• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4746 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور

خبر

ادامه رايزني‌ها براي تشكيل دولت لبنان

ميشل عون، رييس‌ جمهوري لبنان شامگاه پنجشنبه ميزبان مصطفي اديب، نخست‌وزير مكلف اين كشور در كاخ بعبدا در بيروت بود. مصطفي اديب در اين جلسه از رييس‌جمهور خواست تا مهلت او براي تشكيل دولت تمديد شود. اين در حالي است كه امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوي تلفني روز جمعه با رييس‌جمهور لبنان خواستار تسريع در تشكيل دولت اين كشور شد. به گزارش ايسنا در ديدار روز جمعه ميشل عون و مصطفي اديب، دو طرف در اين ديدار به بررسي نتايج گفت‌وگوهاي ميشل عون با روساي فراكسيون‌هاي پارلمان و احزاب مختلف و تسريع در روند تشكيل دولت پرداختند. ميشل عون در اين ديدار از مصطفي اديب خواست كه براي تشكيل دولت و برطرف كردن اين مشكل به گفت‌وگو و تماس‌هاي خود ادامه دهد چراكه وضعيت حال حاضر لبنان نيازمند يك تلاش نجات‌بخش سريع است. او همچنين بر پايبندي به ابتكار عمل فرانسه كه مورد تاييد رهبران سياسي لبنان قرار گرفته است، تاكيد كرد. مصطفي اديب نيز در سخناني پس از ديدار با عون گفت: با رييس‌جمهور مشكلاتي را كه در مسير تشكيل دولت با آنها مواجه بودم در ميان گذاشتم. من خوب مي‌دانم كه وقتي براي تلف كردن نداريم و درصدد همكاري با همه براي تشكيل دولتي هستم كه اختيار اجراي توافقات صورت گرفته با امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه را داشته باشد. او افزود: ما با ميشل عون توافق كرديم كه كمي صبر كنيم تا وقت بيشتري به رايزني‌ها براي تشكيل دولت اختصاص بدهيم و ما اميدوار به كسب بهترين نتايج هستيم. به گزارش ايسنا به نقل از اسكاي نيوز، امانوئل ماكرون رييس‌جمهوري فرانسه ديروز با ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان تماس گرفت و با او درخصوص روند تشكيل دولت لبنان گفت‌وگو كرد. ماكرون در اين تماس خواهان تشكيل دولت در سريع‌ترين زمان ممكن شد.

صرف‌ نظر رييس‌‌جمهور كودتاي بوليوي از شركت در انتخابات

رييس‌جمهور خودخوانده بوليوي به دنبال كسب نتايج بد در نظرسنجي‌ها و نارضايتي مردم از نامزدي در انتخابات ۱۸ اكتبر(۲۷مهر) اين كشور كناره‌گيري كرد. به گزارش فارس به نقل از «بي‌بي‌سي»، «جنين آنز» بعد از كناره‌گيري از نامزدي ديگري اعلام حمايت كرده و گفته اگر راست حامي كودتا متحد نشود «اوو مورالس» رييس‌جمهور سابق كه در نتيجه كودتا در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ بركنار شد، بازمي‌گردد. مورالس در واكنش به كناره‌گيري آنز گفته به اين شكل او مي‌تواند نه تنها با مصونيت از پرونده‌هاي فساد رسوايي‌آور بلكه از نسل‌كشي در شهرهاي «سنكاتا» و «ساكابا» فرار كند. رييس‌جمهور كودتا اما گفت كه اين تصميم بنابر مصلحت گرفته شده تا مانع پيروزي حزب «جنبش براي سوسياليسم» مورالس در انتخابات شود. مورالس كه اولين رييس‌جمهور بومي بوليوي بود با وجود پيروزي مجدد در انتخابات رياست‌جمهوري كه پاييز ۲۰۱۹ برگزار شد از سوي مخالفين به دست بردن در آرا و تقلب متهم شد. او هر چند با برگزاري دوباره انتخابات موافقت كرد اما نهايتا ۲۱ آبان تحت فشار مخالفين مورد حمايت امريكا، بوليوي را به مقصد مكزيك ترك كرد. او براي «انجام امور درماني» راهي كوبا شد سپس به آرژانتين پناهنده شد. از آن زمان دولت كودتاي بوليوي به رياست جنين آنز كه از نوادگان استعمارگران اوليه بوليوي است، اعتراضات مردم را با سركوب و خشونت پاسخ داده و كشتار بوميان اين كشور را بار ديگر احيا كرده است.

تجمع نمازگزاران فلسطيني عليه عادي‌سازي روابط دولت‌هاي عربي

نماز جمعه اين هفته در مسجدالاقصي با حضور هزاران فلسطيني برگزار شد و نظاميان صهيونيست در همين رابطه ۶ تن از اهالي بيت‌المقدس را بازداشت كردند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فلسطيني معا، اين افراد در مسجدالاقصي و ورودي‌هاي آن دستگير شدند. حزب التحرير در پايان نماز جمعه، تجمعي را در اعتراض به توافق اخير عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي برگزار كرد. نمازگزاران پلاكاردي در دست داشت كه در آن كشورهاي عادي‌كننده روابط با رژيم صهيونيستي خائن توصيف شده بودند. اين نخستين نماز جمعه مسجدالاقصي است كه پس از امضاي توافق سازش امارات متحده عربي و بحرين با رژيم صهيونيستي برگزار مي‌شود. سه‌شنبه شب در واشنگتن قرارداد سازش ميان امارات متحده عربي و بحرين با رژيم صهيونيستي در حضور ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا به صورت رسمي امضا شد. رژيم صهيونيستي با امارات متحده عربي و بحرين روابط خود را عادي كرده و اين ۲ كشور به همراه عربستان به هواپيماهاي رژيم اسراييل اجازه دادند كه از حريم هوايي آنها استفاده كنند؛ مساله‌اي كه بسياري آن را خيانت به آرمان ملت فلسطين خواندند. به دنبال آغاز روابط رسمي ميان ابوظبي و منامه با تل‌آويو، تماس‌ها و ديدارهاي زيادي در روزهاي اخير ميان دو طرف انجام شد كه واكنش شديد مردم برخي كشورهاي منطقه از جمله فلسطيني‌ها را به دنبال داشت.

انتقاد وزير دفاع تركيه از موضع‌گيري‌هاي فرانسه

خلوصي آكار، وزير دفاع تركيه گفت:«در حوزه اختيارات و قدرت اتحاديه اروپا نيست كه مرزها در شرق مديترانه را مشخص كند يا براي آن قانون بگذارد». او در واكنش به اظهارات تحريك‌آميز «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه درباره اين منطقه نيز تصريح كرد:«ماكرون آتش ‌بيار معركه شرق مديترانه شده و حل مشكلات را سخت‌تر مي‌كند.» وزير دفاع تركيه درباره اختلافات با يونان نيز اظهار كرد:«يوناني‌ها تمايلي به مذاكرات ندارند و مي‌خواهند با گذاشتن پيش‌شرط‌هايي، حل مساله شرق مديترانه را به تعويق بيندازند. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون