• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4742 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور

نتايج نظرسنجي جديد نيويورك‌تايمز - سي‌ينا از برتري دموكرات‌ها در 4 ايالت «ميدان نبرد» حكايت دارد

بارقه‌هاي اميد در كارزار بايدن

محمدحسين لطف‌الهي

 

دونالد ترامپ در هفته‌هاي اخير با محوريت شعار «نظم و قانون» حملات پردامنه‌‌اي را عليه جو بايدن، رقيب دموكرات خود ترتيب داد؛ حملاتي كه انتظار مي‌رفت بتواند تغييري جدي در روند نظرسنجي‌ها ايجاد كرده و فاصله ميان بايدن و ترامپ را بار ديگر كاهش دهد اما نظرسنجي جديد نيويورك تايمز - سي‌ينا نشان مي‌دهد كه او در اين مسير موفق نبوده است. بر اساس اين نظرسنجي، معاون اول باراك اوباما در چهار ايالت سرنوشت‌ساز «ميدان نبرد» كه مي‌توانند در تعيين پيروز نهايي انتخابات رياست‌جمهوري تأثيرگذار باشند و كارزار ترامپ در هفته‌هاي اخير تلاش بسياري براي جلب آراي ساكنان آنها كرده بود، با فاصله قابل قبولي پيشتاز است و مقايسه آمارهاي اين نظرسنجي با نتايج نهايي انتخابات رياست‌جمهوري 2016 نشان مي‌دهد در صورتي كه بايدن بتواند روند كنوني را حفظ كند، مي‌تواند گامي بلند در راستاي پيروزي در سوم نوامبر بردارد. همزمان با اعتراضات ضد تبعيض نژادي در برخي ايالت‌ها از جمله ويسكانسين و خشونتي كه در پي برخوردهاي پليس با تظاهركنندگان رقم خورد، رييس‌جمهور امريكا تلاش كرد تا با معرفي خود به عنوان كانديداي «نظم و قانون» و متهم كردن رقيب به حمايت از «بي‌قانوني، غارت و شورش» ساكنان اين ايالت‌ها را قانع كند كه اگر مي‌خواهند در آينده شاهد پايان «شورش‌ها» باشند، بايد به دونالد ترامپ رأي دهند. نتايج نظرسنجي‌ نيويورك‌تايمز-  سي‌ينا نشان مي‌دهد كه جو  بايدن در حال حاضر با 5 درصد اختلاف در ويسكانسين پيشتاز است و در مينه‌سوتا كه شاهد يكي از خشونت بار‌ترين اعتراضات بوده اين برتري به 9 درصد مي‌رسد. جزييات اين نظرسنجي‌ها بيانگر آن است كه هرچند رييس‌جمهور امريكا توانسته در تغيير نظر برخي اقشار خاص در اين ايالت‌ها از جمله گروهي از سفيدپوستان موفق عمل كند اما او قادر نبوده تا نظر افرادي را كه پيش از اين از ترامپ متنفر بودند تغيير دهد و از همين رو است كه بايدن همچنان با اختلافي قابل قبول از رقيب جمهوري‌خواهش پيشتاز است. وضعيت آرا در مينه‌سوتا 50 به 41، در ويسكانسين 48 به 43، در نوادا 46 به 42 و در نيوهمپشاير 45 به 42 به نفع بايدن است. آراي مردمي در مجموع اين 4 ايالت نيز از برتري 6 درصدي كانديداي دموكرات‌ها حكايت دارد كه وضعيتي به مراتب بهتر از وضعيت آنها در بازه زماني مشابه در سال 2016 است. از ميان اين ايالت‌ها، دونالد ترامپ در سال 2016 توانسته بود با يك درصد اختلاف در ويسكانسين به پيروزي برسد و در مجموع اين ايالت‌ها هيلاري كلينتون فقط با يك درصد اختلاف پيشتاز بود. تحليلگران معتقدند ترامپ حتي اگر بتواند فقط در يكي از اين 4 ايالت پيروز شود مي‌تواند به صورت چشمگيري شانس خود را براي پيروزي در رقابت نهايي افزايش دهد.

سياست  در  برابر اقتصاد
بر اساس جزييات نظرسنجي نيويورك‌تايمز - سي‌ينا اغلب شركت‌كنندگان در نظرسنجي معتقدند بر مبناي پارامترهاي سياسي و اجتماعي، جو بايدن كانديداي بهتري در مقايسه با ترامپ به حساب مي‌آيد اما اگر پارامترهاي اقتصادي و معيشتي مبناي تصميم‌گيري رأي‌دهندگان قرار بگيرد اين دونالد ترامپ است كه در جايگاه بهتري نسبت به رقيب دموكرات خود قرار مي‌گيرد. اين شركت‌كنندگان كه به نوشته نيويورك تايمز قريب به اتفاق آنها گفته‌اند در انتخابات نوامبر شركت خواهند كرد معتقدند در موضوع رفع تبعيض نژادي بايدن مي‌تواند بهتر عمل كند. آنها همچنين در موضوعاتي نظير متحد كردن امريكا، مقابله با ويروس كرونا، مديريت و پاسخ دادن به اعتراضات، كاهش جرم و جنايت و برقراري نظم و قانون، جو بايدن كانديداي بهتري است اما در موضوع اقتصادي بيش از 50 درصد آنها فكر مي‌كنند ترامپ مي‌تواند عملكرد بهتري داشته باشد، در حالي كه 45 درصد فكر مي‌كنند امريكا با مديريت بايدن وضعيت اقتصادي بهتري را نسبت به امروز تجربه خواهد كرد؛ آماري كه نشان مي‌دهد به رغم شيوع ويروس كرونا و ظاهر شدن تبعات اقتصادي ناشي از آن، ترامپ توانسته رأي‌دهندگان امريكايي را قانع كند كه در مديريت  اقتصاد بهتر از دموكرات‌هاست.

زمان  به  سرعت مي‌گذرد
دن بالز، تحليلگر ارشد واشنگتن‌پست در تحليلي درباره وضعيت كنوني رقابت‌هاي رياست‌جمهوري نوشته است كه ترامپ زمان را براي جبران عقب‌ماندگي‌هايي كه در رقابت با بايدن دارد از دست داده و افشاگري‌هايي كه عليه رييس‌جمهور امريكا صورت گرفته اصلي‌ترين مانع بر سر راه او بوده است. به نوشته او، كانديداتوري بايدن به عنوان نامزد نهايي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري در اواسط ماه مارس نهايي شد و كارزار انتخاباتي او با منابع مالي محدود هنوز براي يك رقابت همه‌جانبه آماده نبود اما ترامپ بر خلاف روساي جمهور پيشين كه توانسته بودند از جايگاه خود در دور دوم دفاع كنند نتوانست كاري كند كه بايدن به‌طور كامل در موضع دفاعي قرار بگيرد و نقطه ضعفي جدي از خود نشان دهد. دن بالز تأكيد دارد با پايان بهار و تابستان و در حالي كه كارزار ترامپ هنوز نتوانسته نقطه عطفي براي تمركز پيدا كند، مشخص شده كه زمان بسيار زياد و بااهميتي براي جمهوري‌خواهان از دست رفته و آنها احتمالا قادر به جبران اين زمان نخواهند بود. او همچنين در اين مقاله اشاره كرده است كه اقدام جمهوري‌خواهان در راستاي كاهش هزينه تبليغات تلويزيوني براي ذخيره منابع مالي خود، نشان داد كه مشكلات مالي آنها مانع از آن شده كه از زمان طلايي فعلي براي تحت فشار قرار دادن بايدن استفاده كنند. او در پايان نوشته بايدن حالا هم منابع مالي بيشتري دارد و هم در موضع انتقاد از ترامپ خوب عمل كرده است به همين دليل مي‌توان عنوان كرد كه كانديداي دموكرات‌ها به دليل اشتباهات كارزار ترامپ از شانس بيشتري براي پيروزي برخوردار است.

 


سندرز: كارزار   بايدن  بايد  توجه  بيشتري  به  ترقي‌خواهان  داشته  باشد

هرچند جو بايدن توانسته در حوزه سياسي عملكرد مطلوبي داشته باشد اما در حوزه اقتصادي، هنوز وعده‌هاي دندان‌گيري نداده كه بتواند رأي‌دهندگاني را كه اقتصاد را اولويت اول خود مي‌دانند، تشويق كند از او در انتخابات نوامبر حمايت كنند. در همين راستا برني سندرز سناتور ايالت ورمونت و كانديداي رياست‌جمهوري در انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها كه در ماه آوريل حمايت خود را از معاون اول اوباما اعلام كرده بود به جو بايدن توصيه كرده است كه اقدامات بيشتري براي جلب نظر جريان ترقي خواه در امريكا انجام دهد. مطالبات ترقي‌خواهان يا همان جناح چپ حزب دموكرات عمدتا اقتصادي است كه از جمله آنها مي‌توان به ايجاد پوشش بيمه درماني براي همه شهروندان، بخشيده شدن بدهي‌هاي دانشجويان و تلاش براي نهادينه كردن آموزش رايگان اشاره كرد. در بيانيه‌اي كه از سوي فيض شاكر، مدير پيشين كارزار انتخاباتي برني سندرز در واشنگتن‌پست منتشر شده، آمده است: «سناتور سندرز معتقد است جو بايدن در وضعيت خوبي براي پيروزي در انتخابات قرار دارد اما در ارتباط نزديك با آقاي بايدن و كارزار انتخاباتي او، توصيه كرده است كه براي رأي‌دهندگان و به ويژه ترقي‌خواهان كه اغلب جوانان امريكايي هستند توضيح دهند كه برنامه آنها براي افزايش ماليات، ايجاد شغل، بهبود شرايط كسب و كار، كاهش قيمت دارو و ايجاد بيمه درماني همگاني چيست.» برني سندرز همچنين اعلام كرده كه توجه بيشتر به لاتين‌تبارها، جوانان و جريان ترقي‌خواه يك تحول جدي در كارزار جو بايدن ايجاد خواهد كرد و ابراز اميدواري كرده كه بايدن نيز به اين مساله توجه كافي داشته باشد.
برني سندرز همچنين روز جمعه در گفت‌وگويي با شبكه PBS درباره برنامه اقتصادي بايدن گفته است: «برنامه اقتصادي من براي بعد از انتخابات ترقي‌خواهانه‌تر بود و مسائل و خواسته‌هاي اقشار ضعيف جامعه را بهتر در بر مي‌گرفت. برنامه اقتصادي جو بايدن با اينكه همه انتظارات را برآورده نمي‌كند باز هم برنامه خوبي است اما اين انتظار از او وجود دارد كه بهتر عمل كند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون