• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4738 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور

دلايل افزايش محبوبيت اقامتگاه‌هاي محلي و بومگردي

آيا هتل‌ها طرفداران خود را از دست مي‌دهند؟

شبنم بهروز

با گسترش جهاني ويروس كرونا، قوانين رفت وآمد تحت تاثير اين بيماري تغيير كرده و در تمام كشورها شرايط جديدي حكمفرما شده است. محدوديت‌هاي گسترده در سفر رفتن و رفتارهاي مسافرتي، باعث به وجود آمدن وضعيت جديدي شده است كه احتمال مي رود تا مدت‌ها همراه‌مان بماند.
اعلام گزارشي دقيق از خسارت‌هاي وارد شده به صنعت گردشگري دشوار است، زيرا داده‌ها هر روز با سرعت و شدت بيشتري تغيير مي‌كند. اما بر اساس برآوردهاي اخير وب‌سايت نشنال جئوگرافيك پيش‌بيني مي‌شود كه تاكنون 75 ميليون شغل گردشگري از بين رفته و 21 تريليون دلار به شركت‌هاي بزرگ مسافرتي و جهانگردي خسارت وارد شده است.
ايرلاين‌هاي مختلف هر كدام بيش از هزار كارمند خود را به حالت تعديل درآورده‌اند، كشتي‌ها و شركت‌هاي تفريحي دريايي در حال برنامه‌ريزي براي جذب مسافران در سال‌هاي آينده هستند و «هتل‌ها»ي  اين صنايع هميشه سودآور بيش از تمام مشاغل توريستي تحت‌تاثير موج كرونا قرار گرفته‌اند. طي ماه‌هاي گذشته هتل‌ها بيش از 75 درصد درآمد خود را از دست داده‌اند.
بر اساس گزارش‌هاي وب‌سايت نشنال جئوگرافيك، هتل‌هاي بزرگي كه محل برگزاري برخي همايش‌ها بوده‌اند بيشتر از هتل‌هاي ديگر آسيب ديده‌اند. هتل‌هايي كه در شهرهاي بزرگ و استراحتگاه‌هاي محبوب قرار داشتند با افت چشمگيري از مسافران مواجه شده‌اند.
به نظر مي‌رسد با وجود اين بيماري و احتمال شيوع موج دوم، مردم ترجيح مي‌دهند تا از ماندن در مكان‌هاي پرتراكم خودداري كنند و به جاي اقامت در هتل‌ها، از خانه‌ها و منازل محلي، ويلاها و اقامتگاه‌هاي بومگردي و خلوت استفاده كنند. آمارهاي منتشر شده درباره مسافران نيمه اول تابستان در كشورهاي مختلف نشان مي‌دهد كه برخلاف سال‌هاي پيشين مسافران علاقه بيشتري به كرايه خانه‌هاي بومي و محلي و اقامت در محيط‌هاي خلوت و دور از شهرها نشان داده‌اند.

چرا اقامتگاه‌هاي شخصي و بومگردي؟
به گفته مسوولان وزارتخانه ميراث فرهنگي كشور، توسعه و گسترش اقامتگاه‌هاي بومگردي در دستور كار اين وزارتخانه قرار دارد.
از ديگر سو در بسياري از شهرها و روستاهاي كشور شاهد شكل‌گيري و گسترش اجاره روزانه اقامتگاه‌هاي شخصي و محلي و خانه‌هاي بومگردي هستند. تجربه‌ها نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي اخير مردم اشتياق بيشتري براي اقامتگاه‌هاي شخصي دارند. اما چرا اين شيوه مسافرت به ويژه در روزهاي شيوع كرونا طرفداران بيشتري پيدا كرده است؟
 «بهرام سراب‌پور» فعال حوزه گردشگري در اين باره مي‌گويد: «خانه‌هاي بومگردي همان حس خوب خانه را دارند! يكي از مهم‌ترين عناصري كه مسافران به دنبالش هستند، حريم خصوصي است. در اقامتگاه‌هاي شخصي، محلي و بومي خبري از سر و صداي ديگر مسافران، تماس‌هاي مسوولان هتل و سهيم بودن با صدها مسافر ديگر در هنگام صرف وعده‌هاي غذايي و استراحتگاه‌ها نيست.
اين خانه‌ها معمولا  آشپزخانه دارند و قرار نيست حتما بر اساس برنامه هتل‌ها در ساعات مشخصي براي صرف غذا از اتاق بيرون بياييد. مي‌توانيد با برنامه خودتان هر لحظه كه بخواهيد استراحت كنيد يا بيرون برويد. ضمن اينكه در خانه‌هاي بومي بيشتر از يك اتاق ساده، چيزهايي براي ديدن وجود دارد.»
علاوه بر اين اقامتگاه‌هاي شخصي به يك فرد تعلق دارند و محل رفت و آمد افراد محدودي هستند. در هتل‌ها غالبا مسافران زيادي از نقاط مختلف به دور هم جمع مي‌شوند. اين موضوع در روزهاي شيوع كرونا مي‌تواند تهديدي جدي باشد.  در خانه‌هاي بومگردي مسافران شاهد نحوه زندگي مردم روزمره خواهند بود. آنها مي‌توانند از صاحبخانه يا برخي افراد محلي درباره نقاط بكر، مسيرهاي ميانبر و جاذبه‌هاي خلوت اطلاعات بيشتري كسب كنند. از غذاهاي محلي استفاده كنند يا خودشان براي خودشان آشپزي كنند. در اقامتگاه‌هاي شخصي خارج شهر خبري از سر و صداي شهر و آشفتگي خيابان‌ها نيست. اين به معني آرامش و زماني با كيفيت‌تر است كه با خود يا خانواده مي‌گذرد. اين خانه‌ها همچنين دسترسي بهتري به نقاط دورافتاده و بكر دارند. نقاطي كه از دست هتل‌ها و مكان‌هاي تجاري در امان مانده‌اند و مي‌توانند خلوتگاه مناسبي باشند. و البته گزينه مهم ديگر اين است كه اقامتگاه‌هاي بومي و شخصي غالبا ارزان‌تر از هتل‌ها هستند. هزينه‌اي كه براي يك خانه محلي در نظر گرفته مي‌شود، به مراتب كمتر از ماندن در هتل‌ها خواهد بود. با اين روش بودجه بيشتري براي كارهاي محبوب ديگر يا گشت و گذارهاي اضافي وجود دارد. هزينه هر اقامتگاه معمولا به اندازه نصف پولي است كه براي ماندن در هتل خرج مي‌كنيد. ضمن اينكه خبري از مخارج پنهان و ماليات‌هاي مختلف نيست. توسعه اقامتگاه‌هاي بومگردي همچنين باعث افزايش اشتغالزايي، رونق و كمك به اقتصاد مردم بومي خواهد شد. 
امروزه هتل‌ها محبوبيت گذشته خود را از دست داده‌اند زيرا علاوه بر اينكه جزء مكان‌هاي شلوغ در جاهاي پر رفت و آمد به حساب مي‌آيند، مسافران اين روزها ارتباط با طبيعت را مي‌پسندند و به دنبال ماجراجويي و تجربه كردن در سفر‌هاي خود هستند، براي همين اقامتگاه‌هاي بومگردي امروزه تقاضا و طرفداران بيشتري پيدا كرده و پيش‌بيني مي‌شود اين رفتار ادامه‌دار باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون