• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4740 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۲ شهريور

ادامه از صفحه اول

جهش توليد،توسعه اقتصادي

شايد در حالت عادي تقاضايي براي آن وجود نداشته باشد. 
هيچ فرآيندي همچون توليد نمي‌تواند منجر به ايجاد اشتغال و توانمندسازي اجتماعي شود. جهش توليد به معناي ايجاد و گسترش مشاغل جديد با تخصص‌هاي متنوع خواهد بود. اين امر نقش بالايي در شاخص توسعه انساني ايفا خواهد كرد و مردم را صاحب منزلت و نقش‌آفريني در اقتصاد و جامعه مي‌كند. در گذشته دو رويكرد در قبال رونق رابطه توليد و توسعه اقتصادي وجود داشت؛ رويكرد مبتني بر جايگزين‌سازي واردات كه به معناي رفع نياز از محصولات خارجي و توليد داخلي بود و ديگري گسترش صادرات كه نيازمند آزادسازي و شناور‌سازي بازار كالايي و مالي داخلي با بازار جهاني بود. به نظر مي‌رسد، جهش توليد خواهد توانست هر دو رويكرد را محقق كند.
پژوهش‌ها نشان داده است كه جهش توليد نه‌تنها با رويه‌هاي ناتوانمند‌سازي عمومي مقابله كرده و قدرت خريد و انعطاف مردم در برابر فشار تورمي را كاهش مي‌دهد بلكه خود مستقيما باعث كاهش تورم مي‌شود. جهش توليد نقدينگي را در مسيري هدفمند هدايت و از افزايش سرگردان آن پيشگيري مي‌كند.
جهش توليد همچنين باعث جهش درآمدهاي مالياتي دولت نيز مي‌شود و اين امر دست دولت در سرمايه‌گذاري‌هاي جديد و افزايش خدمات اجتماعي خصوصا براي اقشار آسيب‌پذير را باز مي‌كند. جهش توليد به معناي افزايش كمي واحدهاي توليدي، افزايش درآمدهاي واحدها و نيروي كار فعال در آنها و به تبع آن افزايش درآمدهاي دولتي خواهد بود و اين امتيازي است كه بازارهاي مالي و پولي به خودي خود در اختيار قرار نخواهند داد.
درباره موضوع توليد و جهش توليد بحث فراوان است كه در مقالي ديگر باز به آن خواهم پرداخت. نام‌گذاري اين سال به نام جهش توليد امر مباركي است. البته اين بدان معنا نيست كه فقط سال 99 به جهش توليد اختصاص داشته باشد بلكه اين تازه آغاز راه  است.  همان‌طوركه روستو معتقد است بعد از جهش توليد ما به مرحله رفاه خواهيم رسيد و تجربه نيز ثابت كرده، افزايش درآمدها در جامعه به رفاه اجتماعي و اقتصادي منجر خواهد شد اما همان‌طوركه گفته شد، سال 99 تازه آغاز راه جهش توليد است و دوره آن ممكن است سال‌ها به طول بينجامد. نام‌گذاري اين سال از سوي مقام معظم رهبري نقطه عطفي براي ايجاد سازوكارهاي اقتصادي و توليدي كشور در راستاي اين مفهوم است. بررسي و پژوهش در خصوص اين مفهوم و چگونگي ايجاد سازوكارهاي آن چند وقتي است كه در گروه توسعه صنايع بهشهر آغاز شده و اميدواريم شاهد نتايج خوبي در مسير جهش توليد باشيم.
مديرعامل  و نايب‌ رييس هيات ‌مديره گروه توسعه   صنايع  بهشهر

آموزش نبايد منشأ تبعيض‌باشد

بر اين مسائل نظارت داشته باشد؟
برخي البته با بدبيني بسياري به اين قضيه نگاه مي‌كنند و مي‌گويند كه آن نهادها و اهرم‌هاي خارج از آموزش و پرورش روي اين سازمان و وزارتخانه فشار مي‌آورند، اتفاقي كه شايد هم رخ داده باشد اما فارغ از بودن و نبودن چنين فشاري ما خانواده‌هاي بسيار مذهبي هم در اطرافمان داريم كه روي بسياري از مسائل حساس هستند و با اين حال دخترانشان را با جديت به دانشگاه مي‌فرستند، پيگيري آموزش و درس خواندن آنها هستند و همين تفكيك جنسيتي در مدارس خيال آنها را راحت كرده است. پس اگر به دنبال راضي كردن طيف بسيار مذهبي جامعه هستند به نظرم همين قشر بسيار از اين عكس با حذفيات جلوتر هستند. همكاران چادري من به اين تصوير اعتراض كرده‌اند و عكس خانم ميرزاخاني را عكس پروفايل گذاشته‌اند.
نكته مهم انتظار ما از دولت است. از دولت روحاني با تمام انتقاداتي كه به آن وجود دارد باز هم چنين انتظاري نمي‌رود. معاون اول رييس‌جمهور اصلاح‌طلب است و بخش بزرگي از بدنه هيات دولت اگر اصلاح‌طلب هم نباشند، دست‌كم ميانه ‌رو هستند و بعد مي‌بينيم حاصل، كاري مي‌شود كه حتي بخشي از تندروها هم با آن موافق نيستند. سند 2030 كه مطرح شد، حساسيت‌هايي مطرح شد كه روي درست و غلط بودنشان مي‌شود به صورت جداگانه گفت‌وگو كرد اما قابل درك بود كه چرا آموزش و پرورش آن را كنار گذاشت اما به نظر مي‌رسد كه اين اتفاق اگر ناخواسته نبوده، حاصل نوعي عدم عقلانيت و يا بي‌سليقگي بسيار بوده ا و البته بايد دانست كه چنين اتفاقاتي براي آموزش و پرورش تبعات دارد. 
آموزش و پرورش نوين در تمام دنيا به دنبال اين است كه تبعيض‌ها را از ميان ببرد. تبعيض اقتصادي، نژادي، مذهبي، جنسيتي و... . اينكه اين عكس خواسته يا ناخواسته و باهدف يا بي‌هدف منتشر شده باشد در واقع دارد، خواسته‌هاي نسل اول انقلابيون را زير پا مي‌گذارد چون قرار اول بر اين بود كه اين شكاف‌ها و تفاوت‌ها از ميان برود. در 10 سال اول انقلاب هم بسيار عادلانه در اين مسير حركت كرده بوديم. همين حالا يكي از افتخارات جمهوري اسلامي در سطح جهاني تحصيل دختران و سطح كلي تحصيلات در ميان عموم جامعه است كه پس از انقلاب در ميانگين جهاني خودش را بالا كشيد. ما در حوزه تحصيلات دختران در سطوح ابتدايي، متوسطه، كارشناسي و تحصيلات تكميلي شاخص‌هاي بسيار خوبي داريم. براي همين است كه چنين رفتارها و اقداماتي مي‌تواند براي جمهوري اسلامي هزينه‌هاي حيثيتي داشته باشد. نهاد آموزش آمده است كه اين تبعيض‌ها را بردارد نه اينكه خودش منشأ تبعيض شود. اتفاقي كه رخ داد، نمادي است از اتفاقاتي كه در كتاب‌هاي درسي افتاده است، يك نمونه از تغييراتي كه نشانگر غلبه يك نوع ايدئولوژي و نگاه خاص در كتاب‌هاي درسي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون