• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4746 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور

نوشتا، ويژه م.مويد منتشر شد

۷۲ نوازنده موسيقي علمدار را اجرا مي‌كنند

حراج شاهكار استثنايي پيكاسو

يكي از تابلوهاي «پابلو پيكاسو» از «دورا مار» عكاس و نقاش فرانسوي، در حراجي هنر قرن بيستم كريستيز در نيويورك به فروش گذاشته مي‌شود.به گزارش ايرنا از هفته‌نامه امريكايي بارونز، تابلوي زني نشسته روي صندلي (Femme dans un fauteuil) اثر پابلو پيكاسو از نقاشان و مجسمه‌سازان سرشناس قرن بيستم ششم اكتبر (۱۵ مهر) در حراجي هنر قرن بيستم كريستيز در نيويورك به فروش گذاشته مي‌شود. رقم تخميني فروش اين اثر چيزي بين ۲۰ تا ۳۰ ميليون دلار پيش‌بيني شده است.در جريان اشغال پاريس به دست سربازان نازي، پيكاسو چند تابلو از دورا مار زن هنرمندي كه به او علاقه‌مند شده بود، كشيد. مار در همه اين تابلوها، لباس‌هاي آبي مشابهي به تن دارد. چندين نمونه از اين تابلوها در حال حاضر در موزه‌هاي مختلف جهان از جمله موزه پيكاسو در پاريس، كانست‌ميوزيم بازل سوييس و پيناكوتك مونيخ نگهداري مي‌شود.اين اولين‌بار نيست كه حراج تابلوهاي پيكاسو از دورا مار خبرساز مي‌شود؛ ماه مه سال ۲۰۱۷، يك پرتره ديگر از اين مجموعه با عنوان زن نشسته در لباس آبي (Femme assise, robe bleu) در حراجي كريستيز در نيويورك به قيمت ۴۵ ميليون دلار به فروش رفت.پابلو پيكاسو نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه و متخصص چاپ دستي، از بزرگ‌ترين و تأثيرگذارترين هنرمندان سده بيستم و از پايه‌گذاران مكتب كوبيسم بود؛ هنرمندي كه در تمام دوران زندگي خود دست از جست‌وجوگري و تجربه برنداشت و خالق اثرهاي ماندگاري شد. از اين هنرمند پركار و اثرگذار آثار متعددي بر جاي مانده كه از آن جمله مي‌توان به تابلوهاي زن گريان و گرنيكا اشاره كرد. پيكاسو هشتم آوريل سال ۱۹۷۳ ميلادي در حالي كه ميزبان دوستانش بود، بر اثر حمله قلبي درگذشت.

 

براي سلامتي مهران رجبي دعا كنيد

پزشك معالج مهران رجبي در بيمارستان امام حسين(ع) زنجان با اشاره به وضعيت عمومي مهران رجبي گفت: حال عمومي اين هنرمند ارزنده كشورمان خوب نيست و مردم برايش دعا كنند. تسنيم در همين رابطه نوشته: يكي از بازيگران سريال تلويزيوني كه متاسفانه چند روزي است در زنجان مبتلا به كرونا شده است و در بيمارستان امام حسين(ع) بستري شده است مهران رجبي است. الهام صدر پزشك معالج مهران رجبي در بيمارستان زنجان گفته: حال عمومي مهران رجبي خوب نيست و از مردم مي‌خواهم براي بهبودي او دعا كنند. وي گفت: او به بيماري كوويد ۱۹ مبتلا شده است و متاسفانه شرايط وي بسيار وخيم است.وي با بيان اينكه فعلا مشخص نيست او چه زماني از بيمارستان مرخص شود، گفت: مهران رجبي فعلا نمي‌تواند با هيچ‌كسي ملاقات داشته باشد.

 

شرح مختصر عهد عتيق در كتاب «موسي»

كتاب «موسي» نوشته گرهارت فون‌راد با ترجمه فاطمه صبايي و محمد صبايي با نشر ققنوس منتشرشد. نسخه اصلي اين‌كتاب سال ۲۰۱۲ توسط انتشارات جيمز كلارك منتشر شده بود.اين‌كتاب نما و طرح مختصري از الهيات عهد عتيق است كه اگرچه عنوان «موسي» را بر خود دارد، اما به‌طور تمام به زندگي پيامبر قوم يهود نمي‌پردازد. نويسنده زندگي موسي را جزيي از سنت و تاريخ دين قوم بني‌اسراييل مي‌داند. گرهارت فون‌راد‌راد در فصل اول كتاب خود به معرفي كوتاه شخصيت حضرت موسي مي‌پردازد و سپس طرح كلي كتاب مقدس را تشريح كرده و به موضوع انكشاف نفس خدا پرداخته است. نويسنده در فصل اول و هنگام بررسي شخصيت حضرت موسي با تكيه بر تاريخ سنت‌هاي مربوط به او، دو ويژگي بشري و مقام پيامبري و شفاعت اين‌ پيامبر را بررسي كرده است. مترجمان اين‌كتاب مي‌گويند بدون هيچ‌انگيزه و هدفي براي تبليغ ديني ديگر، و صرفا به‌خاطر كمبود منابع علمي معتبر فارسي در حوزه الهيات يهودي، دست به ترجمه اين‌كتاب زده‌اند. پيش از شروع متن كتاب، اين تذكر توسط مترجمان داده شده كه مطالب اين‌كتاب، صرفا بيانگر ديدگاه‌هاي يك عالم الهيات مسيحي است و در بعضي موارد با تعاليم اسلامي همخواني ندارد.

 

انتشار رسايل خواجوي كرماني

«رسائل خواجو» (شمع و شمشير، سراجيه، شمس و سحاب، نمد و بوريا) اثر خواجوي كرماني با مقدمه، تصحيح و تعليقات محمد شادروي‌منش و محمود عابدي منتشر شد. ايسنا گزارش داد كه اين كتاب‌ در ۳۵۷ صفحه و قيمت ۸۷ هزار تومان در انتشارات ميراث مكتوب راهي بازار كتاب شده است.

در معرفي اين اثر آمده است: «رسائل خواجو» كه در اين كتاب متن مصحح آنها آورده شده، در مجموعه رساله‌هاي مستقلي كه در آن روزها پديد آمده‌اند، از جهت مايه‌هاي ادبي و زباني از امثال خود متمايزند. هر يك از اين مناظره‌ها به شيوه معمول در اين نوع ادبي، ميدان گسترده‌اي است براي رجزخواني و نقيضه‌پردازي شاعرانه و مجالي فراخ براي انواع تصويرسازي‌ها در توصيف و تجسيم صورت و صفت اشياء، شيئي كه گاهي مي‌تواند جانشين شاعر و نويسنده شود و سخن‌هاي ناگفته و شكوه‌ها و شكايت‌هاي او را بازگويد.

 

نويسنده رمان «فارست گامپ» درگذشت

وينستون گروم نويسنده امريكايي و خالق كتاب «فارست گامپ» ديروز پنج‌شنبه در ۷۷ سالگي درگذشت. به گزارش مهر به نقل از ورايتي، شهردار فيرهوپ در آلاباماي امريكا خبر درگذشت وينستون گروم را با پستي كه در فيس‌بوك منتشر كرد، به اطلاع عموم رساند.گروم «فارست گامپ» را سال ۱۹۸۶ نوشت و اين كتاب به سرعت به كتابي پرفروش بدل شد و ۱.۷ ميليون نسخه از آن به فروش رسيد. با اقتباس از اين كتاب فيلم مشهوري به همين نام در سال ۱۹۹۴ با بازي تام هنكس، ‌گري سينايس و رابين رايت ساخته شد كه ۶ جايزه اسكار در سال ۱۹۹۵ دريافت كرد. از جمله اين جوايز جايزه بهترين بازيگر مرد براي تام هنكس و بهترين كارگرداني براي رابرت زمكيس بود.وينستون گروم سال ۱۹۹۵ ادامه‌اي بر اين رمان با عنوان «گامپ و كمپاني» نوشت.وي سال ۱۹۴۴ در واشنگتن متولد و در آلاباما بزرگ شده بود. او نويسندگي را از وقتي در كالج بود شروع كرد و سال ۱۹۶۵ از دانشگاه آلاباما در رشته زبان انگليسي فارغ‌التحصيل شد و بعد ۴ سال در ارتش امريكا به خدمت پرداخت كه حضور در ويتنام را هم دربرمي‌گرفت.او پس از بازگشت به كشورش، گزارشگر «واشنگتن استار» شد و بعد همه تمركزش را بر نوشتن گذاشت و به نيويورك نقل‌مكان كرد و نخستين رمانش را كه بر جنگ ويتنام تمركز داشت با عنوان «دوراني بهتر از اينها» نوشت كه سال ۱۹۷۸ منتشر شد.اين نويسنده خالق بيش از ۲۰ عنوان كتاب غيرداستاني بود كه جديدترين آنها با عنوان «متفقين: روزولت، چرچيل، استالين و اتحادي بعيد كه در جنگ جهاني دوم پيروز شد» در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

 

داريوش ارجمند و پرويز پرستويي

با ۷۲ نوازنده روي صحنه

اركستر سمفونيك تهران، موسيقي نمايش «علمدار» را همراهي مي‌كند. داريوش ارجمند، پرويز پرستويي، حسين پاكدل، مهدي سلطاني، فرهاد قائميان و هادي حجازي‌فر در اين اجرا روي صحنه خواهند رفت. به‌گزارش خبرآنلاين، اركستر سمفونيك تهران به رهبري برديا كيارس، موسيقي نمايش «علمدار» را با اهداف خيرخواهانه همراهي مي‌كند.در اين اجرا، ۷۲ نوازنده سازهاي زهي شامل ويولن، آلتو، ويولنسل، كنترباس، سازهاي بادي چوبي شامل فلوت، ابوا، كلارينت، فاگوت و سازهاي بادي برنجي شامل هورن، ترومپت، ترومبون، توبا و سازهاي كوبه‌اي راز دست‌هاي «علمدار كربلا» را روايت مي‌كنند.موسيقي نمايش «علمدار» با مشاركت بنياد فرهنگي هنري رودكي و موسسه خيريه خادمين علي ابن ابيطالب(ع)، تهيه‌كنندگي پرويز پرستويي و كارگرداني حسين پارسايي، از اول مهر در تالار وحدت روي صحنه مي‌رود.داريوش ارجمند، آغازگر اجراي موسيقي نمايش علمدار است و پرويز پرستويي، حسين پاكدل، مهدي سلطاني، فرهاد قائميان و هادي حجازي‌فر ديگر روايتگران «علمدار» هستند.پروژه «علمدار»، نوشته محمدرضا كوهستاني است كه با همراهي اركستر سمفونيك تهران و خوانندگي پوريا اخواص به رهبري برديا كيارس و آهنگسازي پوريا خادم و طراحي حركت علي براتي با اهداف خيرخواهانه با تماشاگران محدود و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و به صورت آنلاين با روايت افتخاري هنرمندان از ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا مي‌شود و تمامي درآمدهاي آن از طريق موسسه خيريه خادمين علي ابن ابيطالب (ع) صرف امور خيريه در مناطق محروم كشور به ويژه مناطق محروم روستايي و محلات كم بضاعت شهري در استان سيستان و بلوچستان مي‌شود.

 

نوشتا، ويژه م.مويد منتشر شد

شماره چهل و سوم مجله «نوشتا» ويژه م.مويد منتشر شد. اين شماره نوشتا ۱۱۲ صفحه است و به‌طور كامل به م.مويد و شعرش اختصاص دارد.پس از «نوشت اول» چند شعر از م.مويد مي‌خوانيد و در ادامه 10 نوشتار از 10 نفر با ديدگاه‌هاي مختلف درباره شعر مويد منتشر شده است. محمدحسين مدل هم تحليلي بر شعر مويد نوشته و آن را «سطرهايي بعد از خوانشِ كارهاي شعري م.مويد» نام نهاده است. حسين آتش‌پرور هم از شعر جنگلي اين شاعر بر اساس شكل و ساخت، خوانشي دارد. «سطرِ وّزان، انار شكوفان» مطلب ديگري از داريوش باقري‌نژاد درباره م.مويد است. علاوه بر اينها سهراب مازندراني در نگاهي تطبيقي دو شعر از م. مويد و شاعر عرب‌زبان، سعدي يوسف را خوانش و اشتراكات تصويري آنها را بررسي كرده است. همچنين حامد هاتف مطلب مفصلي درباره شعر م.مويد دارد. محمدعلي اخوات هم مطلبي با عنوان «سفير سطرهاي نوين» درباره شعر م.مويد نوشته است. حسين فروتن، حسين خليلي، بهنود بهادري و ابوالفضل حسيني از ديگر كساني هستند كه درباره شعر مويد در اين شماره نوشتا نوشته‌اند. م.مويد شاعر لاهيجاني متولد نجف اشرف و منسوب به شاعران شعر ديگر است. گرچه همواره قرار گرفتن نام خود ذيل هر جريان شعري را سوءتفاهم دانسته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون