• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4748 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور

رييس‌جمهوري در نشست ستاد هماهنگي اقتصادي دولت تاكيد كرد

پرداخت به ‌ موقع يارانه‌ها و تسهيل تامين ارز

جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، صبح روز يكشنبه مطابق چندين و چند هفته گذشته برگزار شد. براساس آنچه پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري منتشر كرد، در اين جلسه محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه گزارشي از وضعيت منابع و مصارف موضوع تبصره 14 قانون بودجه سال 99 كشور ارايه كرد كه براساس آن در 5 ماه گذشته و با وجود محدوديت‌هاي در تحقق برخي از منابع، تخصيص لازم براي پرداخت يارانه‌هاي خانوار، موارد اولويت‌دار نظير پرداخت‌هاي مربوط به سلامت و نيز منابع لازم براي خريد تضميني گندم و رديف‌هاي مربوط به كاهش فقر مطلق و ديگر مصارف ضروري مورد نياز توليد، انجام شده است. همچنين بنابر بند الف تبصره ۱۴ در اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها مصوب 15/10/1388 با اصلاحات و الحاقات بعدي و با هدف تحقق عدالت، كاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و معطوف‌نمودن پرداخت يارانه به خانوارهاي نيازمند و در اجراي ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه، تمامي دريافتي‌ها (منابع) مندرج در ذيل اين بند در قانون بودجه هر سال به استثناي عوارض شهرداري‌ها و دهياري‌ها به حساب سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها نزد خزانه‌داري كل‌ ‌كشور واريز مي‌شود و پس از تخصيص سازمان برنامه و بودجه كشور نيز مطابق دستورالعمل مشخصي هزينه مي‌شود. اين موضوع در سال جاري اما از اين جهت از اهميت بسزايي برخوردار شده كه تلفيق تحريم و همه‌گيري كوويد-19 شرايط اقتصادي را بيش از پيش با دشواري مواجه كرده و اين شرايط سخت به‌ويژه ميان شهروندان طبقه فرودست محسوس‌تر است.
كما اينكه تا تيرماه امسال بسته‌هاي معيشتي و كمك هزينه‌هايي به كساني كه هنوز دريافت‌كننده يارانه هستند، تعلق مي‌گرفت و به تبع اين موضوع بار مالي مضاعفي براي دولت ايجاد كرد.
همچنين در اين جلسه پيشنهادهاي سازمان برنامه و بودجه درخصوص تدابير لازم براي كسب درآمد و منابع جديد نيز بررسي و تصميمات لازم در اين خصوص اتخاذ شد. رييس‌جمهوري پس از استماع اين گزارش با تاكيد بر ضرورت تامين و پرداخت به موقع يارانه‌ها و حمايت معيشتي خانوارهاي مشمول، دستور داد كه در تامين منابع مالي لازم سازمان‌هاي پرداخت‌كننده تسريع صورت گيرد.
علاوه بر رييس سازمان برنامه و بودجه، عبدالناصر همتي، رييس ‌كل بانك مركزي نيز در اين جلسه گزارشي از تامين ارز مورد نياز واردات كالاهاي اساسي ارايه كردند و پس از ارايه اين گزارش، رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه تامين ارز موردنياز سال 99 و ذخيره‌سازي استراتژيك مصوب كماكان بايد در اولويت اقدامات بانك مركزي باشد و تسهيلات موردنياز براي تامين ارز لازم در اين خصوص فراهم شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون