• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4742 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور

ادامه از صفحه اول

تولدت مبارك OPEC 

3- ايران امروز، به خاطر تحريم‌هاي ناجوانمردانه امريكا بر صنعت نفتش، توليدكننده موثر اوپك نيست. طبعا مانند قبل هم در تصميمات اين سازمان تاثيرگذار نيست. اما ايران هنوز، افتخار بنيان‌گذاري اين سازمان را دارد. و البته فردايي هم هست. فردايي كه ايران دوباره توليدكننده اوپك شود. اوپك اما، هميشه راهي بوده است براي تعامل بين كشورهايي كه بيرون از آن با هم اختلافات شديد داشته‌اند. رييس‌جمهور اسبق ايران، مرحوم هاشمي رفسنجاني جايي در كتاب خاطراتش آورده است كه پاسخ نامه صدام حسين را، پس از جنگ تحميلي، به وزير نفت وقت، آقازاده تحويل داده است تا در حاشيه اجلاس اوپك، بي سر و صدا به همتاي عراقي‌اش برساند. ايران و عربستان، در اوج اختلافات سياسي، به توافق الجزاير راي دادند. آن هم‌ زماني كه نفت ايران پس از برجام، مي‌خواست مانند قبل وارد بازار شود و عربستان لاجرم بايد به نوعي با شرايط جديد تعامل كند. 
4- غربي‌ها به اوپك مي‌گويند «كارتل»، در امريكا لايحه NOOPEC را راه مي‌اندازند. برخي هم با شعار حفاظت از محيط زيست، پيش روي اين سازمان مي‌ايستند. در حالي شفافيت اوپك در انتشار گزارش‌هاي متعدد رايگانش قابل مشاهده است. (حداقل در مقايسه با برخي سازمان‌ها و موسسات بين المللي)، به رشد صنعت شيل امريكا كمك كرده است (حداقل با سياست‌هاي برخي اعضايش) و تلاش كرده است سياست‌هاي اصولي براي حفظ محيط زيست اتخاذ كند. اوپك، سازمان بزرگي است كه گاهي به آن جفا شده است و امروز هر چند سهمش در بازار نفت به نسبت قبل كاهش يافته و هر چند آينده، روزگار دشوارتر است، اما باور كنيد جهان هنوز هم به اوپك نياز دارد. اين را ويروس ناچيز كوويد-19 ثابت كرد. تولدت مبارك OPEC.


مروري بر ابعاد بين‌المللي  شخصيت و تفكر آيت‌الله صانعي

براي بنده مايه مباهات است كه در مكتب آن عالم كم‌‌نظير، روش و بينش را فرا گرفتم و با الهام از نظريات حضرت امام(ره) به طرح ديدگاه و نظرات فقهي جديد پرداختم كه تمام آنچه در ارتباط با حقوق اجتماعي (قوانين مدني و جزايي) و موضوع برابري بين زنان و مردان هست در حوزه بحث و از آن دفاع كردم و اين نظريات در رساله عمليه و ساير كتب بنده انعكاس يافته است».
بررسي ديگر مصاحبه‌هاي بر جاي مانده از آن مرحوم با رسانه‌هاي جهان نشان مي‌دهد، دفاع از انديشه و شخصيت امام خميني(ره) يك خط ثابت در بيانات ايشان بوده است. ارزش اين مساله زماني بيشتر مشخص مي‌شود كه بدانيم چه تلاش‌ها و هزينه‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي فراواني در داخل و خارج از حوزه توسط بخش‌هاي مختلف براي ترويج چهره عقلاني از اسلام و انقلاب صورت گرفته اما بازتابي در جهان نيافته و شنيده و ديده نشده است.
چه بسيار مراجع و فقهايي كه سرمايه‌هاي گرانسنگ ايران و تشيع هستند اما حتي جوانان داخل كشور هم شناختي از آنان ندارند. در طول ساليان اخير چه بسيار موسسات حوزوي و فرهنگي كه براي حضور بين‌الملل و بهره‌گيري از رسانه‌هاي منطقه و جهان زحمات زيادي متقبل شده‌اند اما شايد به اندازه يك سوم آنچه مرحوم آيت‌الله صانعي از ارزش‌هاي فقه و معارف اهل بيت(ع) در دنيا با بهره‌گيري از اين تريبون‌ها نشر داد، كامياب نبوده‌اند. جالب آنكه حتي رسانه‌هاي امريكاي جنوبي هم به ديدگاه‌ها و آرا ايشان درباره شريعت و حقوق بشر و حكمراني در اسلام علاقه‌مند شده و مصاحبه‌هايي با ايشان ترتيب داده و منتشر كردند.
مستند «آيت‌الله آنلاين» كه شبكه الجزيره انگليسي آن را از زندگي مرحوم آيت‌الله صانعي ساخت و پخش كرد، زماني اتفاق افتاد كه فعاليت‌هاي شيخ يوسف قرضاوي به عنوان فقيه فعال جهان اهل سنت در عرصه رسانه مورد توجه محافل و رسانه‌هاي بين‌المللي قرار گرفته بود.
او از نخستين فقهاي شيعه بود كه در دهه 70 شمسي عمليات شهادت‌طلبانه مبارزان فلسطيني در جريان انتفاضه را جايز دانست و از آن حمايت كرد. مرحوم آيت‌الله فاضل لنكراني و برخي ديگر از مراجع نيز در آن زمان چنين ديدگاهي را مطرح كردند.
در جريان حمله رژيم صهيونيستي به كشتي ماوي مرمره حامل كمك‌هاي بشردوستانه به مردم تحت محاصره غزه در آب‌هاي بين‌المللي كه در سال 2010 رخ داد و به جان باختن 10 تن از فعالان مسلمان صلح‌طلب انجاميد، پيام پرمضموني صادر كرده و فتوايي ارزنده را به يادگار گذاشتند. در بخشي از اين پيام آمده بود:«همگان بايد بدانند كه خطر اين رژيم غاصب نه تنها براي ملت فلسطين و براي اسلام و اولين قبله مسلمين است بلكه خطري براي همه افراد بشر و از مظاهر فساد روي زمين مي‌باشد كه با توجه به اطمينان به چنين اموري- بلكه حتي با احتمال آن- تقيه و مراعات مصلحت‌هاي سياسي توسط قدرتمندان، حرام و غيرجايز است و بايد با تمام توان در مقابل آنها ايستاد و همه كساني كه در اين راه مجاهده و تلاش مي‌كنند «مجاهدين في سبيل‌الله»‌اند و كشته‌شدگانشان شهداي والامقامي هستند كه مظهر «عند ربهم يرزقون» مي‌باشند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون