساخته رضا جمالي، «كل به جزء» به كارگرداني سيدوحيد حسيني نامي و «تناوب» ساخته علي خوشدوني از طريق سرويس‌هاي نمايش اينترنتي «وُديو» و «هاشور» به نمايش در مي‌آيد.همچنين تعدادي از فيلم‌هاي موفق انجمن سينماي جوانان ايران در جشنواره‌هاي ملي و بين‌المللي تا پايان سال به صورت هفتگي از طريق سرويس‌هاي نمايش اينترنتي وديو و هاشور به نمايش درخواهند آمد.نمايش اينترنتي فيلم‌هاي كوتاه با هدف دسترسي آسان‌تر فيلمسازان جوان به فيلم‌هاي كوتاهِ باكيفيت، آشنايي هر چه بيشتر مخاطبان عام با فيلم كوتاه و همچنين استفاده حداكثري از ظرفيت پلتفرم‌ها در زمينه انتشار و نمايش فيلم‌هاي كوتاه، در دستور كار انجمن سينماي جوانان ايران قرار گرفته است.

تجليل از افتخارآفرينان بين‌المللي سينماي ايران اولين دوره آيين «تجليل از افتخارآفرينان سينماي ايران در عرصه بين‌الملل» به عنوان بخشي از برنامه‌هاي جشنواره جهاني فيلم فجر برگزار مي‌شود.ستاد خبري جشنواره جهاني فيلم فجر گزارش داد كه اين جشنواره به مناسبت ۱۲۰ سالگي سينماي ايران، با مشاركت بنياد سينمايي فارابي و منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد با همراهي خانه سينما، اولين دوره آيين تجليل از افتخارآفرينان سينماي ايران در عرصه بين‌المللي را برگزار مي‌كند.اولين دوره از مراسم تجليل از افتخارآفرينان سينماي ايران در عرصه بين‌المللي روز جمعه ۲۱ شهريور ماه برگزار مي‌شود.در اين برنامه از سينماگراني كه در سال ۲۰۱۹ موفق به دريافت جايزه بين‌المللي (براساس آيين‌نامه سازمان سينمايي) شده‌اند و همچنين كساني كه به عنوان داور در جشنواره‌هاي مهم بين‌المللي حضور داشته‌اند، تجليل خواهد شد.اين مراسم قرار بود حين برگزاري سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر برگزار شود، اما به دليل شيوع كرونا و تعويق جشنواره، همزمان با روز ملي سينما در سال ۱۳۹۹ برگزار مي‌شود.سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به دبيري محمدمهدي عسگرپور برگزار مي‌شود.

فيلمساز برنده اسكار درگذشت

«يرژي منتسل» كارگردان اهل كشور جمهوري چك و برنده اسكار در 82 سالگي درگذشت.او كه با اولين فيلمش برنده جايزه اسكار بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان شد، پس از يك دوره طولاني بيماري از دنيا رفت. «منتسل» در سال ۱۹۶۷ با اولين فيلمش كه «قطارهاي تحت‌نظر» نام داشت، جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي را از آن خود كرد.او متولد فوريه ۱۹۳۸ در رشته كارگرداني در شهر پراگ بود كه در سال ۱۹۶۲ تحصيلات خود را به پايان برد و در دهه ۱۹۶۰ ميلادي در كنار چهره‌هاي مطرحي چون «ميلوش فورمن» از سينماگران پيشگام موج نوي سينماي چك اسلواكي بود. فيلم «قطارهاي تحت‌نظر» كه براساس رماني نوشته «بهوميل هرابال» ساخته شد، اولين فيلم بلند «منتسل» بود و اين نويسنده منبع الهام بسياري ديگر از آثار «منتسل» ازجمله «چكاوك‌ها روي بند» نيز بود. اين فيلم درباره كساني بود كه از سوي رژيم چك‌اسلواكي به حاشيه رانده شده بودند و منتسل اين فيلم را در بحبوحه تغييرات سياسي موسوم به بهار پراگ ساخت. مقامات از نمايش اين فيلم جلوگيري كردند و تنها پس از سرنگوني رژيم كمونيستي در انقلاب‌ مخملي ۱۹۸۲ بود كه اجازه اكران آن صادر شد.«منتسل» كه يك نويسنده و بازيگر هم بود در عرصه كارگرداني تئاتر هم فعاليت چشمگيري داشت و نشان شواليه دولت فرانسه را دريافت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون