• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4744 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ شهريور

خبر كوتاه

اصلاحيه دستورالعمل وام وديعه به سود بانك به زيان مستاجر

در حالي كه قرار بود پرداخت وام وديعه مسكن تا حد ممكن به سهولت انجام شود، در اصلاحيه دستورالعمل اجرايي اين وام، شرايط براي مستاجران سخت‌تر شده است. در دستورالعمل اخير، نرخ سود تسهيلات وديعه مسكن، بسته به انتخاب روش دريافت اين وام از سوي متقاضي، ۱۲ يا ۱۳ درصد تعيين شده، اما در تبصره‌اي اعلام شده است كه اگر متقاضي، نسبت به پرداخت اقساط در سررسيدهاي تعيين شده اقدام نكند، علاوه بر آنكه نرخ سود اين تسهيلات، به نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار (در حال حاضر ۱۸ درصد) تغيير مي‌كند، ۶ درصد ديگر نيز به عنوان وجه التزام به نرخ سود افزوده خواهد شد كه عملا سود تسهيلات مربوطه را به ۲۴ درصد افزايش مي‌دهد. توليد فرش دستباف 4 برابر شد

رييس مركز ملي فرش ايران اظهار داشت: افزايش چشم‌گيري نزديك به ۴ برابر در ميزان توليد فرش دستباف در نيمه اول سال جاري نسبت به آمارها و برآوردهاي سال گذشته شاهد هستيم. از علت‌هاي اين افزايش را مي‌توان به تعطيلي بعضي از مشاغل به علت شيوع ويروس كرونا و جذب دوباره قاليبافان به كار بافت قالي به عنوان جايگزين فعاليت‌هاي ديگر اشاره كرد.

يك ميليون نفر بيمه بيكاري كرونا دريافت كردند

بر آخرين آمار اعلامي مديركل بيمه بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، از زمان شيوع بيماري كرونا تاكنون (بيست و پنجم شهريورماه) يك ميليون و ۳۳ هزار نفر مستمري بيكاري كرونا دريافت كردند. بر اساس آخرين آمار اعلامي «مسعود بابايي» مديركل بيمه‌ بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از ابتداي شيوع ويروي كرونا تاكنون ۲۴۹ هزار و ۲۲۹ كارگاه و بنگاه اقتصادي متاثر از شيوع بيماري كرونا تعديل نيرو داشتند. همچنين در مجموع ۷۳۰ هزار و ۹۰۲ نفر در دوره شيوع بيماري كار خود را از دست دادند. البته بيكاري اين افراد به اين شكل بوده كه برخي در اسفند، فروردين و ارديبهشت بيكار شدند و برخي ديگر در ماه‌هاي بعد يعني در فروردين و ارديبهشت از كار بيكار شدند.

بلاتكليفي

۱۱۰۰ كارت بازرگاني جديد

رييس كنفدراسيون صادرات ايران ضمن انتقاد از برنامه‌ريزي صورت گرفته براي تغيير سامانه صدور كارت‌هاي بازرگاني از بلاتكليفي تجار در دو ماه گذشته خبر داد. محمد لاهوتي در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار كرد: نهادهاي دولتي معتقدند كه بحث انتقال صدور كارت‌هاي بازرگاني جديد به وزارت صنعت، معدن و تجارت امري قانوني است، اما صرف‌نظر از اين موضوع بايد ديد تا چقدر اين تصميم به بهبود فضاي كسب و كار منجر شده و چقدر فضاي توليد را محدود كرده است. لاهوتي با اشاره به بلاتكليفي ۱۱۰۰ كارت بازرگاني جديد در هفته‌هاي گذشته اظهار كرد: اين كارت‌ها پيش از حكم جديد دولت براي صدور يا تمديد اقدام كرده بودند و حتي هزينه آن را نيز پرداخته‌اند اما با توجه به توقف كارها صدور آنها بلاتكليف باقي مانده است. متاسفانه دستگاه‌هاي دولتي در مسير اين صدور با كندي برخورد مي‌كنند. براي مثال از يك تاجر ۶۰ ساله درخواست تحويل كارت پايان خدمت داشته‌اند كه همه اين مسائل مي‌تواند مشكل‌ساز شود.

بازار سياه لاستيك برچيده مي‌شود

مصطفي تنها، سخنگوي انجمن صنعت تاير با اعلام اينكه ثبت توليد و توزيع سيستمي لاستيك در سامانه تجارت آغاز شده است، گفت: با اجرايي شدن اين موضوع بازار سياه لاستيك برطرف مي‌شود. وي با اشاره به اينكه قرار است براساس توافقات به عمل آمده ميان توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان لاستيك با وزارت صمت فروش تاير به صورت اينترنتي و در سامانه جامع تجارت صورت گيرد، اظهار كرد: بر اين اساس توليدكننده ميزان توليد خود را در سامانه جامع تجارت درج و از آن طرف توزيع‌كنندگان تاير خود را در سامانه جامع تجارت ثبت مي‌كنند. وي با بيان اينكه بعد از ثبت اطلاعات توليدكنندگان و نياز توزيع‌كنندگان حواله‌ها به صورت سيستمي صادر مي‌شود، افزود: پيش از اين برخي تايرها را از توليدكنندگان دريافت و به جاي توزيع با قيمت مناسب در بازار سياه به فروش مي‌رساندند كه با سيستمي شدن فروش اين‌گونه اقدامات ديگر در بازار به وجود نخواهد آمد.

 

چرا كره گران شد؟

محمدرضا كلامي، دبير ستاد تنظيم بازار با اشاره به اينكه از اين پس نياز كره كشور در داخل تامين مي‌شود تا از افزايش بيشتر قيمت جلوگيري شود، گفت: تامين كره كشور با توليد داخل مستلزم عدم خروج چربي (كره، خامه و شيرخشك) از كشور است. وي در خصوص دلايل افزايش قيمت كره و انتقاد از گراني كره از سوي توليدكننده قبل از دريافت مجوز از ستاد تنظيم بازار اظهار داشت: در ارديبهشت ماه سال گذشته ارز كره از 4200 تومان به ارز نيمايي تغيير كرد و قاعدتا بايد از همان موقع قيمت كره 100 درصد افزايش مي‌يافت. اما طي اقدام ستاد تنظيم بازار، دولت كل كره وارداتي با ارز 4200 تومان را با نظارت و مديريت خود عرضه كرد. دبير ستاد تنظيم بازار با اشاره به اينكه در نيمه شهريور ماه سال جاري كره وارداتي 4200 توماني تمام شد و دو راه وجود داشت، يكي اينكه كره وارد كرده و ديگر اينكه در داخل توليد كنيم. در صورت واردات كره با ارز 24 هزار تومان، قيمت هر كيلو كره به بيش از 100 هزار تومان مي‌رسيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون