• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4738 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور

خبر

۱۰ هكتار از مراتع تالاب بين‌المللي هامون در آتش سوخت

گروه اجتماعي | مدير كل حفاظت محيط زيست سيستان‌وبلوچستان گفت: ۱۰ هكتار از مراتع تالاب بين‌المللي هامون بر اثر عامل انساني در آتش سوخت. به گزارش ايرنا، وحيد پورمردان اظهارداشت: اين آتش‌سوزي كه در مسير جاده زابل - نهبندان، كنار گوره آقاجان منطقه نيزار نخعي از ساعت سه بعدازظهر ديروز آغاز شده بود پس از چندين ساعت تلاش نيروهاي آتش‌نشاني و محيط زيست خاموش شد. او از شهروندان درخواست كرد: با توجه به خشك شدن تالاب بين‌المللي هامون و مستعد بودن مراتع براي آتش‌سوزي از روشن‌كردن آتش در نزديكي مراتع خشك‌شده خودداري كنند. مدير كل حفاظت محيط زيست سيستان‌و‌بلوچستان گفت: تالاب يا درياچه بين‌المللي هامون سومين درياچه بزرگ ايران پس از درياچه‌هاي خزر و اروميه و هفتمين تالاب بين‌المللي جهان و يكي از ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌كره در ايران واقع در شمال استان سيستان و بلوچستان است. او ادامه داد: حيات درياچه هامون وابسته به رودخانه هيرمند است و اين وابستگي باعث شده تا هرگونه نوسانات در ميزان آب آن، مشكلاتي را براي كل سيستم به وجود آورد. تالاب هامون در چهارمين كنگره جهاني ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌كره كه روزهاي پاياني سال ۱۳۹۴ در ليما پايتخت پرو برگزار شد از سوي سازمان يونسكو به عنوان ذخيره‌گاه زيست‌كره ثبت شد كه بدين‌ترتيب تعداد ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌كره در ايران به ۱۲ مورد افزايش يافته است. خشكسالي و قطع آب رودخانه هيرمند در ۱۹ سال گذشته سبب خشكيدن تالاب بين‌المللي هامون و نابودي زيستگاه انواع پرندگان و حيوانات وحشي شد و ساكنان اطراف هامون را با مشكلات متعددي روبه‌رو كرد.

 

ناديا به مكان جديدي منتقل شد

 

گروه اجتماعي | مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: اخباري مبني بر نامناسب بودن محل نگهداري خرس آسيايي مشهور استان به نام « ناديا» در باغ وحش چاه نيمه شهرستان زهك در فضاي مجازي منتشر شده بود كه بلافاصله كارشناسان اداره‌ كل به محل اعزام و با هماهنگي دانشگاه زابل اين خرس به مكان جديدي منتقل شد. به گزارش ايرنا، وحيد پورمردان اظهار داشت: اين خرس در مركز نگهداري حيوانات در محل چاه نيمه‌هاي شهرستان زهك متعلق به دانشگاه زابل با نظارت دامپزشكي نگهداري مي‌شده است. او بيان كرد: اين توله‌خرس آسيايي از سال ۱۳۸۶ در باغ‌وحش چاه نيمه‌هاي شهرستان زهك نگهداري و به‌طور دايم از لحاظ شرايط تغذيه‌اي، رشد و رفتارشناسي مورد بررسي قرار مي‌گرفت. مدير كل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: «ناديا» توله‌خرس سياه آسيايي كه ۱۳ سال قبل توسط يكي از دوستداران محيط زيست در طبيعت بلوچستان پيدا و به محيط زيست تحويل داده شده بود هم‌اينك در شرايط خوب و مناسبي به سر مي‌برد. او بيان كرد: براساس مذاكرات و مكاتبات انجام‌شده پيگير استاندارد‌سازي محل نگهداري «ناديا» طبق آخرين دستورالعمل ابلاغي از سازمان حفاظت محيط زيست تا حصول نتيجه خواهيم بود. خرس سياه بلوچي كه در زبان مردم بلوچ سيستان و بلوچستان با نام‌هاي «مم» و «هرس» شناخته شده يكي از شاخص‌ترين گونه‌هاي زيبا و نادر حيات وحش در شهرستان نيكشهر است كه از قرن‌ها پيش تاكنون در اين منطقه از ايران زندگي مي‌كند و جثه متوسط در بين گونه‌هاي ديگر خرس‌‌ها دارد و طول بدن اين جانور با توجه به شرايط محيطي و نوع تغذيه متغير بوده و از ۱۳۰ تا ۱۸۰ سانتي‌متر است. خرس سياه بلوچي بر خلاف ديگر همنوعان خود خواب زمستاني ندارد و با جثه‌اي كوچك‌تر از خرس قهوه‌اي داراي گوش‌هايي به نسبت بزرگ‌تر، موهاي بلند و سياه داشته و در وسط سينه لكه سفيدي به شكل ۷ دارد.

 

علت تلف‌شدن آهوان در سايت دانگاه زنجان در دست بررسي است

 

گروه اجتماعي | معاون نظارت بر امور حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست استان زنجان گفت: علت تلف شدن ۲ راس آهوي نگهداري‌شده در سايت دانشگاه زنجان از سوي محيط زيست استان در دست تحقيق و بررسي است. به گزارش ايرنا، پرويز رستمي افزود: سايت نگهداري آهوان به شكل استاندارد ايجاد شده و سال ۹۸ نيز اين مكان از سوي كارشناسان محيط طبيعي به منظور تحويل آهوان دشت سهرين، مورد تاييد قرار گرفته بود. او با تكذيب تلف‌شدن هشت راس آهوي دشت سهرين اظهار داشت: قرار بود چهار راس از آهوان در اختيار اين دانشگاه قرار گيرد اما از سوي محيط زيست استان زنجان فقط ۲ راس آهوي نر جوان (۲ تا 3 ساله) در شهريور ماه سال ۹۸ تحويل داده شد. رستمي با بيان اينكه از زمان تحويل، چند بار بازديد سرزده از سايت نگهداري آهوان اين دانشگاه انجام شد، افزود: قرار بود با همكاري و تعامل مسوولان دانشگاه زنجان از سايت نگهداري آهوان بازديد مستمر انجام شود.

رييس اداره نظارت بر امور حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست استان زنجان گفت: محيط زيست زنجان در پي راز مرگ ۲ راس آهوي دشت سهرين نگهداري شده در سايت دانشگاه زنجان هستند كه نياز است مكان تلف شدن اين جانوران زيبا و شاخص و لاشه‌ها، مورد بازبيني و بررسي قرار گيرد. رستمي با بيان اينكه در زمان حاضر آهوان دشت سهرين زنجان عاري از هر بيماري بوده و در وضعيت كاملا سالم قرار دارند، افزود: در اين مدت نيز هيچ آهويي تلف نشده‌ است و اگر آهوان اين دشت مبتلا به بيماري PPR (طاعون نشخواركنندگان كوچك) بودند در اين صورت ۸۰ تا ۹۰ درصد اين گونه‌هاي شاخص تلف مي‌شدند. او تصريح كرد: به هرحال محيط زيست زنجان از كنار اين موضوع (تلف‌شدن آهوان نگهداري شده در سايت دانشگاه زنجان) به سادگي عبور نمي‌كند و به حتم پس از تحقيق و بازرسي، اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌هاي گروهي استان زنجان صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون